Gå til innhold

Dumt å venne til smokk tidlig?


janeymor

Anbefalte innlegg

I dag er sønnen min en uke (!) og ammingen går fint synes jeg... Imidlertid har gutten min et enormt suttebehov, og jeg har merket de gangene han vil ha pupp bare for å tilfredsstille dette suttebehovet...

Vi har kjøpt smokker for nyfødte, men jeg kvier meg for å bruke disse da jeg er redd for å ødelegge for ammingen... Er det ok å begynne med smokk så tidlig eller bør vi vente?

Kan det f.eks skje at han hopper over et måltid pga smokken (han er ganske liten 49 cm og 2957 g)

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen ekspert på området, men utifra det jeg har erfart, bør man kanskje vente littegranne til før man introduserer smokk for barnet. En uke er ikke allverden, og du bør kanskje vente noen uker til. Om du føler at den lille bruker deg som smokk, så kanskje du klarer å finne deg i det en periode.

Barn som bruker smokk for mye har faktisk en tendens til å ville ammes færre ganger pr døgn enn de uten smokk (iflg. en undersøkelse jeg leste om). Siden barnet er så nyfødt, er det kanskje bare fint å amme så ofte som mulig. Inntil dere er kommet vel inn i ammerutiner og sånt, så kanskje du bør vente med smokk ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 68-modell

Jeg har selv 3 barn og begynte med å gi dem smokk allerede fra dag 1. Det var fordi de alle hadde et enormt sugebehov som tilslutt gikk utover mine brystvorter. Likevel har ammingen med alle 3 gått helt fint, de har i perioder villet ha mat hver 2. time. Barna sier i fra når de blir sultne og nekter å ta smokken da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære janeymor. Jeg vil anbefale deg å vente med smokk de første 2-4 ukene. Det er viktig at melkeproduksjnen kommer godt igang og at barnet går tilfresstillende opp i vekt før smokken blir introdusert. Sugeforvirring kan oppstå og man vet ikke hvilke barn det skjer med på forhånd, så vær oppmerksom på dette etter de første gangene smokken blir brukt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet med smokk, og heller vært smokk selv noen uker til. Tydelig at barnet har behov for det, og da syns _jeg_ det er brutalt å stappe gummi eller silikon i munnen på dem i stedenfor the real thing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...