Gå til innhold

Sukk...

Gjest Hysteriet...

Anbefalte innlegg

Gjest Hysteriet...
Skrevet

Uff, nå er jeg virkelig på bærtur, men trenger å lufte ut hær... er nemlig blitt helt paranoid når det gjelder barna og forholdet til barnehagen!

De som jobber der er greie og virker veldig flinke og koselige. Men jeg er blitt helt besatt av tanken på at alt må være perfekt når jeg leverer barna! har de en liten flekk på genseren, som jeg ikke oppdaget før vi dro hjemmefra blir jeg helt dårlig.

Er håret til et av barna bustete føler jeg at de ser på meg som en dårlig mor.

Og jeg er livredd for å glemme ekstra byttetøy eller regnklær, DA må de vel tro at jeg ikke bryr meg i det hele tatt!

Jeg vet at det ikke er sånn at de tenker så ille om meg, men jeg er virkelig i ferd med å bli paranoid... har to gutter på 1 og 3 år... er det noen som noengang har følt det på samme måte??

hilsen

Skrevet

Ja jeg er også litt sånn, vil helst at alt skal være perfekt. Det var verre når barna var små, med årene så ser du nok at det finnes mange barn som har mye mer og mye større flekker på klærene enn dine barn, og noen børster aldri håret.

Men jeg er fremdeles veldig opptatt av at de skal ha nye fine klær, alltid være rene og pene, og ha det beste utstyret.

Vi mødre er nok litt sånn, og av og til overdriver vi.

Skrevet

Hm, har du lest for mange barnehagetråder i det siste? :)

Seriøst, jeg tror ikke barnehageansatte synes noe særlig om paranoide og hysteriske foreldre heller. Sikkert verre enn noen flekker på klærne og litt bustete hår det :)

Skrevet

Hei. Jobber i barnehage, og kan med hånden på hjertet si at vi ser en del av slike små bagateller du beskriver. Det er nemlig det det er; bagateller! :)

Å bry seg om og ha omsorg for barna sine handler om noe mer dyptgripende enn det du beskriver, og på det området er du sikkert like flink som alle andre.. Vi som jobber i barnahagen blir etter hvert ganske godt "trenet" til å se hva som er hva. Hvem som er "vanlige" foreldre og hvem som skiller seg ut - både positivt og negativt.

Så lenge du har det meste på stell, og personalet (ped.leder) ikke har tatt om ting med deg i samtale, så er de nok veldig fornøyd med hvordan det praktiske rundt barnet ditt fungerer. Og mener at du er en god mor! :)

At et barn har en liten flekk på genseren, eller er litt bustete.. Vel, slik ER barn. (Har de noengang rene gensere hele dagen?) ;)

-Noe ganske annet er det der man ser barn med så flokete hår at det minner om "tovet" hår og begynnende rastahår.. Så flokete at man ikke kan gre ungen uten at det blir gråting og tenners gnissel.. Så sjelden vasket at man ser "klaker" av skitt nedi hodebunnen (eller er det "skurv"? (Som jo også går an å få vekk..). Eller de samme, skitne klærne hver dag i en uke (som STINKER!). Når munnen lukter av sove-ånde, og de HVER DAG kommer med sove-rusk i øynene, for de ikke har blitt vasket om morgenen...

-TRO MEG - jeg har sett det.

Å glemme, eller droppe, dusjen/vasken en gang i blant bryr vi oss ikke om. Det er når det blir ILLE, og HVER DAG (eller perioder) vi reagerer..

Du kan jo alltids spørre pedagogisk leder på avdelingen om de har noen tanker om det du nevner her.

For min del er jeg mer opptatt av foreldrenes måte å oppdra barna på enn de praktiske ting. (Feks. grensesetting). De praktiske tingene tar jeg bare opp om det er et problem for barnet eller oss. Vi kan/skal da heller ikke diktere hvordan foreldrene skal hverken oppdra eller vaske barna sine. Vi kan bare anbefale (ganske sterkt om det trengs) og si hva vi syns er mest gunstig for barnet.

Håper du kan klare å legge av deg de vonde tankene, ikke la dem utvikle seg - for jeg er helt sikker på at du tenker slik uten grunn.

.. bare noen tanker fra "den andre siden av gjerdet"

fra

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg har det heldigvis ikke slik, selv om jeg er disponert for det:-)

Hverdagen vår går rett og slett ikke i hop hvis vi ikke tar noen shortcuts på barnestellet, dvs. de tingene som ikke har særlig betydning (flekk på genseren, bustete hår). De viktige tingene, mat, varme klær, grei hygiene, tannpuss er vi nøyere med, men jeg bader ikke barna hver dag, nei.

Se på de andre barna i barnehagen, har ikke de flekk på genseren av og til ? Hull på buksa ? Sokker i forskjellig farge ?

:-)

Skrevet

Førskolelæreren vår har to unger selv og slett ikke alltid like perfekt hun heller - dette har vi en så avslappet tone på at vi tøyser og fleiper om det, heldigvis! :o)

Det hender nok Snuppa har en flekk på tøyet når vi kommer, selv om det var aldri så nyvasket i det hun fikk det på om morran. Og håret hennes er et kapittel for seg selv, selv om det har blitt bedre nå. Det bustes til av seg selv tror jeg. :o)

Slapp av du!

Skrevet

Jeg har jobbet i barnehage og tro meg, barnehagepersonell har viktigere ting enn flekker på klærne å tenke på! :) Jeg har aldri hørt noen kollegaer snakke om at noen barn har bustete hår eller flekkete klær. Av praktiske årsaker nevner man om noen mangler uteklær som passer til været, men det er ingen som tror du er en dårlig forelder av den grunn. Tror de det, så kan de umulig ha hatt barn selv ;)

Men om det hjelper, så er det litt sånn for oss som _jobber_ i barnehagen også. Jeg tenkte i alle fall på det, at før foreldrene kom og hentet, så måtte ungen skiftes bleie på (ellers trodde de kanskje vi ikke hadde skiftet hele dagen) og en siklet ned topp måtte skiftes. Helt unødvendig, men man vil jo gjerne at andre skal se at barn man har ansvar for har det godt :)

Gjest Hysteriet...
Skrevet

Tusen takk for alle svar... hjelper litt på. :) ha en fin helg!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...