Gå til innhold

Navnelister fra barnehage/skole

Anbefalte innlegg

Gjest barnehagemor
Skrevet

Hei!

Er det noen som vet om det er ulovlig av skole/barnehage å gi ut lister til alle foreldrene med navn på barna m/fødselsdato, navn på foreldrene, adresse og telefonnr?

Vår barnehage gjør dette, og barneskolen også, men en annen av mødrene i barnehagen mener at dette er å bryte taushetsplikt, eller iallefall en eller annen lov.

Noen som vet?

Skrevet

Lurer på om det er personvernloven jeg...

Nei, personopplysningsloven heter den.

http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html

Mener å ha hørt at man kan gi ut lister med navn, tlf.nr og sånn, men ikke fødselsnr!

Nå er det mulig at dette blir tatt ut av sin sammenheng, du får sjekke loven selv.

"Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering."

Gjest har jeg også hørt.
Skrevet

Mener man må spørre foreldrene om tilatelse til dette først. I tilfelle ikke de vil gi til kjenne telefonnummeret sitt. Noen har jo også hemmelig nummer. Kan ikke si deg hvilken lov det evt. er.

Skrevet

Jeg tror ikke fødselsdatoen står på listene? Vi har i barnehagen skrevet under på at de andre foreldrene skal få disse opplysningene, men jeg tror ikke vi har gjort det på skolen. Men det er veldig praktisk da - særlig i forbindelse med invitasjoner til bursdager og slikt.

Skrevet

En mor hadde spurt om telefonnummeret vårt i går for å ringe og spørre om datteren vår ville være med dem hjem i dag.

Barnehagen hadde ikke gitt det ut, det var ikke lov sa de. Noe så idiotisk spør du meg.

Skrevet

Hei!

I barnehagen der jeg jobber deler vi ikke ut slike lister, men vi kan gi enkeltnr. dersom noen ber spesielt om det (og vi vet at nummeret som deles ut ikke er hemmelig el. lign.)

Hos oss er det FAU som lager adresselistene som deles ut til foreldrene. De henger den opp, så alle som vil kan skrive på de opplysningene de vil. Samler den inn, renskriver og kopierer opp. Så får vi personalet noen ekstra eksemplar, som vi deler ut til de som har mistet eller sånn. Veldig grei ordning syns vi. :)

mvh

Gjest M.Angelica
Skrevet

Det er ulik tolkning fra b.hg til b.hg.. (Min erfaring) =)

Der jeg jobber nå er de helt ville på å ikke gi ut info om barn og foreldre. Hadde sikkert fått hogd av handa hvis jeg hadde foreslått en sånn liste ;p

Gjest blomsterløk
Skrevet

Vi har fått et skriv fra barnehagen først hvor vi kan godkjenne at de deler ut liste med barnas navn, adresse og tlf. nr. Barnas fødselsdato er ikke med på lista.

Gjest rart 2005
Skrevet

Vi fikk liste fra skolen med navn, adresse, tlf nummer , samt hele fødsels- og personnummeret til alle ungene i klassen.....

Skal ta kontakt med skolen i morgen...

Skrevet

Nei det er ikke lov å gi ut liste med fødselsdatoer og foreldres navn.

Kun liste med navn på barn,adresse og telefonnummer er lov.

Dette er opplysninger du også kan få tak i ved hjelp av telefonsøk osv.

Alt annet er brudd på taushetsplikten.

Skrevet

Jeg synes en slik liste er veldig praktisk å ha. I barnehage er det også greit å i hvert fall ha fødselsår. Da vet jeg litt om alder på barna.

Vi har mulighet til å reservere oss fra å stå på en slik liste. Da kan jo alle få det som de vil. Man kan jo ha gode grunner for å reservere seg. Om man reserverer seg vet jeg ikke om man vil få utlevert liste på de øvrige barna.

mvh

Skrevet

En mor hadde spurt om telefonnummeret vårt i går for å ringe og spørre om datteren vår ville være med dem hjem i dag.

Barnehagen hadde ikke gitt det ut, det var ikke lov sa de. Noe så idiotisk spør du meg.

Da får man vurdere å være frekk nok til å be barnehagen ringe og be moren ringe deg.

Som regel kjenner man barn og foreldre godt nok til å kunne gi ut et tlf.nummer. Noe annet er om de har hemlig nummer.

Låter som prinsipprytteri.

mvh

Skrevet

Vi fikk liste fra skolen med navn, adresse, tlf nummer , samt hele fødsels- og personnummeret til alle ungene i klassen.....

For en admin.glipp!

De må ha hatt problemer med eller glemt å fjerne pers.nr. før de laget utskriften.

mvh

Skrevet

Vi får liste med barnas nav, adresse og tlf.nr.

Kjket i forb. med bursdager/besøk o.l.

Men vi må gi skolen tillatelse først.

Skrevet

Lurer på om det er personvernloven jeg...

Nei, personopplysningsloven heter den.

http://www.lovdata.no/all/hl-20000414-031.html

Mener å ha hørt at man kan gi ut lister med navn, tlf.nr og sånn, men ikke fødselsnr!

Nå er det mulig at dette blir tatt ut av sin sammenheng, du får sjekke loven selv.

"Fødselsnummer og andre entydige identifikasjonsmidler kan bare nyttes i behandlingen når det er saklig behov for sikker identifisering og metoden er nødvendig for å oppnå slik identifisering."

Fødselsdato og fødselsnummer er jo ikke det samme, da.

Skrevet

Jeg deler ut barnas og foreldrenes navn, adresse og telefon.

Men ikke fødselsdato - det er personlig føler jeg.

Ingen har reagert på det?

Og tatt i betraktning at jeg kjenner bhg.loven relativt godt nå - så kan jeg garantere at det ikke står noe om det der heller. Det er offentlige opplysninger tross alt.

Skrevet

Det er vel ikke ulovlig å gi ut disse oppøysningene så lenge alle foreldrene har gitt sitt samtykke!

Jeg fikk min aller første liste på mail igår;med navn,fødselsdato, foreldrenes navn og telefonnummer. I våres fikk vi det ikke for det var noen foreldre i barnehagen som ikke ønsket å stå på en slik liste, og da gir de ikke ut noe.

Skrevet

11-sifret fødselsnr. skal selvsagt ikke distribueres på lister.

Fødselsdato kan de ta med på listene for de som har gitt samtykke.

Skrevet

De kan gi ut navneliste, men ikke adresser osv. uten samtykke. Før skolestart fikk vi gruppelister med navn, noen uker etter har vi også fått på adresse, tlf. og fødselsdato.

11-sifret fødselsnr. har ingenting på slike lister å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...