Gå til innhold

Hvordan takler jeg somlekoppen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 6 åring er fantastisk treg om morgenen, det tar en halv evighet å komme seg ut om morgenen. Hvilket fører til masse masing fra min side, irritasjon og ukoslighet.

Vi blir lei oss begge to!

Dårlig start på dagen, hver dag :(

Hjelp?

Skrevet

Gjør klar alt som kan kvelden før. Legg frem tøy, pakk sekk, smør matpakke. Hvis han er så treg så må han stå opp et kvarter eller en halvtime tidligere. Kanskje det kan få litt fart på ham?

Skrevet

Når legger han seg om kvelden og når står han opp.? Jeg hadde det likedan med min en periode. Vi ble flinkere til å legge oss litt før,og sto opp 1 time før. Nå trneger ikke min å leveres i barnehagen før 9 så nå har vi 2 timer å gjøre oss klar på om morgenen. Nå våkner hun av seg selv og tar frokosten foran tven. Der våkner hun stille og rolig uten forstyrrelser. Den timen om morgenen får hun for seg selv, mens jeg dusjer og ordner lillesøster. Det funker for oss. Og vaskingen tar vi om kvelden. Min er somlete, men også veldig morgengretten.

Skrevet

Er dette en gutt?

I så fall: Ta tiden, heng opp noen kurver, diagrammer el.l. og pass på at det settes "ny rekord" med ikke altfor lange mellomrom.

Eller se hvem som blir først, han med å kle på seg eller du med noe annet.

Men han må være våken for at disse "konkurransene" skal være artige. Det virker nok ikke hvis han er veldig uopplagt.

Skrevet

Er dette en gutt?

I så fall: Ta tiden, heng opp noen kurver, diagrammer el.l. og pass på at det settes "ny rekord" med ikke altfor lange mellomrom.

Eller se hvem som blir først, han med å kle på seg eller du med noe annet.

Men han må være våken for at disse "konkurransene" skal være artige. Det virker nok ikke hvis han er veldig uopplagt.

Huh? Mener du at konkurranseaspektet er avhengig av at han er gutt?

Det hadde man ikke kommet langt med her i huset, i hvert fall. Guttungen er så lite konkurranseorientert at han i hvert fall setter rekord i akkurat den øvelsen, hehe.

;o)

Skrevet

Huh? Mener du at konkurranseaspektet er avhengig av at han er gutt?

Det hadde man ikke kommet langt med her i huset, i hvert fall. Guttungen er så lite konkurranseorientert at han i hvert fall setter rekord i akkurat den øvelsen, hehe.

;o)

Det finnes nok unntak begge veier. Men konkurransegenet er nok _litt_ overrepresentert blant hankjønnet. Dessuten gjennomskuer småjenter oftere "skal jeg ta tida på deg?"-trikset enn smågutta gjør.

Det betyr ikke at jeg påstår at sønnen din er feminin:-)

Skrevet

Om han er trøtt, må dere jo begynne med at han legger seg tidligere.

Du trenger kanskje å rett og slett beregne tid til sommel.

Er det noe han liker å gjøre om morgenen. Se et program på TV, en film, spille data, spille yatzy, leke med noe bestemt? Ha som regel at når han har gjort alt som skal gjøres kan han få gjøre slike ting resten av tiden, under forutsetning at han avslutter når du sier. Slikt kan virke bra.

Kan hende må du være sammen med han når han skal kle på seg: "Flott nå har du fått på sokkene! Her har du buksen..." Det er ikke sikkert du kan regne med at tingene blir gjort om ikke du geleider gjennom prosessen. Mange barn som er fullt ut i stand til å gjøre tingene selv er _ikke_ i stand til å organisere seg selv.

Somlete unger er til å bli skrullete av. Det gjør at man lett kommer inn i en negativ spiral av kjefting og påfølgende følelse av maktesløshet og uttilstrekkelighet hos barnet. Pluss at han er redd og gruer seg til kjeftinga i kombinasjon med en viss imunitet. Kjeftingen har som du helt sikkert har oppdaget tilnærmet lik null effekt. ;-)

Stå opp tidligere om det er det som skal til for å få en positiv tone. Ros mye. Husk han somler ikke på pur trollskap. Han lar seg bare lett distrahere, har dårlig tidsbegrep, og er lite flink til å organisere seg selv. Du har selvfølgelig lov å ta i og bli streng innimellom. Det gjelder bare å spare det beste kruttet til man virkelig behøver det.

Det blir bedre med årene.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...