Gå til innhold

Pms- Begynner å bli et stort problem for meg

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Pms- Begynner å bli et stort problem for meg.

Vet ikke hvilket forum dette kan passe inn på, men prøver her.

Dette har bare blitt verre med årene, og nå er det slik at det begynner å bli et kjempeproblem.

Dette går ikke utover venner eller kolleger, men bare mannen min, og ja ungene også desverre. Det er ikke dem jeg blir sint på (kun mannen min), men jeg blir så lite fornuftig og voksen når jeg har det slik, og jeg greier ikke å ta hensyn til at de hører på.

Nå synes jeg jo virkelig at jeg har en grunn til å reagere noen ganger da.Men når jeg blir "meg selv" igjen, skjønner jeg at jeg har overreagert og jeg blir flau over meg selv.

Han er ikke akkurat enkel å bo sammen mannen min, fokusert som hodet hans er på jobb og praktiske ting. Hisser seg opp over bagateller gjør han også.

Men jeg tar alt dette mye verre uka før mensen, og jeg detter rett i kjelleren og ser bare svart på alt. Jeg prøver å prate om disse tingene som sårer meg og han kan bli fjern i blikket, for så å plutselig spørre om et eller annet praktisk spørsmål.

Altså hører han ikke på meg. Jeg bestemmer meg hver måned for at neste måned skal jeg være litt forberedt. Jeg skal ikke ta meg så nær av ting. Men så skjer det igjen og igjen og igjen. Hold dere fast. Denne måneden dro jeg på protestferie. Bestilte hotellrom, da jeg var som lengst nede. Dere som har lest innleggene mine før, vet at jeg truer med skillsmisse av og til. Jeg ikke bare truer for å true, men jeg mener det så inderlig akkurat der og da. Dette går jo så klart utover ungene. Jeg greier ikke annet enn å tenke på meg selv, når jeg er slik. Så angrer jeg etterpå over at jeg gjør dem så ulykkelig. Alt jeg ønsker og vil er å gi dem en trygg og god oppvekst. Vi greier jo det også, men akkurat dette må jo gjøre dem usikker. Jeg vil ikke være slik lenger. Jeg begynner å bli redd for at jeg en vakker dag, skiller meg på impuls, for så å angre etterpå.

Jeg vil ikke ta på meg all skyld, for vanligvis er jeg roligere og stødigere i humøret enn han. Men det er liksom nok med en hissigpropp i familien, og jeg tror at jeg fremprovoserer ting hos han, når jeg er på det verste.Slik at jeg innbiller meg at det bare er han som er den vanskelige.

Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg tror ikke lenger noe på at det bare er å bestemme seg for skjerpe seg, for jeg klarer det ikke.

Jeg ser på meg selv som en rolig og avbalansert person. Jeg er ikke typen som irriterer meg over småting, men en gang i måneden så raser altså verden sammen for meg.

- KariKruskakli

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• LisaDora

20

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Dorthe

3

• Gemini

2

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er ikke den første som har hatt den vrangforestillingen at "Neste måned, da skal jeg..." Ingen greier det. Du er i dine hormoners vold.

Noen blir bedre av p-piller, men det har du vel prøvd?

For deg er tiden for lengst inne for SSRI.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle&url_topic=0&DocumentId=300173

kjenner meg veldig igjen i PMS-helvetet ditt:) kjæresten slo opp med meg når jeg fikk PMS :(

Vet ikke om p-piller kan være et alternativ for deg? nattlysolje? p-sprøyte?

NHD nevnte også antidepressiva som kunne tas i PMS-perioden. kanskje det er en ide?

jeg synes du bør ta opp dette med lege/gynekolog før dette går fullstendig over styr?

Du er ikke den første som har hatt den vrangforestillingen at "Neste måned, da skal jeg..." Ingen greier det. Du er i dine hormoners vold.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/?action=showArticle&url_topic=0&DocumentId=300173

"Du er ikke den første som har hatt den vrangforestillingen at "Neste måned, da skal jeg..." Ingen greier det. Du er i dine hormoners vold".

faktisk første gangen jeg har hørt denne utalelsen fra en mann:)Har han selv vært pårørende til en med PMS mon tro?

Gjest KariKruskakli

Nei, jeg har ikke prøvd det.

Er litt redd for blodpropp.

Men hvis det hjelper, skal jeg jammen prøve.

Gjest KariKruskakli

SSRI, har jeg aldri hørt om. Hva er det?

Annonse

Gjest KariKruskakli

kjenner meg veldig igjen i PMS-helvetet ditt:) kjæresten slo opp med meg når jeg fikk PMS :(

Vet ikke om p-piller kan være et alternativ for deg? nattlysolje? p-sprøyte?

NHD nevnte også antidepressiva som kunne tas i PMS-perioden. kanskje det er en ide?

jeg synes du bør ta opp dette med lege/gynekolog før dette går fullstendig over styr?

Så SSRI er antidepressiva?

Gurrimalla, høres jo litt alvorlig ut det da.

Da er jeg plutselig syk, føler jeg;)

Men jeg er kanskje det?

SSRI, har jeg aldri hørt om. Hva er det?

Det er de berømte "Lykkepillene".

Seroxat, Cipralex, Cipramil, Zoloft, Fontex og Fevarin.

De kan tas hele tiden, eller bare en uke i måneden ved PMS.

Så SSRI er antidepressiva?

Gurrimalla, høres jo litt alvorlig ut det da.

Da er jeg plutselig syk, føler jeg;)

Men jeg er kanskje det?

nei, det er utrolig mange som bruker det. blant annet mange kjendiser.

nå som PMS'en har blitt et så stort problem så synes jeg du bør vurdere det.

Det er de berømte "Lykkepillene".

Seroxat, Cipralex, Cipramil, Zoloft, Fontex og Fevarin.

De kan tas hele tiden, eller bare en uke i måneden ved PMS.

Men den første uken på SSRI kan jo være ganske slitsom.

Hvordan fungerer det, hvis man bare skal ta dem én uke i måneden ?

Gjest KariKruskakli

nei, det er utrolig mange som bruker det. blant annet mange kjendiser.

nå som PMS'en har blitt et så stort problem så synes jeg du bør vurdere det.

Ja, det begynner å bli et stort problem. Jeg vil ha et harmonisk familieliv hele måneden, og ikke lage så mye tulliball.

Så jeg får ta meg en tur til bedriftslegen, tenker jeg.

Mange fagmennesker vil protestere kraftig på ditt svar, og det vil jeg gjøre også. Antidepressiva har bivirkninger som det ikke er mulig å se bort i fra. Når en mann sier til en dame at tiden er for lengst moden for SSRI så blir jeg ekstra provosert. Slike argumenter har vært brukt i alle år av menn for å vise kvinner hvor ustabile de er og at de må bestemme i denne verden. Når slike ting som mensen må behandles med piller, ja hvilken vei er vi på da? Kanskje vi burde heller begynne å innrømme at humørsvingninger er en del av hverdagen, vi er ikke strålende blide hele tiden.

Mange fagmennesker vil protestere kraftig på ditt svar, og det vil jeg gjøre også. Antidepressiva har bivirkninger som det ikke er mulig å se bort i fra. Når en mann sier til en dame at tiden er for lengst moden for SSRI så blir jeg ekstra provosert. Slike argumenter har vært brukt i alle år av menn for å vise kvinner hvor ustabile de er og at de må bestemme i denne verden. Når slike ting som mensen må behandles med piller, ja hvilken vei er vi på da? Kanskje vi burde heller begynne å innrømme at humørsvingninger er en del av hverdagen, vi er ikke strålende blide hele tiden.

1. Hvilke "fagmennesker"? Hvor sier de det?

2. Det var spørreren, KK, som selv sa at hun ikke kunne ha det slik lenger - ikke jeg.

Jeg ga et råd. Sannsynligvis det beste du kan få fra en fagperson :-) Hun er et voksent menneske og bestemmer selv om hun vil følge rådet eller ikke.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1050137

Annonse

Gjest KariKruskakli

Jeg tar meg ikke nær av det. Synes riktignok at dette ble litt alvorligere enn jeg faktisk trodde.

Og jeg tenker litt det samme som deg. Dessuten vet jeg med meg selv at jeg ikke er en ustabil person, men jeg kan bli ganske ustabil noen dager i måneden. Ikke slik at jeg raser og knuser og blir helt vill. Men rett og slett deppa og nedfor.

Her i huset er det mannen som har temperament, men jeg som skal ta pillene he he.

Det er helt greit om det kan hjelpe meg til å takle ting på en bedre måte når jeg har pms, og hvis det er ufarlig.Jeg er litt skeptisk riktignok.

Han nevnte p-piller også. Kanskje jeg bør prøve det først?

Jeg tar meg ikke nær av det. Synes riktignok at dette ble litt alvorligere enn jeg faktisk trodde.

Og jeg tenker litt det samme som deg. Dessuten vet jeg med meg selv at jeg ikke er en ustabil person, men jeg kan bli ganske ustabil noen dager i måneden. Ikke slik at jeg raser og knuser og blir helt vill. Men rett og slett deppa og nedfor.

Her i huset er det mannen som har temperament, men jeg som skal ta pillene he he.

Det er helt greit om det kan hjelpe meg til å takle ting på en bedre måte når jeg har pms, og hvis det er ufarlig.Jeg er litt skeptisk riktignok.

Se de to referansene:

1. Hvilke "fagmennesker"? Hvor sier de det?

2. Det var spørreren, KK, som selv sa at hun ikke kunne ha det slik lenger - ikke jeg.

Jeg ga et råd. Sannsynligvis det beste du kan få fra en fagperson :-) Hun er et voksent menneske og bestemmer selv om hun vil følge rådet eller ikke.

Jeg har selv brukt antidepressiva i noen år og er nå i nedtrappingsfasen. Mine behandlere har ikke vært enige, og jeg har naturlig nok ikke tenkt å referere til dem. Det håper jeg at blir respektert.

Antidepressiva er ikke uten bivirkninger, og derfor synes jeg som kvinne at det er drøyt å gi råd om slikt pga. slike naturlige ting som mensen.

Du får ikke antidepressiva uten å diskutere med legen din først. Jeg har selv brukt slike piller med meget gode resultater. Jeg er "frisk" igjen og trapper nå ned. For tre år siden gikk jeg med selvmordstanker. Jeg har anbefalt noen i skikkelige kriser å prøve, men PMS synes jeg er drøyt. De har bivirkninger og f.eks. så har jeg ikke nådd samme seksuelle høydene som før. Det er på vei tilbake nå når jeg er på vei til å slutte, og for en lettelse. Slikt skal ingen undervurdere.

Gjest KariKruskakli

Takk for hjelpen.

Jeg er 39 år, og ønsker ikke ha det slik i 10 år til.

Jeg får forsøke med B6, kalsium, og p-piller først.

Gjest KariKruskakli

Du får ikke antidepressiva uten å diskutere med legen din først. Jeg har selv brukt slike piller med meget gode resultater. Jeg er "frisk" igjen og trapper nå ned. For tre år siden gikk jeg med selvmordstanker. Jeg har anbefalt noen i skikkelige kriser å prøve, men PMS synes jeg er drøyt. De har bivirkninger og f.eks. så har jeg ikke nådd samme seksuelle høydene som før. Det er på vei tilbake nå når jeg er på vei til å slutte, og for en lettelse. Slikt skal ingen undervurdere.

Da høres det straks litt alvorlige ut.Jeg har jo aldri hatt slike problemer.

Takk, for at du sier i fra. Synes heller ikke det er verdt og miste sexlysten. Da lager vi oss jo bare andre problemer.

Jeg prøver med B6, kalsium og p-piller i første omgang ihvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...