Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette handler ikke egentlig om adopsjon, men siden problemet kan være større blant adopterte barn enn blant norskfødte poster jeg det her likevel.

Det er nå godt 2 måneder siden vi kom hjem med lillejenta vår fra Kina. Hun er 1,5 år nå. Vi pusser jo tennene hennes som vi skal, men har lagt merke til at hun rett som det er blør i tannkjøttet. Nå har jeg jo lest at det ikke er uvanlig at barn som er født under andre himmmelstrøk kan ha problemer med tennene, så jeg håper ikke dette er begynnelsen på skikkelige problemer.

Men gjør vi noe med dette allerede nå, og eventuelt hva da? Som sagt pusser vi tennene to ganger til dagen og hun får fluor. Skal jeg fortsette å børste over der jeg ser at det er rødt og ømt, eller skal jeg la den delen av munnen være i fred til det blir bedre?

Hun har alle fortennene, alle hjørnetennene og 4 jeksler, hvis det skulle ha noe å si.

Noen med erfaringer og råd?

MVH

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199633-tenner-og-tannpuss-og-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ta det litt med ro et par dager.

Jeg er ingen ekspert. Men jeg har erfaring med rødt og ømt tannkjøtt selv. Og når det oppstår må jeg avstå fra å pusse på det stedet. Hvis ikke så blir det mye verre og skikkelig vondt. Ville tro at det er likedan med en liten unge.

Gjest Linn fra Stavanger

Hei AAA

Det er store individuelle forskjeller på hvor lett man blør fra tannkjøttet ved tannpuss. Noen gjør det lett andre ikke.

Jeg har tatt det opp med tannlegen siden to av familiemedlemmene gjør det. Tannlegen sa at tannkjøttet så helt prima ut.Det er her snakk om at man blør bitte litt.

Kanksje greit å ta henne med til tannlegen for en titt hvis problemet vedvarer evt tatt en telefon til fastlegen?

Vennlig hilsen Linn

Hei AAA

Vi kom hjem med vår lille hjerteknuser fra kina for en mnd siden og har hatt samme problem. Vi spurte legen om hva vi skulle gjøre for hennes tenner var tydelig ikke pusset fra før og det gjorde vondt når vi pusset tannkjøttet samt det blødde veldig. Legen sa at små barn får tenner veldig lenge så hvis man ikke pusset når tennene kom ville tannkjøttet bli værre. Hun anbefalte oss å pusse morgen og kveld selv om det blødde og hvis det ikke stoppet å blø etter noen uker kunne vi ta en tur til tannpleieren på barneskolen for å se om det var noe annet en manglende tannpuss og det at hun får tenner som var årsaken til blødningene. Dette er nå to uker siden og hun blør allerede mindre.

Har ingen erfaring med dette, men kjenner en tannlege som er lite glad i leger som uttaler seg om tenner og tannkjøtt for det har de strengt tatt ikke så veldig mye greie på... Jeg syns du bør ringe en tannlege, jeg, for råd og vink og evt. en konsultasjon. Lykke til!

Gjest kinamamma jeg og

Jeg er ingen ekspert. Men jeg har erfaring med rødt og ømt tannkjøtt selv. Og når det oppstår må jeg avstå fra å pusse på det stedet. Hvis ikke så blir det mye verre og skikkelig vondt. Ville tro at det er likedan med en liten unge.

Hei.

Datteren vår blør også litt fra tannkjøttet. Jeg pusser kun om kvelden og lar hun pusse selv om morgenen (fikk dette tipset av tannlegen da vi hadde vårt første barn liten), og gir fluortabl. Jeg prøver å kun pusse på tennene og ikke i tannkjøttet, og pusser løst. Grunnen til at de blør tror jeg har noe med at nye tenner er i anmarsj. (vår datter har fått de fleste.)

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...