Gå til innhold

3 mnd og hos dagmamma fra 10-18

Anbefalte innlegg

ok, leser innlegget ditt igjen..

Jeg er enig med deg om at vi i Norge har det veldig bra. Og jeg selv kunne aldri overlatt babyen min til noen andre så tidlig.

Jeg også tenker, stakkars de som ikke har anledning til dette, har også nevnt det for enkelte der jeg bor. Noen sier at de faktisk ikke kunne tenke seg det heller, å være hjemme så lenge. Barna har det jo også bra hos dagmammaer og barnehager.

Hvis denne familien av grunner som du sier her, nystarta firma og annen jobb velger å sette bort baby til dagmamma så er jo det deres valg. Ser ikke noe galt i det, men jeg ville ikke gjort det.

Hørte på nyhetene i går at Frankrike (bor også utenfor Norge) er i ferd med å endre lovverket og forandre og forlenge svangerskapspermisjonen/ heve satsene etter jo fler barn du får.

Det kan jo kanskje gi sterkere signaleffekt enn skandinavia til resten av Europa.Det må vel være gode nyheter for dere småbarnsforeldre i Frankrike?

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• nanna

8

• Glimtipper

6

• Lluvia

5

Mest aktive i denne tråden

Jeg er av den oppfatning av at babyer ikke nødvendigvis har det best hos mor og far, uansett alder.

Det jeg mener er at de aller minste trenger få, nære omsorgspersoner og knytte seg til og danne relasjon til. Det første året er viktig for barnets utvikling senere i livet.

Dersom dagmamman er flink og stabil over tid, har ikke barnet det minste vondt av dette!

Det jeg ikke forstår er at ikke foreldrene savner babyen sin for mye, og at de klarer å nedprioritere et så lite barn.

Kanskje de vil angre senere?

Jeg må bare nevne at det er svært gode grunner til at staten Norge betaler foreldre for å være hjemme 10-12 mnd. av barnets første år. Det er kommet forskning de siste 20 årene som sier at disse månedene er spesielt viktige i barnets liv og for barnets senere evne til tilknytning og den indre følelesen av trygghet. Det er i denne perioden barna lærer å knytte seg til noen få nære personer (som i dette tilfelle vil være dagmamma - ikke nødvendigvis negativt), de får mye oppmerksomhet (som regel) av voksne som har tid. Denne nære voksenkontakten gir grunnlag for spåkutvikling og sosialisering. Norge har spesielt gode ordninger etter fødsel, og ikke alle land gjør det slik. Men jeg tror ingen nå er uenige i viktigheten av den nære voksenkontakten i det 1. leveår, og det meste av denne forskningen kommer jo fra USA....

Det er bare så synd at staten ikke sponser alle men kun de fleste.

Hørte på nyhetene i går at Frankrike (bor også utenfor Norge) er i ferd med å endre lovverket og forandre og forlenge svangerskapspermisjonen/ heve satsene etter jo fler barn du får.

Det kan jo kanskje gi sterkere signaleffekt enn skandinavia til resten av Europa.Det må vel være gode nyheter for dere småbarnsforeldre i Frankrike?

Ja, det stemmer. Nå har de jo hatt mulighet til 3 års permisjon med ca 3000-4000 kr i mnd. Mener de nå skal få muligheten til ett års permisjon , og mer utbetalt i mnd. Fikk du med deg hvor mye de skulle få utbetalt pr. mnd?

Det bli i alle fall ikke full lønn, men det er klart det hjelper. Ellers stemmer det også at etter barn nummer tre har man krav på 6 mnd permisjon (tror det er det), med full lønn. Så det hjelper når man har flere barn.:)

Ja, håper det blir bedre ordninger her også etterhvert. Det virker som at det går denne veien hvertfall. Bor du også i Frankrike?

Er man fanget i firma og karriere som ikke vil vente uten å gå i stå, kan man vel synes at dette er den beste måten.

Selv er jeg sjeleglad jeg har fått nyte babyperiodene. Ville nesten vært sjalu om en anne kvinne skulle få det beste av dagen til min baby.

mvh

Annonse

Leste du ikke innlegget mitt ordentlig? Jeg legger meg ikke opp i hvordan de gjør det, men jeg har lov til å tenke mitt inni meg, har jeg ikke?

Jeg bor i Tyskland og ordningene her er stort sett som i Frankrike. 3 mnd med lønn etter fødsel. Men nå er jo ikke dette paret i den situasjonen at begge må jobbe siden de har veldig god økonomi. Det er mamma'n som må prioritere karrieren sin siden hun nylig har startet eget firma.

Ja, ordningene i Norge er gode og det er sånn det SKAL være. Systemet i Tyskland og Frankrike er pill råttent og barnefiendtlig.

Er det ikke slik at mange Europeiske land, deriblant Tyskland, klør seg i hodet, river seg i håret og lurer på hva de skal gjøre med farlig lave fødselstall?

Når kvinner nå i stor grad kan velge når og om de ikke skal ha barn, blir samfunnets tilrettelegging for småbarnsmødre stadig viktigere for dette valget.

mvh

Skandinaviske fødselstall, som er blant Vest-Europas høyeste, gir sterke signaleffekter. Mange land sliter med alt for lave fødselstall.

mvh

Skandinaviske fødselstall, som er blant Vest-Europas høyeste, gir sterke signaleffekter. Mange land sliter med alt for lave fødselstall.

mvh

Har tidligere i år sett tall som sa at nordnenn føder 1, 8 barn pr kvinne, mens f. eks. franskmenn 1, 9 pr kvinne. husker ikke hvor jeg leste det. Hvor har du dine tall fra? Interessant å se tallene...

Skremmende ofte er det to sider av samme sak.

mvh

Åh, herregud.

Om man ikke liker at andre diskuterer noe som helst eller sier sin mening om noe, uten absolutt all mulig kunnskap om saken, så burde man vel kanskje ikke være på et diskusjonsforum.

Fra nå av får du legge til alle mine innlegg at meningen min er presentert med forbehold om at alle relevante opplysninger er framlagt. Har du noe du faktisk vil diskutere, i stedet for å stoppe diskusjoner, så får du svare...

Åh, herregud.

Om man ikke liker at andre diskuterer noe som helst eller sier sin mening om noe, uten absolutt all mulig kunnskap om saken, så burde man vel kanskje ikke være på et diskusjonsforum.

Fra nå av får du legge til alle mine innlegg at meningen min er presentert med forbehold om at alle relevante opplysninger er framlagt. Har du noe du faktisk vil diskutere, i stedet for å stoppe diskusjoner, så får du svare...

Jeg tok kanskje litt hardt i der, jeg høres nesten sint ut. Mente det ikke sånn, legg på oppgitt, men vennlig stemme når du leser det ;)

Annonse

Har tidligere i år sett tall som sa at nordnenn føder 1, 8 barn pr kvinne, mens f. eks. franskmenn 1, 9 pr kvinne. husker ikke hvor jeg leste det. Hvor har du dine tall fra? Interessant å se tallene...

Frankriket kjenner jeg ikke så godt til, hva de er og hva som er ønsket.

Tyskland vet jeg ønsker høyere fødselstall enn de har. Spania og Italia også, tror jeg.

mvh

Den sponser da alle, men ikke med like stort beløp.

Den sponser ikke alle, nei.

Selvstendig næringsdrivende får ikke mye.

Er du på atføring blir du ganske blakk.

En gangsstøtten er jo nesten ingen ting.

Flere eksempler bes supplert...

Jeg tok kanskje litt hardt i der, jeg høres nesten sint ut. Mente det ikke sånn, legg på oppgitt, men vennlig stemme når du leser det ;)

Det var ikke ment som en kritikk av ditt opprinnelige innlegg.

Bare som en løs kommentar et det å tenke sitt og å blande seg inn veldig ofte blir to sider av samme sak. Iblant etterfølges det å tenke sitt med det å si sitt, og man får frodig baksnakkelse.

Men det var altså ikke en antydning til noe i ditt første innlegg. Bare en avsporing av utsagnet "å tenke sitt og å blande seg inn er to forskjellige ting".

Noen ganger er det det. Andre ganger blir tanken fulgt av handling.

Dette burde jeg gjort tydeligere.

Jeg har for øvrig tenkt mitt litt lengre opp i denne tråen.

mvh

Den sponser ikke alle, nei.

Selvstendig næringsdrivende får ikke mye.

Er du på atføring blir du ganske blakk.

En gangsstøtten er jo nesten ingen ting.

Flere eksempler bes supplert...

Mener du at det er noen som verken får fødselspenger eller engangsstønad?

Mener du at det er noen som verken får fødselspenger eller engangsstønad?

Jeg mener engangstønaden er så liten at den er for ingen ting å regne mot nesten ett års tapt inntekt. Ingen kan være hjemme i et år på bare engangsstønad.

Om noe f.eks. er på attføring mister de sin inntekt om de ikke fortsetter på attføring. Selvstendig næringsdrivende ligger også dårlig an. Prøv å ansette en vikar for engangsstønad.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...