Gå til innhold

Stakkars dagmamma ..... eller

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig er det synd på henne, hun må leve med skyldfølelsen resten av livet, og det blir nok ikke lett å bære.

Men allikevel kan jeg ikke la vær å tenke på at når man har ansvaret for så små barn holder man øye med dem hele tiden, spesielt hvis man er nær vann.

Fortsetter under...

• Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• nanna

12

• PieLill

9

• mumitrollet

5

• Glimtipper

3

Hvorfor må vi være så fordømt ivrige på å klandre noen?

Om min mann hadde mistet kontroll over barnet og woops, så ville jeg vridd hodet av enhver som kom og sa det var hans feil. Det var han som var uheldig.

Punktum.

Jeg får meg ikke til å legge skyld til mennesker som er så uheldige å være involvert når kombinasjonen av normal menneskelig aktivitet og begrensning får fatale følger.

mvh

Ikke kom og si at du ikke forstår hva jeg mener. Det tror jeg rett og slett ikke på.

"Hva vet du om inngjerding av eiendommen?"

Så du mener det kan ha vært gjerde med lukket port som guttene helt plutselig visste hvordan de skulle komme seg over/åpne?

"Hva vet du om hvilke rutiner og innstrukser de vanligvis hadde?"

Om instruksjonen til foreldrene er at hun skal gå fra barna mens hun skifter bleie på en tredje, så synes jeg ikke de heller opptrer ansvarlig rundt ett-åringer.

"Hva vet du om hvor kjappe disse guttene vanligvis var til å fordufte?"

Hva har det med saken å gjøre? De har ingen vurderingsevne i forhold til fare, klart de kan forsvinne fra området.

"Hva vet du om det kanskje var noen andre i nærheten?"

Da er det noen andre som har vært uansvarlig, om de var satt til å se etter barnet mens hun var inne.

"Hva vet vi i det hele tatt i tilstrekkelig grad til å komme med mer eller mindre tildekte anklager mot denne dagmammaen."

Alle kommentarene tar basis i at det som står i avisen er riktig. Sånn er det når man diskuterer en sak, man får gjøre det med de opplysningene og kunnskapene man har.

"Og på hvilken måte er slike anklager et positivt bidrag til de som har å gjøre med denne aktuelle situasjonen eller de som er i en tilsvarende?"

Dette er nå en gang et diskusjonsforum. At du synes en spesiell sak er ubehagelig å diskutere er ditt problem. Jeg hadde ikke sendt et brev til foreldrene eller dagmammaen for å fortelle de at de er ansvarlige her. Det trenger de ikke høre nå. Men diskusjonen bidrar til å minne oss på at noen sjanser som kan ha svært dårlige odds (som å la ett-åringer være alene ute), faktisk ikke er verdt å ta. Og det kan forhindre nye barn fra å dø på en slik tragisk måte.

Poenget er at man gjør seg sterke meninger om særdeles sårbare ting på et uhyre spinkelt grunnlag. Og vi vet ikke på et annonymt forum hvor det slår.

Det er tillatt i dette landet og på dette forumet.

Så er det også tillatt for meg å si min mening om å holde på slik. Det er debattforum, ikke sant.

;-)

mvh

Poenget er at man gjør seg sterke meninger om særdeles sårbare ting på et uhyre spinkelt grunnlag. Og vi vet ikke på et annonymt forum hvor det slår.

Det er tillatt i dette landet og på dette forumet.

Så er det også tillatt for meg å si min mening om å holde på slik. Det er debattforum, ikke sant.

;-)

mvh

Hehe :)

Vet du - hvis det stemmer at dagmammaen forlot dem ute alene mens hun skiftet bleie - da kunne det aldeles ikke ha skjedd alle.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article566929.ece

Jeg er helt enig med deg, man går ikke fra to ettåringer alene ute for å skifte bleie inne.

Annonse

Gjest sånn ser jeg på det

Jeg ville gjerne se den mor som kan rekke opp hånda si og si at deres barn aldri _ALDRI_ har vært oppi en situasjon som er potensielt farlig, som ikke kunne vært hindret hvis barnet hadde vært fastbundet eller hatt borrelås i rompa så de ikke kom av flekken. Jeg kan iallefall ikke rekke opp noe hånd.

Jeg vet ikke mer om dette enn det som står i avisene og kan ikke si noe annet enn stakkars stakkars foreldre, og stakkars stakkars dagmamma. Det er en tragedie for alle, selv om det selvsagt er aller aller verst for de som har mistet barnet sitt og har et til som er alvorlig skadet. Jeg får helt frysninger på å tenke meg mine barn i en tilsvarende situasjon.

Tror jammen jeg må ta meg en tur inn på rommene deres og klemme litt ekstra på dem i kveld...

Hilsen

Jeg har vært alene med tre små barn, de to yngste tvillinger, og jeg har aldri, aldri, aldri satt oss i en sånn situasjon at noen av barna kunne omkommet mens jeg var på do, snakket i telefonen osv. Jeg fortalte min omgangskrets at mens barna var våken ville jeg ikke snakke i telefonen, og jeg tok den heller ikke når den ringte. (også fordi det var umulig å føre en samtale med tre små rundt bena..)

Vi var aldri i trafikken/ved vann eller andre farer når jeg var alene voksen.

Det jeg mener å si er at det går an å sikre seg bare man har tanke for at ting kan gå galt i løpet av noen brøkdels sekunder. At to små ettåringer har rukket å forsvinne til et vann og drukne før de ble funnet vitner om en meeget sløv dagmamma.

(Takk for kontantstøtten, Kjell-Magne..)

Gjest abrahamsen

Vet du - hvis det stemmer at dagmammaen forlot dem ute alene mens hun skiftet bleie - da kunne det aldeles ikke ha skjedd alle.

http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article566929.ece

I følge naboer hadde hun vært inne å skiftet bleie.

Gjest abrahamsen

Det er vel kanskje like smålig å spekulere i hvilket liv dama vil få, etter dette.

For min del håper jeg inderlig dama får all den hjelp hun kan oppdrive. Det vil hun trenge.

Ellers er vel dette også et varsko til alle oss småbarnsforeldre, om å stille krav til en bedre kvalitetssikring av dagmammaer.

Jeg har rett til å ytre mine meninger på lik linje med deg abrahams. Og jeg beklager sterkt at du oppfattet ytringen min som "slenging med leppa".

Jeg har da ikke spekulert i hvilket liv dagmammaen vil få? Man trenger vel ikke spekulere på det? Det jeg mener er at hun nok greier å straffe seg selv nok, og dermed slipper vi andre gjøre det.

Ja, hvis hun blir møtt med slike holdninger som det du står for er det svært sannsynlig at hun vil ende opp uføretrygdet.

Håper at hun har mennesker rundt seg som er utstyrt med større klokskap og empati enn det du uttrykker her.

mvh

Jaja, du hadde vel gjerne latt henne passe dine unger etter dette?

Greit at du ikke vil dømme andre, men det er lov å bruke hodet. Når sånt skjer, er det logisk at dagmammaen ikke gjorde jobben sin godt nok. Og når liv går tapt pga sløvhet, så er det utilgivelig.

Jaja, du hadde vel gjerne latt henne passe dine unger etter dette?

Greit at du ikke vil dømme andre, men det er lov å bruke hodet. Når sånt skjer, er det logisk at dagmammaen ikke gjorde jobben sin godt nok. Og når liv går tapt pga sløvhet, så er det utilgivelig.

Jeg har lånt bilen min til folk som har krasjet.

Jeg har lånt huset mitt til folk som har fått brent opp sitt eget.

Jeg har latt barna mine bli passet av folk som har mistet et av sine i en ulykke.

Jeg bedømmer nemlig de jeg betror mine store og små verdier til etter helhet. Ikke etter enkelthendelser.

Om jeg skulle ansette en dagmamma som har opplevd at egne eller andres barn har blitt forulykket under hennes omsorg, ville min største bekymring være at hun skulle være overforsiktig og overbeskyttende.

mvh

Jeg har vært alene med tre små barn, de to yngste tvillinger, og jeg har aldri, aldri, aldri satt oss i en sånn situasjon at noen av barna kunne omkommet mens jeg var på do, snakket i telefonen osv. Jeg fortalte min omgangskrets at mens barna var våken ville jeg ikke snakke i telefonen, og jeg tok den heller ikke når den ringte. (også fordi det var umulig å føre en samtale med tre små rundt bena..)

Vi var aldri i trafikken/ved vann eller andre farer når jeg var alene voksen.

Det jeg mener å si er at det går an å sikre seg bare man har tanke for at ting kan gå galt i løpet av noen brøkdels sekunder. At to små ettåringer har rukket å forsvinne til et vann og drukne før de ble funnet vitner om en meeget sløv dagmamma.

(Takk for kontantstøtten, Kjell-Magne..)

av ren nysjerrighet: Kjørte du noengang bil med barna i?

Annonse

Hva vet du om inngjerding av eiendommen?

Hva vet du om hvilke rutiner og innstrukser de vanligvis hadde?

Hva vet du om hvor kjappe disse guttene vanligvis var til å fordufte?

Hva vet du om det kanskje var noen andre i nærheten?

Hva vet vi i det hele tatt i tilstrekkelig grad til å komme med mer eller mindre tildekte anklager mot denne dagmammaen.

Og på hvilken måte er slike anklager et positivt bidrag til de som har å gjøre med denne aktuelle situasjonen eller de som er i en tilsvarende?

mvh

Jeg forholder meg til de opplysninger jeg har. Og sånne saker vil alltid vekke endel reaksjoner. Det er det som skjer nå - jeg ser daglig hvor idiotiske og uvettige folk er mht barns sikkerhet. Det er trist om det skal gå liv tapt fordi folk ikke er oppmerksomme nok.

For å gjøre det mer relevant kunne du kanskje spurt om hun kjørte med dem usikret i bilen?

Nei, ut fra hennes innlegg virker det som om hun aldri oppholdt seg i en potensielt farlig situasjon sammen emd barna - og å kjøre bil selv med sikring) er vel noe av det farligste man kan gjøre?

Nei, ut fra hennes innlegg virker det som om hun aldri oppholdt seg i en potensielt farlig situasjon sammen emd barna - og å kjøre bil selv med sikring) er vel noe av det farligste man kan gjøre?

Du kan da ikke sammenlikne nødvendig transport med uvettighet og slurv?

Gjest sånn ser jeg på det

Jeg siterer "sånn ser jeg det":

"Vi var aldri i trafikken/ved vann eller andre farer når jeg var alene voksen."

Henger du med nå, eller?

Jeg mente det sånn at vi aldri var i situasjoner hvor jeg kunne miste kontrollen over barna, f.eks. som fotgjenger, hvor barna sprang hver sin vei. I bilen var de jo fast i stolene sine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...