isbe Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Idag var jeg på foreldremøte og der kom det opp at det var et problem at ungene som er med på fruktordningen (ca halve klassen) ikke spiser opp frukten sin. Det viser seg at de får frukten rett etter lunsj som spises kl 9.40 - og da skal de altså være sultne nok til å spise både brødskvie og frukt. Skjønner godt at ungene ikke spiser det. Det kom forslag om å skjære opp frukten og dele den ut under samling direkte etter utetida, og at da de som ikke er med i fruktordninga også får frukt - det synes jeg personlig er helt greit, da mitt barn sjelden klarer å spise opp en helt frukt. Læreren syntes visst dette var en helt STRÅLENDE idè og alt - synes det er merkelig at ikke dette har vært tenkt ut før - hun har hatt første klasse mange ganger... 0 Siter
Gjest dina2 Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 På den skolen dattera mi går no har de ikke fruktordning, men på den forrige fikk de en frukt sammen med lunsjen, hun spiste den stort sett hver dag, mens noen ganger kom den med hjem. Blir det ikke litt feil om alle skal få frukt uten å betale for det? jeg hadde ikke vært int. i å betale for andre sin frukt hver dag. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 Vi gjorde det sånn vi også da skolen vår hadde frukt,bare at de barna som hadde frukt fikk gi bort om de ville. Det er jo egentlig ikke helt rettferdig da at andre betaler frukta til noen barn. Nå har vi kuttet ut fruktordningen for det var så dårlig frukt som kom. 0 Siter
Aryane Skrevet 22. september 2005 Skrevet 22. september 2005 De kan vel spare frukten til et senere friminutt hvis ikke de orker å spise den like etter matpausen? Stort sett så går det vel greit å legge et eple eller en banan i sekken, for så å ta det opp litt senere? Ellers så er det jo en god ide å dele opp all frukten, men da syns jeg alle må betale, ellers blir det jo litt urettferdig at noen skal betale og alle får spise. Hos eldstegutten fungerer fruktordningen helt greit, men han går i 7. og er vel litt mer glupsk enn en 1. klassing? I barnehagen til minsten deler de opp frukten, og det syns han er kjempespennende, for da får han litt av alt, men der er maten inkludert, så det blir likt for alle. 0 Siter
laban Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det kan jo fort bli færre som er med på ordningen dersom det blir allment kjent at alle får uansett? Ordningen er ganske dyr i forhold til den kvaliteten frukten hadde da datteren min var med på den (da det var noe nytt). Hvis dere orker å organisere det, er det mye billigere (og bedre dersom dere ikke får finere frukt enn i Osloskolen) å betale inn en brøkdel av beløpet og kjøpe i butikken og la læreren dele opp denne. Sønnen min har med seg en banan i en sånn "bend it like a banana"-eske og er fornøyd med det. Vi er litt forsiktige med epler, da det ser ut som om han lett får utslett av dem, og det kommer mye bløt, ekkel frukt gjennom abonnementet. (Men her tar jeg forbehold om at kvaliteten kan ha blitt bedre i løpet av de siste årene.) 0 Siter
Jorunn Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 De spiser jo skolematen veldig tidlig hos dere. Her får ungene frukten i det første friminuttet kl 10.00. Lunsjen blir spist ca 11.30. 0 Siter
Speak Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det synes ikke jeg var en god ide. Dvs. at halvparten av elevene skal betale for at alle får frukt??? Hos oss har noen fruktordning, og resten tar med seg frukt hjemmefra. Alt blir skjært opp. Da har jo alle bidratt. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Vi har prøvd oss på denne fruktordningen, men grunnet ensidig utvalg og mye dårlig frukt har vi droppet det i år. Kjøper likegodt selv og sender med. De har pleid å ha en egen fruktpause som et mellommåltid, ikke rett etter lunsj. 0 Siter
bangkok Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Her hos oss, så har førsteklassingene full skoledag, lunsjen spises kl 11.00 og frukten kl. 13.00. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Spiser de lunsj kl. 9.40????? 0 Siter
Speak Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det synes ikke jeg var en god ide. Dvs. at halvparten av elevene skal betale for at alle får frukt??? Hos oss har noen fruktordning, og resten tar med seg frukt hjemmefra. Alt blir skjært opp. Da har jo alle bidratt. Frukten spises rett før lunsj. (Ca. kl. 10:30) Frøkna sier at de spiser mye frukt, og at de også spiser annen mat. (Men antagelig litt mindre annen mat, men det er vel helt OK) 0 Siter
puttelull Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 På vår skole spiser elevene fruk kl. 9.55, deretter har de 20 min.friminutt, og lunsj kl. 11.05. Vet ikke helt hva jeg synes om denne ordningen, jeg begynte der nå i høst og har ikke hatt noen innvirkning. Men ungene spiser gladelig den frukta de få, og de spiser mat kl. 11, så... (Dette gjelder 5.-7.klasse, de yngre klassene vet jeg ikke noe om!) 0 Siter
isbe Skrevet 23. september 2005 Forfatter Skrevet 23. september 2005 Spiser de lunsj kl. 9.40????? Ja - det er en helt idiotisk tid spør du meg - så utrolig mange skipper forkosten og er kjempe ukonsentrrerte 1. økt.. 0 Siter
jubalong70 Skrevet 24. september 2005 Skrevet 24. september 2005 Ja - det er en helt idiotisk tid spør du meg - så utrolig mange skipper forkosten og er kjempe ukonsentrrerte 1. økt.. Skjønner jo det! Hos oss er lunsj ca. kl. 11. Tror de får frukten samtidig med maten. Men da er de jo sultne også. Har de kort-dag er det mat på SFO kl. 13.30. Har de lang-dag hender det de får spise da også - hvis de er sultne. Det blir litt mer individuelt sa læreren til oss på foreldremøtet forleden. Går det ikke ann å be om å endre spisetidene? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.