Gå til innhold

Hvem organiserer hjemme hos dere?

Anbefalte innlegg

Hos oss så er det meg, meg, meg.... !

Jeg har verdens fineste mann som hjelper masse til, og da er det akkurat det som er ordet; "hjelper til" :o).

Det er jeg som ordner med betalinger av klassekasse :o), passer på at busspenger blir med, kakao blir kokt hvis det er turdag eller idrettsdag, passer på at lapper blir levert, at bøker blir med i sekken, at lekser blir gjort, at noen av oss går på foreldremøte eller konferansetime osv. osv....

Jeg passer på at det ser ryddig og rent ut hjemme, at klær blir brettet, at mat blir handlet osv., dvs. det er ikke jeg som gjør alt dette, men jeg må si at nå må vi gjøre ditt og datt.

Jeg passer også på at hår (til mannen min) blir klippet :o).

Jeg har sagt så mange ganger at nå gidder jeg ikke å måtte ha ansvaret for alt lenger, men da blir det jo ikke gjort da og så er det jeg som får dårlig samvittighet.

Nå høres jeg vel ut som en skikkelig hurpe her, men jeg har verdens beste forhold til min mann og vi snakker om dette, men det går bare ikke inn. Sønnene mine er dessverre akkurat like.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199470-hvem-organiserer-hjemme-hos-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge. Men vi har fått naturlige 'anvarsområder'.

Jeg passer på at jentungen har med seg det hun trenger på skolen, men det er fordi jeg er hjemme lengst.

Tøy, både vask og innkjøp til jentunge, er min greie.

Til gjedjeld kommer jeg hjem til ferdig middag hver dag, og handler sjeldent mat.

Resten deler vi på, eller venter og ser om det går over.

Vi bor hver for oss og jeg har fra første dag alene nektet plent å ta noe ansvar for at han får tingene gjort. Ikke at det har vært nødvendig heller. :o) Han er like flink som meg, om ikke flinkere.

Jeg har egentlig gjort det jeg også, men nå har vi jo fire barn da og de skal jo følges opp.

Jeg vet at foreldrene hans aldri stilte opp på noe når han var liten, han fikk klare seg selv så det er vel kanskje litt "miljø".

Selv hjelper jeg ungene med lekser, leser masse sammen med dem, baker boller osv., alt dette gjør mannen min også, men da må jeg si at han skal det.

Jeg kikker alltid igjennom sekkene og leser ukeplaner fra skolen og idrett/korps og skriver inn ting som skjer i en planlegger, som jeg også da faktisk ser i :o).

Annonse

De passer ikke på ting, fordi de ikke behøver - du gjør det jo.

Forstår godt at du blir lei, men kanskje du kan fortelle dem at nå er det slutt. Du tar ansvar for: (Og så sier du det du er villig til å gjøre.) Pappa'n tar ansvar for: hårklipp!!! og .......

Barna tar selv ansvar for å få med seg bøkene sine, og at lapper blir levert osv.

Gi gjerne beskjed til lærer om at dere er i en overgangsfase.

Også faller du ikke for fristelsen å "hjelpe til". De klarer dette helt flott selv.

Her hjemme organiserer vi på hvert vårt område, og det går i grunnen glimrende. Jeg tar nok en større del av de tradisjonelle kvinneoppgavene, mens han tar "mannejobbene". Jeg er flinkest til å se når det må ryddes i heimen, men han er flinkere til å rydde når vi først setter i gang.

Jeg er i grunnen ganske godt fornøyd med min kjære når jeg tenker meg om. Det er praktisk for oss at vi har fordelt ansvaret for da slipper vi å tro at den andre har gjort det som skulle gjøres. De gangene det skjærer seg er stort sett når vi trodde at det var den andre sitt ansvar....

Du må ikke sy puter under armene på mannen din!! Og for guds skyld hindre at guttene dine blir like håpløse! ;-)

Beste hilsen fra

Hos oss er det også meg, meg , meg.

MEN det er nok mye min egen skyld. Alle har jo forskjellige toleransegrenser for møkk og skittentøy:O)

Min toleransegrense er på null, mens vi aldri har nådd mannens ennå. hihi

Jeg har på en måte akseptert dette og for at jeg skal ha en god hverdag så må jeg gjøre de tingene som jeg trenger å ha på plass. Det er ganske mye det.

Jeg kan jo irritere meg grønn, men vi er faktisk veldig forskjellige og det har jeg begynt å akseptere.

Hvis han hadde fått lov til å gjøre det på sin måte så hadde han sikkert gjort mer, men han er masse sammen med barna og gjør mye annet som jeg glemmer i hverdagen.

De passer ikke på ting, fordi de ikke behøver - du gjør det jo.

Forstår godt at du blir lei, men kanskje du kan fortelle dem at nå er det slutt. Du tar ansvar for: (Og så sier du det du er villig til å gjøre.) Pappa'n tar ansvar for: hårklipp!!! og .......

Barna tar selv ansvar for å få med seg bøkene sine, og at lapper blir levert osv.

Gi gjerne beskjed til lærer om at dere er i en overgangsfase.

Også faller du ikke for fristelsen å "hjelpe til". De klarer dette helt flott selv.

Jeg tar egentlig ikke ansvaret for hårklippen, jeg bare nektet å dra på ferie med han før han hadde klippet håret :o).

Sa fra 2 måneder før vi skulle dra og en uke før vi skulle dra spurte jeg om vi skulle avbestille turen, han klipte seg dagen etter.

Hos oss er det også meg, meg , meg.

MEN det er nok mye min egen skyld. Alle har jo forskjellige toleransegrenser for møkk og skittentøy:O)

Min toleransegrense er på null, mens vi aldri har nådd mannens ennå. hihi

Jeg har på en måte akseptert dette og for at jeg skal ha en god hverdag så må jeg gjøre de tingene som jeg trenger å ha på plass. Det er ganske mye det.

Jeg kan jo irritere meg grønn, men vi er faktisk veldig forskjellige og det har jeg begynt å akseptere.

Hvis han hadde fått lov til å gjøre det på sin måte så hadde han sikkert gjort mer, men han er masse sammen med barna og gjør mye annet som jeg glemmer i hverdagen.

Jeg skal innrømme at jeg har vel også litt høyere standard på hva som bør gjøres. Lå på sykehus i 3 måneder og fikk vaskehjelp noen måneder når jeg kom hjem, vaskehjelpen sa at hun så at mor i huset hadde kommet hjem igjen :o), men i den tiden var det unntakstilstand så det er egentlig greit.

Annonse

Her hjemme organiserer vi på hvert vårt område, og det går i grunnen glimrende. Jeg tar nok en større del av de tradisjonelle kvinneoppgavene, mens han tar "mannejobbene". Jeg er flinkest til å se når det må ryddes i heimen, men han er flinkere til å rydde når vi først setter i gang.

Jeg er i grunnen ganske godt fornøyd med min kjære når jeg tenker meg om. Det er praktisk for oss at vi har fordelt ansvaret for da slipper vi å tro at den andre har gjort det som skulle gjøres. De gangene det skjærer seg er stort sett når vi trodde at det var den andre sitt ansvar....

Du må ikke sy puter under armene på mannen din!! Og for guds skyld hindre at guttene dine blir like håpløse! ;-)

Beste hilsen fra

Det er ikke hva vi gjør av praktiske oppgaver jeg irriterer meg over.

Mannen min er også sånn som liker å ta med ungene på ting, men det er det å alltid skulle huske på alt som gjør meg sliten. Han spør bare; hva skjer denne uken eller hva skjer i dag.

Jeg har skjøvet over regningene til han da, hender ofte vi får betalingspåminnelser nå :o) og vanning av blomster er kun hans jobb (vi har nesten ikke planter igjen) og så er gulvvask hans ansvar (det begynner å bli uker siden sist gang).

Det er ikke hva vi gjør av praktiske oppgaver jeg irriterer meg over.

Mannen min er også sånn som liker å ta med ungene på ting, men det er det å alltid skulle huske på alt som gjør meg sliten. Han spør bare; hva skjer denne uken eller hva skjer i dag.

Jeg har skjøvet over regningene til han da, hender ofte vi får betalingspåminnelser nå :o) og vanning av blomster er kun hans jobb (vi har nesten ikke planter igjen) og så er gulvvask hans ansvar (det begynner å bli uker siden sist gang).

Har du prøvd sånn aktivitetskalender, f.eks. på kjøkkenet? Men en kolonne pr. dag pr. person?

Siden dere er såpass mange, må du kanskje lage en selv, men det er jo egentlig bare et ruteark som du kan lage på PCen. F.eks. for en periode på 2 uker om gangen - kopier de faste aktivitetene for hver uke og skriv inn ekstrabegivenheter (X i bursdag, Y til legen) for hånd.

Det fritar deg ikke for all "husk", men han får et sted han kan sjekke for å unngå å lage kollisjoner o.l.

Jepp, sånn har vi det og! Grenseløst irriterende, men det er vel bare vår egen skyld...

Jeg prøver gradvis å gi ham mer ansvar, nå har han tatt over regningene, og når det kommer en purring og han spør meg om det er betalt, svarer jeg bare at JEG ikke har betalt den i hvert fall!

Han går på de foreldremøtene der vi kan "risikere" å bli valgt, med det resultat at han er blitt valgt to år på rad..

OG han tar ut bosset på bossdagene, og har penger for hånden når vaskehjelpen skal betales!

Det kommer seg stadig, kanskje jeg tør å søke full stilling snart! :-)

mvh

Endel ting er fordelt, slik som at han tar alt med klesvask, jeg tar alt med å holde orden på klærne (tar ut det som er for lite, sørger for å skaffe det som mangler osv.). Han har også fullt ansvar utendørs (der er det endel ting med dur, så det går nesten av seg sjøl!), og han har ansvaret for barnehagesekkenes innhold/det jentene har på seg i barnehagen.

Handling: Der skriver vi handleliste sammen og handler kun en gang i uka. Det er ymse hvem av oss som fysisk handler.

Avtaler og slikt legges inn i Outlook på hjemme-pc'n, med varsling i rimelig tid førut. Så foreløpig har vi begge kontroll. Regninger legger vi også inn begge to, og vi har begge full kontroll over økonomien (som er felles).

Ellers er det nok jeg som gjør flest ting utenom, tror jeg. Smårydding, blomstervanning og slikt gjør jeg av meg selv, han må på en måte få beskjed om å gjøre det. Og da gjør han det, så klart.

Tror nok allikevel at vi har et veldig mye mer balansert arbeidsforhold i heimen enn veldig, veldig mange av våre venner har, og takk og lov for det!

Det spørs om du ikke må fordele oppgavene mer, også virkelig la han få ta ansvar?

Har du prøvd sånn aktivitetskalender, f.eks. på kjøkkenet? Men en kolonne pr. dag pr. person?

Siden dere er såpass mange, må du kanskje lage en selv, men det er jo egentlig bare et ruteark som du kan lage på PCen. F.eks. for en periode på 2 uker om gangen - kopier de faste aktivitetene for hver uke og skriv inn ekstrabegivenheter (X i bursdag, Y til legen) for hånd.

Det fritar deg ikke for all "husk", men han får et sted han kan sjekke for å unngå å lage kollisjoner o.l.

Alt av papirer henger på kjøleskapet. Jeg pleide å lage sånn liste, men jeg syns han kan skive det inn i sin planlegger selv!

Egentlig så pleier jeg ikke irritere meg såååå mye, men den uken har det vært og er det 2 korpsøvinger, 2 badmingtonøvinger, hele helgen går med til korpsseminar, konsert og badmingtonturnering, yngstejente skulle være med en venninne hjem fra barnehagen i dag, to foreldremøter og to bursdager og en klassefest, jeg har vært hos legen, jeg har vært på sykehuset og jeg har vært på aetat og jeg er syk :o(

Jeg er bare vanvittig sliten!

Jepp, sånn har vi det og! Grenseløst irriterende, men det er vel bare vår egen skyld...

Jeg prøver gradvis å gi ham mer ansvar, nå har han tatt over regningene, og når det kommer en purring og han spør meg om det er betalt, svarer jeg bare at JEG ikke har betalt den i hvert fall!

Han går på de foreldremøtene der vi kan "risikere" å bli valgt, med det resultat at han er blitt valgt to år på rad..

OG han tar ut bosset på bossdagene, og har penger for hånden når vaskehjelpen skal betales!

Det kommer seg stadig, kanskje jeg tør å søke full stilling snart! :-)

mvh

Skikkelig ræva dag i dag for meg tror jeg. Kommer stadig på mer og mer av hva han gjør uten å bli spurt. Søpla bl. a rører jeg ikke.

Legging av barn gjør vi annenhver dag. Laging av matpakker likeså.

Bare et lite frustrasjonshyl over at det er alt for mye som skjer for tiden :) og noen må det jo gå utover.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...