Gå til innhold

Klassekasse - hva brukes den til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på to foreldremøter denne uken og det største krangletemaet hver gang er dette med klassekassen.

Personlig synes jeg 100 kroner er helt greit, men når det begynner å bli sånn som i den ene sønnen min sin klasse når det kom opp i over 400 kroner og ønskene var stigende så syns jeg det var på tide å sette ned foten :o)

Men spørsmålet er egentlig hva skal denne kassen brukes til?

Skal den brukes til buss til museum i skoletiden fordi skolen har dårlig råd bl.a. Hva blir det neste, må vi betale busspenger og inngangsbilletter på svømmehallen.

Vi må ta med grønnsaker til heimkunnskapen.

Matteboken de har er kjempedårlig, kanskje vi bør kjøpe en ny, den de har var den billigste og skolen hadde ikke råd til noen annen enda læreren også syns den var dårlig.

Vi har måttet kjøpe bøker til skolebiblioteket.

I tillegg så er vi pusset opp klasserom hvor vi har betalt maling, gardiner osv. selv.

Vi stiller opp som ekstramannskap på idrettsdager og sykkeldager og noen steder må foreldrene ta seg fri for å være lærervikarer når lærerne skal på kurs.

Dette er bare noe av det vi må gjøre og dette gjør vi jo fordi vi vil at ungene skal oppleve og ha det best mulig på skolen, men er det riktig?

Hvilke ting må dere gjøre for/på skolen som egentlig er skolens ansvar?

Gjest pokkers politikk
Skrevet

???

Hvor lenge har det vært så skral økonomi?

Gjest katten kathinka
Skrevet

Høres jo ut som dere bidrar veldig mye.

Har på vår skole ikke opplevd noe av det du nevner, kun klassekassen (som er frivillig) med 100 kr.

Trodde nesten ikke dette var lov jeg, det skal jo ikke koste _noe_ i skoletiden.

Skrevet

Høres jo ut som dere bidrar veldig mye.

Har på vår skole ikke opplevd noe av det du nevner, kun klassekassen (som er frivillig) med 100 kr.

Trodde nesten ikke dette var lov jeg, det skal jo ikke koste _noe_ i skoletiden.

Nei, jeg blir litt matt av dette faktisk. Det er jo ingen som tørr å si noe heller for det finnes jo alltid de som sier; dette må vi jo bare gjøre slik at elevene skal få opplevelser i skoletiden.

Vi tok opp klassekassen med rektor i vår da den krøp over 400 kroner. Klassekontaktene hadde fått beskjed om at det ikke var lovlig å ta klassekasse annet enn anonymt, men du skulle se alle sure foreldre som gjerne skulle ha angivervirksomhet på de som ikke betalte.

Vi har faktisk mer enn nok penger til å betale dette, men jeg må innrømme at prinsippet er litt viktig for meg.

Det blir sånn; tar du den, så tar du den... betaler foreldre den turen så kan de betale den turen og så kan de pusse opp det klasserommet og så trenger jo skolen mindre og mindre overføringer :o(

Skrevet

???

Hvor lenge har det vært så skral økonomi?

Får å si det sånn økonomien har nok vært dårlig hele tiden, men jeg merker stor forskjell på hva skolen betaler for nå og hva skolen betalte for når min eldste sønn gikk der.

Da fikk de da noen bussturer til museumer, Oslo, slalåmtur i skoletiden osv. gratis.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nei, jeg blir litt matt av dette faktisk. Det er jo ingen som tørr å si noe heller for det finnes jo alltid de som sier; dette må vi jo bare gjøre slik at elevene skal få opplevelser i skoletiden.

Vi tok opp klassekassen med rektor i vår da den krøp over 400 kroner. Klassekontaktene hadde fått beskjed om at det ikke var lovlig å ta klassekasse annet enn anonymt, men du skulle se alle sure foreldre som gjerne skulle ha angivervirksomhet på de som ikke betalte.

Vi har faktisk mer enn nok penger til å betale dette, men jeg må innrømme at prinsippet er litt viktig for meg.

Det blir sånn; tar du den, så tar du den... betaler foreldre den turen så kan de betale den turen og så kan de pusse opp det klasserommet og så trenger jo skolen mindre og mindre overføringer :o(

Er så enig med deg.

Skrevet

Hor oss går klassekassen til blomster til lærerne på avslutninger. Også skal det på sikt spares inn til klassetur på den.

Og det er selvfølgelig anonymt.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Får å si det sånn økonomien har nok vært dårlig hele tiden, men jeg merker stor forskjell på hva skolen betaler for nå og hva skolen betalte for når min eldste sønn gikk der.

Da fikk de da noen bussturer til museumer, Oslo, slalåmtur i skoletiden osv. gratis.

Dette er høyrepolitikk.

Skrevet

Dette er høyrepolitikk.

Ja det er en fremskrittsparti/høyre kommune

Skrevet

Hor oss går klassekassen til blomster til lærerne på avslutninger. Også skal det på sikt spares inn til klassetur på den.

Og det er selvfølgelig anonymt.

Her var det forslag om å gi alle elevene et loddark med navn på og at alle måtte selge dette, slik skulle de omgå anonymiteten :o)

Skrevet

Hos oss betaler vi 50-100 kr pr år i klassekassa. Pengene brukes til blomster til læreren, og en is eller brus eller noe sånt til barna.

På dugnadssida bidrar vi lite (i forhold til i barnehagen). Og da bidrar vi med arbeidskraft, ikke maling. Vi steller uteområdet på vårparten, og har ved et par anledninger hatt "spleiselag" med kommunen. Kommunen har betalt samt gjort "storarbeidet", mens foreldrene har tatt seg av maling og enkle oppgaver.

Barna er sjelden ute på tur med buss, det skyldes naturligvis lave budsjetter. Vi blir ikke spurt om å dekke evt turer selv. Fau bidrar med penger til ekskursjoner når økonomien der tilsier det.

Skolen er flinke til å bruke nærmiljøet til turer. Jeg er sikre på at de gjerne ville ta med seg barna på tur oftere, men det går da altså ikke.

For mine barn er skolens opplegg er bra nok. Vi reiser ofte på museum, skiturer etc selv, så barna mine opplever nok. Men det er klart at det gjelder ikke alle.

400 kroner i klassekasse er langt over akseptabel grense. Og som du selv påpeker er det ris til egen bak om man overtar kommunens oppgaver (vedlikehold av bygningsmasse som ett eksempel).

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Ja det er en fremskrittsparti/høyre kommune

Her jeg bor er det også nesten bare høyrefolk. Det virker som alle synes det er helt ok å måtte betale over 2000 kr, når ungene skal på leirskole.

De få som ikke synes det er ok, tør nok ikke si noe.

Skrevet

Det var mye!

i bhg betaler vi 20,- i mnd for dem med full plass.

har foreldremøte neste uke, så da får vi se.

Skrevet

Her jeg bor er det også nesten bare høyrefolk. Det virker som alle synes det er helt ok å måtte betale over 2000 kr, når ungene skal på leirskole.

De få som ikke synes det er ok, tør nok ikke si noe.

Det skal sies at for 3 år siden ble det vedtatt i kommunen at leirskolen i 7.kl. skulle være gratis så det er jo veldig flott :o)

Jeg tror mange faktisk ikke tørr å si ifra på foreldremøtene, det går jo utover barna hvis vi ikke betaler alt dette og da er man jo nesten barnemishandler da!

Skrevet

Det var mye!

i bhg betaler vi 20,- i mnd for dem med full plass.

har foreldremøte neste uke, så da får vi se.

Ja det begynte å bli mye, men det er klart de fant på mye morsomt for disse pengene. Var på overnattingstur i skoletiden hvor de prøvde kano og klatring.

De var på teater i skoletiden.

De var på museum.

Noe gikk til godteri på godisdag, gave til læreren osv.

Problemet er jo bare at når den klassen gjør så bør jo de andre klassene også, ellers så blir det urettferdig, de snakker jo med hverandre ungene og så utvikler det seg.

Skrevet

Hos oss betaler vi 50-100 kr pr år i klassekassa. Pengene brukes til blomster til læreren, og en is eller brus eller noe sånt til barna.

På dugnadssida bidrar vi lite (i forhold til i barnehagen). Og da bidrar vi med arbeidskraft, ikke maling. Vi steller uteområdet på vårparten, og har ved et par anledninger hatt "spleiselag" med kommunen. Kommunen har betalt samt gjort "storarbeidet", mens foreldrene har tatt seg av maling og enkle oppgaver.

Barna er sjelden ute på tur med buss, det skyldes naturligvis lave budsjetter. Vi blir ikke spurt om å dekke evt turer selv. Fau bidrar med penger til ekskursjoner når økonomien der tilsier det.

Skolen er flinke til å bruke nærmiljøet til turer. Jeg er sikre på at de gjerne ville ta med seg barna på tur oftere, men det går da altså ikke.

For mine barn er skolens opplegg er bra nok. Vi reiser ofte på museum, skiturer etc selv, så barna mine opplever nok. Men det er klart at det gjelder ikke alle.

400 kroner i klassekasse er langt over akseptabel grense. Og som du selv påpeker er det ris til egen bak om man overtar kommunens oppgaver (vedlikehold av bygningsmasse som ett eksempel).

Jeg må innrømme at vi også gjør masse sammen med ungene våre og ikke føler den store nødvendigheten av at skolen skal ivareta dette.

Vi har flotte uteområder med skog, vann og strand. Man kan lage spennende turer uten at det skal koste så mye.

Skrevet

Vi betaler 100 kroner i halvåret.

Pengene går til turer, lærer kjøpte inn en del yatzy spill,fotball og litt blomster og pynt i klasserommet.

Nå er jeg klassekontakt på andre året å vi prøver også å få inn litt penger til klassekassa sånn at klassen kan få en tur i sjuende.

Konvolutter med lodder i er veldig populært så det har vi solgt litt av, vi bakte premier selv i skoletiden sammen med elevene,stor stas!!

Det innbrakte mange tusen til en slunken kasse det!

Jeg har ikke noe i mot å betale litt kronasjer til klassekassa,men det er ingen tvang å betale inn.

Skrevet

Vi betaler 200,- inn i klassekassa. Det går til pølser, suppe ol. på utedagen, som dei har annakvar veke. Det synst eg er greit.

Vi har nettopp hatt dugnad med maling av klasserom. Skulen betalte maling og utstyr.

Turar på barneskulen har vore gratis.

I 10.kl. har dei ein tur til Polen med "hvite busser". Då jobber klassa aktivt heile året for å samle inn pengar. Selger vafler i bedrifter ol. (eg har fått ein del ganger beskjed tidleg på morgonen: oj vi skal lage vaffelrøre; har du egg og mjølk?)

Dei har samla inn så mykje at det har blitt eit minimum på kvar elev å betale til turen.

Skrevet

Vi betaler 200,- inn i klassekassa. Det går til pølser, suppe ol. på utedagen, som dei har annakvar veke. Det synst eg er greit.

Vi har nettopp hatt dugnad med maling av klasserom. Skulen betalte maling og utstyr.

Turar på barneskulen har vore gratis.

I 10.kl. har dei ein tur til Polen med "hvite busser". Då jobber klassa aktivt heile året for å samle inn pengar. Selger vafler i bedrifter ol. (eg har fått ein del ganger beskjed tidleg på morgonen: oj vi skal lage vaffelrøre; har du egg og mjølk?)

Dei har samla inn så mykje at det har blitt eit minimum på kvar elev å betale til turen.

Det er sånn tur til Polen her også i 10.klasse. Da jobber elevene selv med å få inn penger og det syns jeg er kjempeflott. Da blir det ikke foreldrenes lommebok som blir avgjørende for om man kan være med på turen.

Gjest klassekasse, er det lov da - nei tror ikke det  :)
Skrevet

'

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...