eddvik Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Noen tips om hva jeg kan gjøre?Sønnen min spiser ingenting for tiden,og jeg ser han blir tynnere.Han er blodfattig og har jernmangel.Er 2o mnd og veier 10 kilo. Jeg er så frustrert og oppgitt. Trenger hjelp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199737-vil-ikke-spise/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Huffda. Syns du skal søke hjelp hos helsestasjonen eller lege. Be om å bli henvist til spesialist eller noe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199737-vil-ikke-spise/#findComment-1413943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Dette har vi og nettopp vært gjennom med sønnen vår på 16månder. Han er litt i underkant av 10 kg og 85cm høy. Jeg vet hvor frustrerende dette er for dere og kan si litt om hva vi gjorde. Etter en lang periode der feks en dagsmeny bestod av en kvart skive, noen teskjeier grøt og soyamelk tok vi kontakt med lege. Vi fikk da komme på sykehuset der de tok mange blodprøver av han. Han hadde da jernmangel men ellers så var han helt fin. Legen vår rådet oss til å skrive ned ALT gutten spiste i løpet av en måned. Ho sa det at ofte så kunne en se et mønster i spisinga, kanskje spiste han mer enn vi trodde og så kunne vi levere inn månedsmenyen hans til en kostholdsekspert som kunne si noe om han fikk i seg alt han skulle av feks vitaminer og mineraler. Gutten vår går på diett pga han er allergisk mot alt som inneholder melk og egg. Gutten vår begynte også på dette tidspunktet i barnehagen og jeg tror dette gjorde positiv utslag i spisinga hos han. Etter at han hadde gått i barnhagen noen uker og gjort personalet frustrert med ikke å spise så tok det seg gradvis opp! - Han fikk faste måltid hver dag (brukte barnehagetidene også i helgene) - Han fikk spise sammen med andre barn og voksne som hadde god tid. - Han fikk alltid tilbud om først varmmat og så skive dersom han ikke ville ha. Men dersom skiva ikke ble spist så måtte han gå til neste måltid. -Han får nesten alltid tilbud om lik mat som de andre spiser. Kjøkkenassistenten lager egen mat til han. Jeg bruker tid hjemme på å skrive ned hvilke merker av mat han kan spise og finne erstatninger slik at dette skal være enkelt i barnhagen. - Vi la inn flere små måltid til han i forhold til de andre barna, yoghurt, frukt eller skive utenom de vanlige måltida. -Vi har kutta ned på soyamelkdrikkinga. - Jeg gjemmer grønnsaker inni feks potetmos som var omtrent det eneste han spiste. Bare litt for ellers merker han det. - vi blanda litt og litt korn inn i yoghurten hans.Begynte med et og økte gradvis. -vi tilbyr mat hver gang vi andre spiser, selv om han ikke likte den type mat sist gang. det har resultert i at han nå har begynt å spise flere ting.feks banan! - Han får spise helt selv. Blir mye søl men han spiser faktisk mer. Vi putter inni litt skjeier av og til. - Vi gir han tran og vitaminer hver kveld, han liker det ikke men får det nå i seg likevel. -Det viktigste er at vi har lagt inn mange små måltid i løpet av en dag. Men dersom han ikke spiser til et måltid så får han ingenting før klokka viser neste måltid. -Han har aldri vært vant med å få godteri og andre ting utenom måltid (han liker ikke noe slikt!) -Jeg moser grønnsaker og kjøtt med stavmikseren, har i frysa og blander i alt mulig annet som han spiser litt av. Dette ble visst litt langt men kanskje du fant noen tips her? Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199737-vil-ikke-spise/#findComment-1413981 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Dette har vi og nettopp vært gjennom med sønnen vår på 16månder. Han er litt i underkant av 10 kg og 85cm høy. Jeg vet hvor frustrerende dette er for dere og kan si litt om hva vi gjorde. Etter en lang periode der feks en dagsmeny bestod av en kvart skive, noen teskjeier grøt og soyamelk tok vi kontakt med lege. Vi fikk da komme på sykehuset der de tok mange blodprøver av han. Han hadde da jernmangel men ellers så var han helt fin. Legen vår rådet oss til å skrive ned ALT gutten spiste i løpet av en måned. Ho sa det at ofte så kunne en se et mønster i spisinga, kanskje spiste han mer enn vi trodde og så kunne vi levere inn månedsmenyen hans til en kostholdsekspert som kunne si noe om han fikk i seg alt han skulle av feks vitaminer og mineraler. Gutten vår går på diett pga han er allergisk mot alt som inneholder melk og egg. Gutten vår begynte også på dette tidspunktet i barnehagen og jeg tror dette gjorde positiv utslag i spisinga hos han. Etter at han hadde gått i barnhagen noen uker og gjort personalet frustrert med ikke å spise så tok det seg gradvis opp! - Han fikk faste måltid hver dag (brukte barnehagetidene også i helgene) - Han fikk spise sammen med andre barn og voksne som hadde god tid. - Han fikk alltid tilbud om først varmmat og så skive dersom han ikke ville ha. Men dersom skiva ikke ble spist så måtte han gå til neste måltid. -Han får nesten alltid tilbud om lik mat som de andre spiser. Kjøkkenassistenten lager egen mat til han. Jeg bruker tid hjemme på å skrive ned hvilke merker av mat han kan spise og finne erstatninger slik at dette skal være enkelt i barnhagen. - Vi la inn flere små måltid til han i forhold til de andre barna, yoghurt, frukt eller skive utenom de vanlige måltida. -Vi har kutta ned på soyamelkdrikkinga. - Jeg gjemmer grønnsaker inni feks potetmos som var omtrent det eneste han spiste. Bare litt for ellers merker han det. - vi blanda litt og litt korn inn i yoghurten hans.Begynte med et og økte gradvis. -vi tilbyr mat hver gang vi andre spiser, selv om han ikke likte den type mat sist gang. det har resultert i at han nå har begynt å spise flere ting.feks banan! - Han får spise helt selv. Blir mye søl men han spiser faktisk mer. Vi putter inni litt skjeier av og til. - Vi gir han tran og vitaminer hver kveld, han liker det ikke men får det nå i seg likevel. -Det viktigste er at vi har lagt inn mange små måltid i løpet av en dag. Men dersom han ikke spiser til et måltid så får han ingenting før klokka viser neste måltid. -Han har aldri vært vant med å få godteri og andre ting utenom måltid (han liker ikke noe slikt!) -Jeg moser grønnsaker og kjøtt med stavmikseren, har i frysa og blander i alt mulig annet som han spiser litt av. Dette ble visst litt langt men kanskje du fant noen tips her? Lykke til! Dette kan du! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199737-vil-ikke-spise/#findComment-1414059 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 24. september 2005 Del Skrevet 24. september 2005 Få en sjekk hos fastlege evt. på sykehus/barnelege. Litt tilfeldig hvilken kompetanse du møter på helsestasjonen. Irritasjon / dårlig pasasje i halsen _kan_ medvirke til dette. Ellers har vice sagt mye mer enn jeg kunne kommet på. Håper dere finner gode løsninger i et greit tempo. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199737-vil-ikke-spise/#findComment-1414066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest håper det bedrer seg Skrevet 25. september 2005 Del Skrevet 25. september 2005 Snakk med helsestasjonen. Men det er ikke så uvanlig at et barn har en periode det er småspist. Mitt barn spiste nesten ingenting en lang periode, men så startet h*n å spise mer. Gi god drikke som drikkeyoghurt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/199737-vil-ikke-spise/#findComment-1414360 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.