Gå til innhold

til dere som har reist med små barn

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest mirakel*2?

jeg kan ikke svare deg på det med baby.

Det kan være lurt å kjøpe et sånt hefte med eventyr og klistremerker i. Det finnes slike der du kan bruke klistremerkene om og om igjen i heftet. Det synes min unge er veldig gøy, og han kan sitte rolig med det lenge. Ellers kan du ta med rosiner/drops som han kan sitte og kose seg med.

Et barn under 2 år får ikke egen billett på innenriksflygninger, men må registreres. Du får da et ekstra sikkerhetsbelte som festes på ditt sikkerhetsbelte. Barn under 2 får da ikke eget sete, men må sitte på fanget.

En på 2 år må ha egen billett og eget sete. Er flyturen 1-2 timer, så holder det nok lenge med noe å spise på (ikke fullt av sukker), noe drikke og et par bøker.

Det er nemlig også veldig spennende å kikke på de bladene som ligger i setelommen, og å se på alt som foregår rundt omkring.

Er flyturen lenger, kan det være greit å ha med kosebamse, smokk el.l. i tilfelle barnet vil sove. Og noen overraskelser som kan presenteres når det blir kjedelig. (Ikke vis dem frem på forhånd!)

Gjest lurer jeg på da...

Et barn under 2 år får ikke egen billett på innenriksflygninger, men må registreres. Du får da et ekstra sikkerhetsbelte som festes på ditt sikkerhetsbelte. Barn under 2 får da ikke eget sete, men må sitte på fanget.

En på 2 år må ha egen billett og eget sete. Er flyturen 1-2 timer, så holder det nok lenge med noe å spise på (ikke fullt av sukker), noe drikke og et par bøker.

Det er nemlig også veldig spennende å kikke på de bladene som ligger i setelommen, og å se på alt som foregår rundt omkring.

Er flyturen lenger, kan det være greit å ha med kosebamse, smokk el.l. i tilfelle barnet vil sove. Og noen overraskelser som kan presenteres når det blir kjedelig. (Ikke vis dem frem på forhånd!)

Dette gjelder utenlands.. hva da med baby?

Annonse

Da vi reiste til syden i fjor, var det et par som hadde med seg en "baby" (Den var ikke så liten, men såpass stor at den kunne sitte selv). De fikk da et slags ekstra barnebelte som moren festet til sitt belte. Babyen satt fastspent i dette belte på fanget til moren når vi lettet/landet (litt klønete forklart).

Vi hadde med oss en på 2 år til syden. Han ble kvalm og kastet opp. Jeg er sjeleglad for at vi hadde med bleier, en pakke pampers våtservietter og et ekstra klesskift til ham. På begynnelsen av flyturen satte de på aircondition, og det ble veldig kaldt ombord i flyet. Flyvertinnene delte ut pledd og hodeputer til de som ønsket det. Men pleddene var veldig tynne, så jeg angret litt på at jeg ikke hadde tatt med et helseteppe i tillegg.

Ellers hadde vi med litt snop til 2 åringen (og til oss...hehe). Vi hadde også med en tutkopp, av typen som ikke lekker, med saft til han. Jeg vurderte og ta med en av bøkene hans, men det ble til at jeg ikke pakket noen leker i det hele tatt. Og det gjorde ingenting. Han var veldig opptatt med alt som skjedde rundt i flyet, dropsesken, og resten av turen sov han.

Hm, nå glemte jeg hva det andre du spurte om var:)

Mener de ikke får eget sete da heller - med mindre du betaler for det. Men som en annen nevnte, så får du egen billett til babyen.

Som regel står det endel forskrifter etc. på internettsidene til de forskjellige flyselskapene - du må bare lete litt.

Hei!

Du får ikke sete for barn under 2 år når du reiser utenlands heller, så sant du ikke velger å betale ordinær barnepris da. Det er heller ikke helt gratis (med få unntak) å ta med barn under 2 år utenlands. De fleste flyselskap tar 10% av den aktuelle prisen hvis du skal ha med baby. Da altså uten sete og uten egen bagasjekvote.

MVH

Ville bare legge til at hvis babyen er veldig liten (under 6 mnd.) så har mange flyselskaper en liten seng/ bag babyen kan ligge i... Vet ikke om dette gjelder alle, men ring og sjekk! Det må isåfall gis beskjed om på forhånd.

Kan også anbefale hvis du skal på veldig lang flyreise (og direktefly) å reise om natten. Vi reiste til Argentina med en fireåring og en 7-mnd. Nattfly. kveldsmat på flyet og så sov vi alle mann til landing.

Ellers som alle andre i tråden sier, ta med nok skift, mat og aktiviteter. Babybeltet festes på mors eller fars belte, og du får eget sikkerhetsutstyr.

Når du bestiller flyreisen må du fortelle om alle som skal med - fra minste til største. Tipper på at fremste grunnen til at også de som ikke får eget sete må registreres + at jeg har hørt at de ikke plasserer barn ved nødutgangen. Husk at også babyen må ha pass!

Til 2-åringen kan du ta med litt godteri - eller finn disse små posene med ostepop, drikke i tutekopp (som en annen nevnte) er utrolig bra - gi den gjerne akkurat når du skal ta av så slipper h*n trolig spreng i ørene. Noen småbøker (gjerne nye), papir og tegnestifter har vært stas hos mine. Ofte får man også utdelt en liten "gave" fra flyselskapet og det blir jo litt specielt. I tillegg hvis det er noe som er veldig kjært - kosebamse, dukke, bil etc. - helst ikke noe som bråker ;-)

God tur!

Du må oppgi at babyen skal være med. Babyen vil være på fanget ditt til enhver tid (som regel - noen tillater at de sitter i bilstol dersom denne er tillat festet kun med magebelte (De fleste er IKKE det)

Hvor lang er flyreisen? Toåringen kan bli holdt i "sjakk" med en liten "magnetisk tegnetavle", en ny bok, en ny liten leke. Prøv å unngå leker med løse smådeler - så slipper du hylig og skriking når de faller på gulvet og triller framover under seteradene :-)

Vi reiste med en på 8 mndr og en på 3 for 3 år siden.

Babyen må ha egen billett. Vi bestillte også "basin" som er en slags balje man henger på veggen. Hvis man sitter helt fremst er det god plass til barn og styr.

Til 2 åringen er det lurt å ha med masse små overraskelser, gjerne pakket inn. Små enkle puslespill hvis h*n liker det, en liten bil, dokke å kle av og på, bøker, discman med lydbøker og musikk. På flyplassen kan det være kjempegøy med en flaske såpebobler hvis man må vente lenge.

Vi fikk ha med vogn og bilsete (med babyen oppi) helt fram til flyet. Der tok de det og pakket det for oss, så fikk vi det igjen når vi gikk av flyet.

Anbefaler boka "Med barn i bagasjen" der er det mange tips!

God tur!

Annonse

jeg kan ikke svare deg på det med baby.

Det kan være lurt å kjøpe et sånt hefte med eventyr og klistremerker i. Det finnes slike der du kan bruke klistremerkene om og om igjen i heftet. Det synes min unge er veldig gøy, og han kan sitte rolig med det lenge. Ellers kan du ta med rosiner/drops som han kan sitte og kose seg med.

Skriver under på at de "klistremerkene" som kan brukes om og om igjen fenger lenge.

Ellers ville jeg ikke tatt med mat/drikke med mye sukker. Det girer opp veldig mange barn i hvertfall (og det trenger man ikke på fly....)

Vi tok også med en babydyne når vesla var lita. Den kom godt med mange ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...