Gjest Persille Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/oslo/article1119595.ece "På grunn av mannens dårlige økonomi var retten enig med aktor i at sakskostnader ikke skulle idømmes." Skikkelig god grunn! Dårlig økonomi legitimerer dermed at man kan ta seg til rette med andres penger... Rettssystemet slutter ikke å forundre meg... Litt engasjert i denne type saker for tiden 0 Siter
Nikki Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Det er jo ikke noe vits i å idømme saksomkostningsansvar til noen som ikke kan betale det likevel. Dette er et av hensynene som loven stiller opp som relevante når saksomkostninger skal vurderes. 0 Siter
Nikki Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 ..dessuten var dette en straffesak, slik at det er det offentlige som har utgiften - ikke barneparken. De har fått igjen sine penger. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Man dømmer ikke saksomkostninger fra noen som allerede har så dårlig økonomi at de må ha gjeldsordning. Jeg ser ingen grunn til å dytte mannen enda lengere ned, det er til alles beste om han kommer seg på beina igjen. 0 Siter
PieLill Skrevet 23. september 2005 Skrevet 23. september 2005 Du kommer nok til å følge med på det rettslige området de kommende årene. ;-) Det er for øvrig ikke så uvanlig å la være å idømme sakskostnader i en straffesak. Dette får meg først og fremst til å tenke at det bør være lettere å få hjelp for folk som får økonomiske problemer, uforskyldt eller selvforskyldt. Man kan slippe billigere fra det om man roter vekk 200 mill. i et AS enn om man roter vekk 200.000,- i sin private økonomi. Et hvilket som helst AS kan gå konk. Privatpersoner får aldri gå konk. Dette er ikke et forsvar for underslag, selvsagt ikke. Bare noen tanker om at det kan være menneskelig og sammfunnsøkonomisk klokt å gjøre det litt lettere å komme seg ut av et økonomisk uføre. mvh 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.