Gå til innhold

Hvordan kan man miste 2 ettåringer!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror vi er ganske enige.

Men jeg vil gjerne gjøre sikkehetskonklusjonene, særlig de i det offentlige rom, på et tidspunkt som er mer skånsomt for de involverte. Det finnes omsorgsfulle og hensynsløse måter å formidle lærdom på...

Grensen mellom å tilegne seg lærdom og å hoverende fordele skyld er ganske smal.

Håper de som er berørt av denne ulykken holder seg unna aviser og nyhetssendinger noen uker. Det gjør så fryktelig vondt.

mvh

Jeg tror nok de involverte vil klare å beskytte seg selv (bli beskyttet av familie og venner).

Men jeg tror faktisk det vil hjelpe på tapet av et barn, om man vet at deres ulykke kan forhindre at andre barn mister livet. Kjøper du en sprinkelseng som på en eller annen måte skader barnet ditt, så vil du fortelle om det, slik at andre barn ikke har ulykker. Det samme tror jeg gjelder om man tar en risiko regelmessig, som ender i tragedie. Da ønsker du at andre foreldre tar lærdom og ikke gjør det samme.

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

15

• Lillemus

5

• nanna

5

• fei1365380229

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror nok de involverte vil klare å beskytte seg selv (bli beskyttet av familie og venner).

Men jeg tror faktisk det vil hjelpe på tapet av et barn, om man vet at deres ulykke kan forhindre at andre barn mister livet. Kjøper du en sprinkelseng som på en eller annen måte skader barnet ditt, så vil du fortelle om det, slik at andre barn ikke har ulykker. Det samme tror jeg gjelder om man tar en risiko regelmessig, som ender i tragedie. Da ønsker du at andre foreldre tar lærdom og ikke gjør det samme.

På sikt, ja.

Men kanskje ikke første dagen...

Slike spekulasjoner kan være så usaklige og foregår over alt. Jeg har ved selvsyn sett dem rive mennesker i fillebiter.

Derfor er det et stort poeng for meg å være forsiktig i hva man skriver og sier. Både det som er velfunndert og det som er ren sladder.

mvh

Skrevet

Ingen ulykker "burde skje" med barn, leser inleggene deres og jeg synes en del av dere er raske til og dømme her..

Jeg har en sønn på 4, stort svømmebasseng i hagen, en veldig traffikert vei med mye fart rett utenfor eiendomsgrensa.. I sommer var min 4 åring, meg og min 13 åring ute på terassen, bassenget var åpent og jeg sa til 13 åringen at jeg skulle inn å fylle kaffekoppen, han sa ok, jeg ser etter lillebror!

dette tok mindre enn 30 sekunder, en bil bremset voldsomt opp på hovedveien og traff en motorsyklist, selvfølgelig ble 13 åringens oppmerksomhet dratt til denne hendelsen, med resultat at da jeg kom ut så falt min 4 åring uti bassenget (150cm dypt)...

jeg er ingen uansvarlig mamma, jeg passer på hele tiden, men man kan aldri gardere seg for alle farer de små møter, det er derfor ulykker skjer!

Synes mange er altfor raske til å snakke om ansvarsløshet her istedet for tragedien det er for mange involverte.. for all del, jeg sier ikke at vi skal godta at det skjer, men det skjer så mange små ting som tar fra oss fokuset på sikkerhet i noen små sekunder og da er ulykken et faktum:-)

Skrevet

Du trenger da ikke ta helt av, heller. Det er stor forskjell på ditt eksempel og f.eks kjøre med barn usikret i bil. Ulykker vil det uansett være.

Ta helt av?

Jeg bare poengterte at uansett hva vi gjør så er det mulig at barna blir utsatt for skader.

Og det er uansvarlig å gå fra et barn uansett om det er midt på gulvet, eller i en lekegrind.

Skrevet

Ja da vet jeg ikke hvordan lekegrind du har brukt eller hvilke leker og klær ungene dine har. Det er vel også noe med tidsaspektet her også.

Jeg vet om et barn som satt fast i de sikkerhetsgreine i sprinkelsengen også. Og ja.. det vil jeg nok mere kalle et forferdelig uhell, men ikke uansvarlig.

Poenget er bare - man går ikke fra små barn alene. Om det er ute, inne eller i en lekegrind er egentlig uvensentlig, utfallet kan fort bli like tragisk uansett forutsetninger.

Skrevet

Bra PieLill :)

Det vi alle kan gjøre er å ta lærdom av det, og tenke oss om en gang til før vi snur ryggen til neste gang.

Skrevet

Ingen ulykker "burde skje" med barn, leser inleggene deres og jeg synes en del av dere er raske til og dømme her..

Jeg har en sønn på 4, stort svømmebasseng i hagen, en veldig traffikert vei med mye fart rett utenfor eiendomsgrensa.. I sommer var min 4 åring, meg og min 13 åring ute på terassen, bassenget var åpent og jeg sa til 13 åringen at jeg skulle inn å fylle kaffekoppen, han sa ok, jeg ser etter lillebror!

dette tok mindre enn 30 sekunder, en bil bremset voldsomt opp på hovedveien og traff en motorsyklist, selvfølgelig ble 13 åringens oppmerksomhet dratt til denne hendelsen, med resultat at da jeg kom ut så falt min 4 åring uti bassenget (150cm dypt)...

jeg er ingen uansvarlig mamma, jeg passer på hele tiden, men man kan aldri gardere seg for alle farer de små møter, det er derfor ulykker skjer!

Synes mange er altfor raske til å snakke om ansvarsløshet her istedet for tragedien det er for mange involverte.. for all del, jeg sier ikke at vi skal godta at det skjer, men det skjer så mange små ting som tar fra oss fokuset på sikkerhet i noen små sekunder og da er ulykken et faktum:-)

Selvfølgelig skjer ting fort. Jeg var i Pirbadet med poden nå sist tirsdag og i et av bassengene gikk han under for meg. Heldigvis var jeg bare 2-3 meter bak så jeg kastet meg frem og fikk tak i ham, men han skjønte da hvorfor jeg ikke tar med meg både han og søstra samtidig som eneste voksen - jeg tør bare ikke!

Gjest dømmer også
Skrevet

I veldig mange av disse eksemplene, så ville jeg definitivt ha valgt "en tungvint" løsning- å ta med meg barna!

Har en bekjent som mener han er verdens mest uheldige- jeg mener hans dumhet hjelper han GODT på vei i alle "uhellene"....

Gjest skyldig i å "dømme", nå ja.
Skrevet

Poenget er bare - man går ikke fra små barn alene. Om det er ute, inne eller i en lekegrind er egentlig uvensentlig, utfallet kan fort bli like tragisk uansett forutsetninger.

Men for den som er så heldig å "se på" slike historier, så er det en vesensforskjell om man har handlet uaktsomt eller ikke! (ikke for å dele skyld, men for evt. å kunne lære)

At det ikke hjelper/er av betydning for de som har mistet sine, er jeg helt enig i.

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Men jeg ville personlig ikke kunne bodd ved vann, eller en skummel vei uten å ha skikkelig gjerde hvor så små barn ikke kom seg ut.

En ting da å ha ett barn å se etter, men å passe barn, uten skikkelig sikring rundt tomta, det ville jeg i utgangspuntket ikke følte meg vel med.

Dette var kanskje en digresjon?

Skrevet

Jeg er enig med deg.

Men jeg ville personlig ikke kunne bodd ved vann, eller en skummel vei uten å ha skikkelig gjerde hvor så små barn ikke kom seg ut.

En ting da å ha ett barn å se etter, men å passe barn, uten skikkelig sikring rundt tomta, det ville jeg i utgangspuntket ikke følte meg vel med.

Dette var kanskje en digresjon?

Tror jeg skjønner hva du mener. Vi har vel forsøkt å finne et bodsted der vi unngår de største farene.

Men livet er en uttrygg affære.

mvh

Skrevet

Tror jeg skjønner hva du mener. Vi har vel forsøkt å finne et bodsted der vi unngår de største farene.

Men livet er en uttrygg affære.

mvh

Ja, vi derimot bor ved en svært stygg vei. Da vi flyuttet inn gikk det mye tid til gjernesnekring og slikt. Alikevel, det er mulig å klatre over, og det er mulig å snike seg rundt. Vi tenkte en stund på å ha familiebarnehage, og da lå det i planen å gjøre området helt "rømningssikkert".

Gjest katten kathinka
Skrevet

Tror enten at folk ikke er ærlige mot seg selv eller rett og slett ikke tenker på alle farer som _kan_ skje i løpet av et småbarnsliv.

Alle jeg vet om har en eller annen hendelse der de tenker "heldigvis gikk det bra". Og i etterkant ser at en burde gjort ting anderledes. Men om ulykken hadde vært ute, da ville man blitt stemplet som ansvarsløs.

Når ulykker skjer setter vi oss på den høye hest og hevder at dette kunne _aldri_ skjedd meg, men slik er det faktisk ikke.

Vi er alle mennesker og vi gjør feilvurderinger hver dag, men noen blir mer fatale enn andre....

Skrevet

Takk for flott innlegg PieLill.

Ting kan skje på brøkdelen av et sekund. JEg føler definitivt med dagmammaen (selvsagt foreldrene også), og er overbevist om at hun ikke har gjort noe ikke alle kunne gjort.

Skrevet

Ja, vi derimot bor ved en svært stygg vei. Da vi flyuttet inn gikk det mye tid til gjernesnekring og slikt. Alikevel, det er mulig å klatre over, og det er mulig å snike seg rundt. Vi tenkte en stund på å ha familiebarnehage, og da lå det i planen å gjøre området helt "rømningssikkert".

Noen venner gav sønnen kallenavnet Uri Geller.

Han ble aldri rømningssikker...

mvh

Skrevet

Men for den som er så heldig å "se på" slike historier, så er det en vesensforskjell om man har handlet uaktsomt eller ikke! (ikke for å dele skyld, men for evt. å kunne lære)

At det ikke hjelper/er av betydning for de som har mistet sine, er jeg helt enig i.

Uansett hvor barnet er, og i hvilken tilstand - så er det uaktsomt å forlate det.

Jeg sier ikke at denne dagmammaen har gjort det, og skylder heller ikke på noen - men i det innlegget jeg svarte på sto det at det var bedre å gå fra barnet i lekegrind enn ute - og det er det ikke.

Skrevet

Noen venner gav sønnen kallenavnet Uri Geller.

Han ble aldri rømningssikker...

mvh

Nei, de ungene der finnes det en del av.

Skrevet

Uansett hvor barnet er, og i hvilken tilstand - så er det uaktsomt å forlate det.

Jeg sier ikke at denne dagmammaen har gjort det, og skylder heller ikke på noen - men i det innlegget jeg svarte på sto det at det var bedre å gå fra barnet i lekegrind enn ute - og det er det ikke.

Herlighet altså. Selvfølgelig er det bedre å gå fra barnet i lekegrind enn ute. Akkurat som det er bedre å gå fra ett barn ute hvis det er gjerde rundt tomten.

Dette blir nesten kverulantisk. Vi hadde lekegrind i stuen, som er vegg-i-vegg med doen. Selvfølgelig kan barnet dette forkjært og slå hodet slik at det dør i lekegrinden eller i gulvet osv. osv., men dette er i så fall ting man ikke kan verge seg mot.

Barnet kan dette og slå hodet i badekaret også, selvom vi er der (har skjedd hos oss), men hvis man går ut fra badet mens en 1 åring bader da er det faktisk uansvarlig.

Skrevet

Herlighet altså. Selvfølgelig er det bedre å gå fra barnet i lekegrind enn ute. Akkurat som det er bedre å gå fra ett barn ute hvis det er gjerde rundt tomten.

Dette blir nesten kverulantisk. Vi hadde lekegrind i stuen, som er vegg-i-vegg med doen. Selvfølgelig kan barnet dette forkjært og slå hodet slik at det dør i lekegrinden eller i gulvet osv. osv., men dette er i så fall ting man ikke kan verge seg mot.

Barnet kan dette og slå hodet i badekaret også, selvom vi er der (har skjedd hos oss), men hvis man går ut fra badet mens en 1 åring bader da er det faktisk uansvarlig.

Jeg kverulerer ikke - jeg holder på samme argument; det er uforsvarlig å gå fra barna alene - uansett omstendighet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...