katina Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Hei Vi har en sønn på 8 år som har hatt og har en del plager pga cmv. På siste barnelegekontroll undersøkte legen ledd, armer og bein ved å bøye og strekke. Han sa gutten scoret fullt på et syndrom vi ikke helt husker navnet på. Det var noe sånt som mobilitisyndrom. Barnet har unormale myke ledd, kan bl.a bøye fingrene helt bak. Hva kan dette syndromet være og hva vil det si? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199323-8-%C3%A5ring-med-unormale-myke-ledd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg antar at legen har sagt at gutten har et hypermobilitetssyndrom. I den betegnelsen ligger bare den observasjonen at leddene er unormalt myke og har større bevegelsesutslag enn vanlig. Det er ingen spesifikk diagnose, fordi det er mange tilstander som har dette som symptom. Felles for disse er at bindevevet i huden og i leddbånd og leddkapsler er mer elastisk enn vanlig. Derfor får man overstrekning i leddene og i mange tilfeller også en svært elastisk hud. Det finnes alle grader, fra de letteste der det kanskje bare er fingrene som har store bevegelsesutskag bakover, til "slangemennesker" som kan bøye leddene i ganske så unormale stillinger. Det dreier seg om en medfødt tilstand, og den er ofte familiær. Dersom du tester dine familiemedlemmer er det meget mulig at du finner flere med samme symptomet. Som regel betyr det ingen ting, men når tilstanden er uttalt kan det etterhvert bli en ekstra slitasje på leddene.Ikke sjelden er det nødvendig å behanlde en plattfot med innleggsåler, dersom også fotrotsleddene har for elastiske leddbånd. Mye ledd ser man ved mange medisinske tilstander. Noen har også vekstforstyrrelser, noen får lett blå merker fordi de små blodårene lettere sprekker, men hos de aller, aller fleste mennesker med dette symptomet betyr det ingenting i forhold til vekst, utvikling eller helsetilstand. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199323-8-%C3%A5ring-med-unormale-myke-ledd/#findComment-1409397 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hypermobilia Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Jeg er en kvinne på 37 år som har dette "syndromet" Veldig mange av mine ledd er hypermobile, jeg kan legge fingrene helt bakover og disse kjennes også helt "løse". Det eneste jeg har hatt problemer med er knærne da de faktisk går ut av ledd ved overstrekking! Dette gjør vondt idet leddet går ut av ledd, men jeg knepper det lett på plass igjen :-) I tillegg har jeg plattfot. Jeg får også lett blåflekker slik som legen her sier. Både min datter og min søster har samme syndromet uten at de heller har noen problemer. Min datter overstrekker imidlertid fingrene innimellom slik at blodårer blir revet over og fingeren blir helt blå. Har hatt det mye morsomt opp gjennom oppvekst ved å "imponere" andre med ledd som kan vris i utenkelige stillinger :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199323-8-%C3%A5ring-med-unormale-myke-ledd/#findComment-1409432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Osiris Skrevet 21. september 2005 Del Skrevet 21. september 2005 Du bør fortelle sønnen din at han ikke bør overstrekke leddene med vilje. Jeg har aldri visst at jeg har hypermobile ledd inntil i forrige når ergoterapeuten på Revmatologen sa det til meg. Jeg trodde det var normalt og at alle hadde det sånn. Jeg opplever mine håndledd og fingre som stive fordi de er mye stivere enn før og hovner inni leddene. Jeg fikk beskjed om at mine smerter kan komme av hypermobiliteten og den slitasjen den har ført med seg gjennom årene. Så hils din sønn fra meg og si at selv om det kan være gøy å vise hvor mjuk han er nå, så kan gjøre veldig vondt siden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199323-8-%C3%A5ring-med-unormale-myke-ledd/#findComment-1409479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.