Gå til innhold

Pms- Begynner å bli et stort problem for meg

Anbefalte innlegg

Gjest KariKruskakli

Jeg har selv brukt antidepressiva i noen år og er nå i nedtrappingsfasen. Mine behandlere har ikke vært enige, og jeg har naturlig nok ikke tenkt å referere til dem. Det håper jeg at blir respektert.

Antidepressiva er ikke uten bivirkninger, og derfor synes jeg som kvinne at det er drøyt å gi råd om slikt pga. slike naturlige ting som mensen.

Men det er vel ikke så naturlig lenger, når man går hen og bestiller hotellrom, pakker baggen, og reiser sin kos i rent sinne, bare for å hevne seg på mannen sin?

Det eneste jeg oppnår, er jeg sitter der på rommet og føler meg ensom og syns synd på meg selv, og lurer på hvordan han får løst alle praktiske ting med ungene.

Neste gang, kan det hende jeg går hen og skiller meg;) Da begynner det nesten å bli litt verre enn bare naturlig;)

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• LisaDora

20

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Dorthe

3

• Gemini

2

Gjest KariKruskakli

Kanskje rosenrot (helsekost) også kan være gunstig. Evt. også nattlysolje.

Takk for svar.

Men jeg har liten tiltro til det.

Etter å ha kastet bort masse penger på helsekost på sønnen min hvor de lovet gull og grønne skoger, orker jeg ikke en gang å forsøke.

Han hadde immunsvikt, og det var bare en ting som hjalp.Endelig fant de ut hva det var.

Vet at du mener det godt, men nei takk;)

Takk for svar.

Men jeg har liten tiltro til det.

Etter å ha kastet bort masse penger på helsekost på sønnen min hvor de lovet gull og grønne skoger, orker jeg ikke en gang å forsøke.

Han hadde immunsvikt, og det var bare en ting som hjalp.Endelig fant de ut hva det var.

Vet at du mener det godt, men nei takk;)

Du gjør selvsagt som du selv føler for. Men jeg og mange andre har god effekt av de preparatene.

Både helsekost og tradisjonelle legemidler virker forskjellig på forskjellige personer, så det er ofte nødvendig å prøve å feile. Eksempelvis har flere slektninger av meg måttet prøve & feile mye med medisiner for hhv. revmatisme og epilepsi før passende medisin ble funnet (og da snakker vi altså om reseptpliktige medisiner). Det er ikke alltid at det som prøves ut har ønskes effekt. Slik er det både for legemidler og helsekostpreparater.

Mange fagmennesker vil protestere kraftig på ditt svar, og det vil jeg gjøre også. Antidepressiva har bivirkninger som det ikke er mulig å se bort i fra. Når en mann sier til en dame at tiden er for lengst moden for SSRI så blir jeg ekstra provosert. Slike argumenter har vært brukt i alle år av menn for å vise kvinner hvor ustabile de er og at de må bestemme i denne verden. Når slike ting som mensen må behandles med piller, ja hvilken vei er vi på da? Kanskje vi burde heller begynne å innrømme at humørsvingninger er en del av hverdagen, vi er ikke strålende blide hele tiden.

her snakker vi om alvorlig bivirkninger av PMS, ikke bare "vanlige" humørsvingninger. Er enig i at det er drøyt hvis AD skal gis hver gang man er "ustabil", men hvis PMS.-plagene nærmest gjør dagene uutholdelig, man nærmer seg 40, har levd med dette i mange år, så synes jeg det er forsøket verdt.

PMS kan oppleves på mange ulike måter. Jeg blir svært ustabil psykisk og vil da heller oppleve bivirkninger md et ad-preparat enn å oppleve hva konsekvensene av PMS'en gjør med forholdet til min familie, venner og dagliglivet forøvrig.

Men det er vel ikke så naturlig lenger, når man går hen og bestiller hotellrom, pakker baggen, og reiser sin kos i rent sinne, bare for å hevne seg på mannen sin?

Det eneste jeg oppnår, er jeg sitter der på rommet og føler meg ensom og syns synd på meg selv, og lurer på hvordan han får løst alle praktiske ting med ungene.

Neste gang, kan det hende jeg går hen og skiller meg;) Da begynner det nesten å bli litt verre enn bare naturlig;)

er helt enig med det. Da har det gått for langt. Ofte må man veie ting opp mot hverandre. jo, man kan oppleve bivirkninger med å ta et AD-preparat, det kan bli vanskelig å slutte, men samtidig må man tenke på konsekvensene av å ikke gjøre noe med problemet. Er det da bedre å skille seg, eller bli sykemeldt de dagene man har PMS? Eller at det ender med skilsmisse?

Om du ikke allerede har prøvd kan du forsøke å stabilisere hormonene med p-sprøyte.

Om du vil sjekke bivirkningener uten å sette sprøyten kan du bruke minipillen en mnd. Samme virkestoff.

Hvis det funker, kan det være en utmerket løsning.

mvh

Annonse

Om du ikke allerede har prøvd kan du forsøke å stabilisere hormonene med p-sprøyte.

Om du vil sjekke bivirkningener uten å sette sprøyten kan du bruke minipillen en mnd. Samme virkestoff.

Hvis det funker, kan det være en utmerket løsning.

mvh

kan være en ide det. Det som er dumt med det er at hvis man får uønskede bivirkninger så må man vente 3 måneder før de går over, ofte er det ikke ute av kroppen før 9 måneder. piller kan man slutte med på dagen.

men alle reagerer jo forskjellig på det. kanskje det er en løsning for deg?

kan være en ide det. Det som er dumt med det er at hvis man får uønskede bivirkninger så må man vente 3 måneder før de går over, ofte er det ikke ute av kroppen før 9 måneder. piller kan man slutte med på dagen.

men alle reagerer jo forskjellig på det. kanskje det er en løsning for deg?

Minipillen har samme virkestoff som p-sprøyten. Man kan dermed teste bivirkninger av p-sprøyten ved å først prøve et brett med minipillen.

Om man har tatt kun en sprøyte vare virkningen i tre mndr. og ikke så mye mer. Har man brukt p-sprøyte over tid kan det ta mer enn et år før man har sjanse til å bli gravid om man ikke starter eggløsning hormonelt.

Når p-sprøyten fungerer hyggelig slipper man etter hvert mens og blødninger. Hormonsvingninger flater også ut. Iblant kan det være gunstig å ta p-sprøyten litt tettere enn hver 3. mnd.

Noen er godt fornøyd med p-sprøyten også som hormonstabilisator, for andre er bivirkningene fullstendig uholdbare.

mvh

Minipillen har samme virkestoff som p-sprøyten. Man kan dermed teste bivirkninger av p-sprøyten ved å først prøve et brett med minipillen.

Om man har tatt kun en sprøyte vare virkningen i tre mndr. og ikke så mye mer. Har man brukt p-sprøyte over tid kan det ta mer enn et år før man har sjanse til å bli gravid om man ikke starter eggløsning hormonelt.

Når p-sprøyten fungerer hyggelig slipper man etter hvert mens og blødninger. Hormonsvingninger flater også ut. Iblant kan det være gunstig å ta p-sprøyten litt tettere enn hver 3. mnd.

Noen er godt fornøyd med p-sprøyten også som hormonstabilisator, for andre er bivirkningene fullstendig uholdbare.

mvh

jeg har blitt frarådet å ta den p-sprøyta pga benskjørhet. kan være fordi jeg er i en ung alder. Sist gang jeg forsøkte den så fikk jeg store psykiske reaksjoner på det, så det prøver jeg ikke igjen. Men kjenner andre igjen som ikke har merket de bivirkningene. Men jeg har fått høre av lege at bivirkningene av den sprøyta kan sitte i over et halvt år, i noen tilfeller opp til 9 måneder. kan være uheldig hvis man er overfølsom overfor innholdsstoffene.

her snakker vi om alvorlig bivirkninger av PMS, ikke bare "vanlige" humørsvingninger. Er enig i at det er drøyt hvis AD skal gis hver gang man er "ustabil", men hvis PMS.-plagene nærmest gjør dagene uutholdelig, man nærmer seg 40, har levd med dette i mange år, så synes jeg det er forsøket verdt.

PMS kan oppleves på mange ulike måter. Jeg blir svært ustabil psykisk og vil da heller oppleve bivirkninger md et ad-preparat enn å oppleve hva konsekvensene av PMS'en gjør med forholdet til min familie, venner og dagliglivet forøvrig.

Hvis du leser innlegget engang til så er jeg ikke så sikker på at vi snakker om alvorlige bivirkninger av PMS, men vi snakker om en alvorlig ekteskapskrise. Når det går først og fremst utover mannen så er det en grunn til det. Når KK er engstelig pga. det så tyder det enda mere på en krise som hun må finne en vei utav, og ikke med piller. Hvis bivirkningene var alvorlige så ville det gått utover alt og alle, hjemmebane skal være trygg.

Jeg har brukt antidepressiva i en periode og ja jeg hadde det verst i perioden før mensen, men det var pga. humørsvingninger og når jeg var helt nede hele tiden så gikk jeg ekstra langt ned i den perioden. Hadde lange samtaler med lege og psykolog om det, og de er kvinner begge to. Begge ville reagert på psykiaterens svar her, og det ville mange andre ha gjort som er utdannet helsepersonell.

Hvis du leser innlegget engang til så er jeg ikke så sikker på at vi snakker om alvorlige bivirkninger av PMS, men vi snakker om en alvorlig ekteskapskrise. Når det går først og fremst utover mannen så er det en grunn til det. Når KK er engstelig pga. det så tyder det enda mere på en krise som hun må finne en vei utav, og ikke med piller. Hvis bivirkningene var alvorlige så ville det gått utover alt og alle, hjemmebane skal være trygg.

Jeg har brukt antidepressiva i en periode og ja jeg hadde det verst i perioden før mensen, men det var pga. humørsvingninger og når jeg var helt nede hele tiden så gikk jeg ekstra langt ned i den perioden. Hadde lange samtaler med lege og psykolog om det, og de er kvinner begge to. Begge ville reagert på psykiaterens svar her, og det ville mange andre ha gjort som er utdannet helsepersonell.

jeg tviler ikke på at KK har ekteskapsproblemer i tilegg til PMS'en men jeg tolker det dithen at det er PMS'en som gjør situasjonen uutholdelig for henne. Hun sier at det er mannen og ungene det går utover. Slik er det som regel med PMS, man klarer å skjerpe seg når man er ute blant folk, men ett sted må frustrasjonen få utløp og det skjer som regel på hjemmebane.

jeg tolker innlegget slik at det er PMS'en som er hovedproblemet her, som setter henne ut av kontroll. Med å få orden på dette problemet så ville kanske resten av måneden sett mer forutsigbar ut?

Nei, hvis hun har forsøkt det som tenkes kan for PMS'en og det som står igjen er et AD så synes jeg at man bør vurdere det. Men selvfølgelig skal det følges opp og man har lov til å være kritisk. Men jeg mener at det er e forsvarlig forslag når man er slik plaget som hun er.

jeg tviler ikke på at KK har ekteskapsproblemer i tilegg til PMS'en men jeg tolker det dithen at det er PMS'en som gjør situasjonen uutholdelig for henne. Hun sier at det er mannen og ungene det går utover. Slik er det som regel med PMS, man klarer å skjerpe seg når man er ute blant folk, men ett sted må frustrasjonen få utløp og det skjer som regel på hjemmebane.

jeg tolker innlegget slik at det er PMS'en som er hovedproblemet her, som setter henne ut av kontroll. Med å få orden på dette problemet så ville kanske resten av måneden sett mer forutsigbar ut?

Nei, hvis hun har forsøkt det som tenkes kan for PMS'en og det som står igjen er et AD så synes jeg at man bør vurdere det. Men selvfølgelig skal det følges opp og man har lov til å være kritisk. Men jeg mener at det er e forsvarlig forslag når man er slik plaget som hun er.

Hvor mye hun er plaget, og hva som er hva er vanskelig å lese ut av et eneste innlegg. Hvis det ikke skal mere til for å si at tiden er for lengst moden for antidepressiva så er jeg mere enn skeptisk. Når antidepressiva blir tilbudt på den måten NHD gjør uten noensinne å nevne bivirkninger, så lukter det rett og slett salg og markedsføring.

Gjest spørreren?

Hvor mye hun er plaget, og hva som er hva er vanskelig å lese ut av et eneste innlegg. Hvis det ikke skal mere til for å si at tiden er for lengst moden for antidepressiva så er jeg mere enn skeptisk. Når antidepressiva blir tilbudt på den måten NHD gjør uten noensinne å nevne bivirkninger, så lukter det rett og slett salg og markedsføring.

... og dine kvalifikasjoner er?

Annonse

... og dine kvalifikasjoner er?

Det har jeg skrevet en del om. Jeg er en kvinne som har brukt antidepressiva og gått til behandling. Jeg er en kvinne som har opplevd både de positive og negative sidene ved antidepressiva.

Gjest spørreren?

Det har jeg skrevet en del om. Jeg er en kvinne som har brukt antidepressiva og gått til behandling. Jeg er en kvinne som har opplevd både de positive og negative sidene ved antidepressiva.

.tenkte meg det. Betryggende kompetanse :-)

Hei KariKruskakli!

Morsomt navn forresten!!

Jeg er 23 år, og sliter ikke fryktelig med pms (heldigvis) annet enn at jeg blir litt deppa og kan få litt milde angstanfall i uka før mensen. det kommer mye an påå omstendighetene. og nå vet jeg jo ikke hvordan det fungerer i et samliv. MEN, jeg er datter av en meget premenstruell mamma, og en meget frustrert pappa. De er nå skilt, ble skilt når jeg var 15. Da var jeg bare lettet, så slapp jeg reseriutbruddene til mamma, og jeg slapp å se på frustrasjonen til pappa med at han ikke kom igjennom med noen fornuftige ord når det var som hetest. Det var fælt å høre kranglingen, og jeg lå og gråt på rommet helt fra jeg var veldig lita. Da jeg ble større, fikk jeg store problemer selv med mammas raseriutbrudd. Hun kan ikke se sine egne feil, alt er min feil, jeg er dum, jeg har dårlige venner, etc etc. Etterpå later hun som ingenting. Det er DET som er problemet!!! Hadde hun kunne snakket ut om det som skjemmer henne og innrømt at innerst inne har hun problemer, hadde aøt vært så mye bedre! Vi som har levd med dette, har gått rundt og trodd at det var våres feil, helt til nå. Nå er jeg voksen og skjønner hva som har foregått. Når jeg føler meg ille til sinns, må jeg prøve å stoppe opp og TENKE! Du har et ansvar for de rundt deg, selv om du føler det fælt der og da. Jeg har store problemer med min mamma og mitt selvbilde og alt i dag, på grunn av min mammas pms og mangel på kommunikasjon. SÅ ta tak i deg!!! Det er mitt beste råd.

Gjest spørreren?

Håper du mener det positivt. Jeg synes det er en solid kompetanse.

Jeg brakk benet en gang. Etter det mener jeg meg berettiget til å uttale meg om ortopedi med stor tyngde.

Faren min hadde angina. Han kan måle seg med den beste kardiolog!

Gjest spørreren?

Har lest innleggene nedenfor, og jeg har ikke så mye å legge til.

Men ville nevne hormonspiral, har du prøvd den?

Det sies at den virker på PMS, demper humørsvingninger i forbindelse med mensen.

Jeg bruker den selv, men av andre årsaker. Merker ikke humørsvingninger ihvertfall.

Hormonene virker mindre inn på kroppen enn p-piller, faren for blodpropp er mindre.

Synes også du skal være forsiktig med antidepressiva!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...