Gå til innhold

Pms- Begynner å bli et stort problem for meg

Anbefalte innlegg

Gjest anti-legemiddelindustrien

1. Les referansene i mitt innlegg "PMS-referanser". Er de som har skrevet dette også "kjøpt og betalt". Gjelder det også Tidsskriftet som ved sin aksept av artikkelen går god for fagligheten i dens innhold?

2. Før du slenger ut en så usaklig påstand: Vis meg et svar jeg har gitt som ikke er i tråd med nasjonale og internasjonale anerkjente behandlingsveiledere.

Det jeg mener er at du må ta deg tid til å skrive noe om bivirkningene til legemidlene du anbefaler, og også informere om at dette kanskje ikke passer for alle. Hvordan kan du sitte og anbefale piller til noen som bare skriver om en lidelse over internett? Vedkommende må jo få full utredning og få vite om andre behandlingsformer før h*n blir anbefalt antideppresiva! derfor er det at jeg blir skeptisk til deg som fagperson.

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• LisaDora

20

• Nils Håvard Dahl, psykiater

10

• Dorthe

3

• Gemini

2

Nils Håvard Dahl, psykiater

Leger, psykologer og psykiatere som jeg har snakket med har ikke vist noe eller veldig lite om de seksuelle bivirkningene som kvinner opplever ved antidepressiva. De har vist interesse for mine historier og skaffet seg mere viten. Dette gjelder de som skriver ut medikamentene. Dette for å orientere om fakta, jeg er glad for å kunne bidra til mere viten.

Du har selv svart meg at det er noe jeg må leve med. Jeg vil heller leve med PMS. Forskning og vitenskap kan ikke tvinge meg til å velge det ene eller det andre.

Psykologer har annen forskning å vise til som bygger på andre ting enn medisinering.

Jeg tror at du må være klar over at du har en makt og autoritet her på dette forumet uansett hvilken emner du omtaler.

Denne tråden omhandlet PMS og ikke depresjon, angst eller noe annet.

"Du har selv svart meg at det er noe jeg må leve med. Jeg vil heller leve med PMS. Forskning og vitenskap kan ikke tvinge meg til å velge det ene eller det andre. "

S: Jeg har ikke svart deg. Jeg svarte KK ut fra hennes konkrete innlegg. Jeg anbefaler kun. Jeg tvinger ingen.

"Psykologer har annen forskning å vise til som bygger på andre ting enn medisinering."

S: Hvis det her er PMS du sikter til (det var det tråden handlet om), vil jeg mer enn gjerne motta referansene her på DOL. Jeg er interessert i å kunne gi enda bedre råd i fremtiden.

Gjest KariKruskakli

Det jeg mener er at du må ta deg tid til å skrive noe om bivirkningene til legemidlene du anbefaler, og også informere om at dette kanskje ikke passer for alle. Hvordan kan du sitte og anbefale piller til noen som bare skriver om en lidelse over internett? Vedkommende må jo få full utredning og få vite om andre behandlingsformer før h*n blir anbefalt antideppresiva! derfor er det at jeg blir skeptisk til deg som fagperson.

Nå kommer jeg søren ikke vekk fra denne maskinen;)

Kjære deg!

Han ga meg ikke bare et råd.

Han ga meg noen referanser, og der sto det flere ting.

jeg tror vi må huske på at svarene NHD gir her ikke erstatter noen legekonsultasjon. Det står også i retningslinjene på forumet.

mulig at det som står der må omformuleres eller komme klarere frem.

svarene må heller tolkes som erfaringer fra en fagperson som jobber i feltet. Han kjenner ingen av de han skriver til men svarer på et generelt grunnlag (noen ganger litt vel bombastisk)

man får ikke AD på apoteket ved å se NHD anbefale det her på forumet. Dette skal gå gjennom fastlegen som kjenner pasienten og som kan vurdere om dette er egnet for pasienten eller ikke , og hva slags bivirkninger pasienter kan regne med og ikke regne med å få.

selv om NHD mener det kan være lurt å øke min cipralexdose pga økt angst, så er det likevel min fastlege som kjenner meg og hele min sykdomshistorie som sammen med meg skal ta den beslutningen.

Nå kommer jeg søren ikke vekk fra denne maskinen;)

Kjære deg!

Han ga meg ikke bare et råd.

Han ga meg noen referanser, og der sto det flere ting.

denne tråden kommer nok til å bli lang som et vondt år, ingen klarer å slutte her:) og alle kommer til å huske at du sliter med PMS i lang tid fremover:)

by the way: jeg er premenstruell selv nå

Gjest KariKruskakli

denne tråden kommer nok til å bli lang som et vondt år, ingen klarer å slutte her:) og alle kommer til å huske at du sliter med PMS i lang tid fremover:)

by the way: jeg er premenstruell selv nå

He he, ja jeg kommer til å huske`s som det premenstruelle kjerringa på dol nå.

Kanskje det blir brukt mot meg i alle diskusjoner heretter;)

Men nå skal jeg til frisøren og fikse meg litt. Skal i 40-årsdag i morgen og da må jeg være fin vet du;)

Annonse

He he, ja jeg kommer til å huske`s som det premenstruelle kjerringa på dol nå.

Kanskje det blir brukt mot meg i alle diskusjoner heretter;)

Men nå skal jeg til frisøren og fikse meg litt. Skal i 40-årsdag i morgen og da må jeg være fin vet du;)

ja he he:)

ofte kan det å gå til frisøren gjøre underverker. Går ofte til frisøren når jeg er nedfor eller har PMS, og du verden hvordan jeg føler meg etterpå. Frisør kan hjelpe på så mangt:)

Du er 39 år, er du sikker på at du ikke begynner å komme i overgangsalderen. Det er faktisk folk som tar helt av før det synes på blodprøver.

De fleste jeg kjenner har hatt ganske mange symptomer flere år før det synes på blodprøvene.

Smilefjeset var for å være hyggelig til en kollega.

Jeg vil gjerne at du fokuserer på å kommentere referansene. Det er interessant hvis du tolker dem på en helt annen måte enn meg.

Ok jeg vil ikke kalle meg kollega av en psykiater;) Jeg skriver som privat person her og kan godt lese igjennom referansene og gi kommentarer som slik.

"Oppfølging

Ved utredning av kvinner som klager over premenstruelle symptomer, bør plagene registreres daglig gjennom to menstruasjonssykluser. Hvis behandling er påkrevd, må metode velges individuelt. Det er naturlig å starte med preparater med få bivirkninger, som kalsium, vitamin B6 eller spironolakton. Ved samtidig behov for prevensjon kan p-pille med drospirenon være et førstevalg. Behandlingen bør kontrolleres etter minimum tre sykluser. SSRI-preparater syklisk eller, ved manglende effekt av slikt regime, kontinuerlig vil være neste valg. Kun sjelden er det indisert med GnRH-agonistbehandling, som stopper ovariets hormonproduksjon tilsvarende forholdene etter menopausen (tab 1). I overgangsalderen forsvinner de premenstruelle plagene."

"Noen blir bedre av p-piller, men det har du vel prøvd?

For deg er tiden for lengst inne for SSRI."

Synes det mangler en sammenheng mellom denne påstanden i denne artikkelen og dine råd.

Denne tråden omhandlet PMS og ikke depresjon, angst eller noe annet.

"Du har selv svart meg at det er noe jeg må leve med. Jeg vil heller leve med PMS. Forskning og vitenskap kan ikke tvinge meg til å velge det ene eller det andre. "

S: Jeg har ikke svart deg. Jeg svarte KK ut fra hennes konkrete innlegg. Jeg anbefaler kun. Jeg tvinger ingen.

"Psykologer har annen forskning å vise til som bygger på andre ting enn medisinering."

S: Hvis det her er PMS du sikter til (det var det tråden handlet om), vil jeg mer enn gjerne motta referansene her på DOL. Jeg er interessert i å kunne gi enda bedre råd i fremtiden.

Jeg som kvinne synes ikke PMS skal isoleres som et alene fenomen. Jeg synes heller ikke at psykiatrien skal isolere seg fra andre fag. Det å se på PMS, svangerskap eller overgangsalder for å nevne noe av vårt kvinneliv, som noe isolert passer ikke for f.eks. sosiologer eller psykologer som jobber med kvinner.

Jeg vil gjerne ha litt mere tid til å lete etter referanser, men gjør det gjerne en eller annen gang.

er helt enig med det. Da har det gått for langt. Ofte må man veie ting opp mot hverandre. jo, man kan oppleve bivirkninger med å ta et AD-preparat, det kan bli vanskelig å slutte, men samtidig må man tenke på konsekvensene av å ikke gjøre noe med problemet. Er det da bedre å skille seg, eller bli sykemeldt de dagene man har PMS? Eller at det ender med skilsmisse?

Du er en meget klok dame!

Er helt enig med deg!

Man må alltid velge ulempene opp mot fordelene.

Hva er forresten så farlig med å bruke "lykkepiller" resten av livet, hvis man får et bra liv?

Skjønner ikke logikken hos enkelte her jeg. Er sikkert for dum.?

Gjest KariKruskakli

Du er 39 år, er du sikker på at du ikke begynner å komme i overgangsalderen. Det er faktisk folk som tar helt av før det synes på blodprøver.

De fleste jeg kjenner har hatt ganske mange symptomer flere år før det synes på blodprøvene.

Dothe da;) Har du hørt. Overgangsalder du liksom ;o)

Menstruasjon er regelmessig som ei klokke, og moren min kom ikke i overgangsalderen før hun var over 50, så jeg tviler på det;)

Annonse

Dothe da;) Har du hørt. Overgangsalder du liksom ;o)

Menstruasjon er regelmessig som ei klokke, og moren min kom ikke i overgangsalderen før hun var over 50, så jeg tviler på det;)

Venninna mi begynte når hun var 38, var ferdig nå i år da hun fylte 47. Starter jo ikke alltid med uregelmessige blødninger, heller med masse hormonelle svingninger som er omtrent som kraftig pms ;o)

Gjest KariKruskakli

Venninna mi begynte når hun var 38, var ferdig nå i år da hun fylte 47. Starter jo ikke alltid med uregelmessige blødninger, heller med masse hormonelle svingninger som er omtrent som kraftig pms ;o)

Jo, men jeg har nok hatt dette noen år, men fått litt mer selvinnsikt, tror jeg. Blitt mer klar over problemet.

Nekter å tro at det er overgangsalder.

Nei, aldri i verden! Hysj meg deg;)

Jo, men jeg har nok hatt dette noen år, men fått litt mer selvinnsikt, tror jeg. Blitt mer klar over problemet.

Nekter å tro at det er overgangsalder.

Nei, aldri i verden! Hysj meg deg;)

Knis, alderen tynger vet du ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...