Gå til innhold

Undersøkelser

Anbefalte innlegg

Gjest en som vil hjelpe

Det jeg lurer på er om det går ann å sjekke ut om en har lav , dysleksi, lav iq osv. Rett og slett en full sjekk da jeg tror det er en som ikke er er helt med i svingende noen ganger.

Jeg gjør dette ikke for å være ond men for å hjelpe. Noen som vet?

Takker for svar,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199748-unders%C3%B8kelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dysleksi eller andre former for lese og skrivevansker kan avdekkes ved ulike tester. Ulike IQ-tester finnes også. Det finnes helt sikkert også mange metoder for å teste og vurdere fungering på ulike områder.

Skal slike tester ha noen verdi må de for det første utføres av folk med generell kompetanese f.eks. spes.ped., psykolog, sosionom, nevrolog etc. I tillegg må vedkommende ha spesialkompetanse på den aktuelle testen.

Det man også må ha klart for seg er hensikten med å utføre testen og på hvilken måte resultatet skal brukes.

Det er for eksempel fullstendig bortkastet å konstatere at noen har dysleksi, om man ikke har noen som helst plan for å hjelpe vedkommende med dysleksien.

På hvilken måte mener du den aktuelle personen vil ha nytte av å bli testet på ulike områder? Kan eventuelle diagnoser og merkelapper frigjøre resurser som kan hjelpe vedkommende til et bedre liv? Kan det føre til at vedkommende får en mer riktig hjelp en h*n evt. gjør nå?

Å gjennomføre tester som man vet i utgangspunktet ikke kommer til å få noen som helst praktiske konsekvenser er på sitt beste verdiløst, på sitt verste er det smertefullt og ydmykende for den som testes.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199748-unders%C3%B8kelser/#findComment-1414056
Del på andre sider

Gjest en som vil hjelpe

Dysleksi eller andre former for lese og skrivevansker kan avdekkes ved ulike tester. Ulike IQ-tester finnes også. Det finnes helt sikkert også mange metoder for å teste og vurdere fungering på ulike områder.

Skal slike tester ha noen verdi må de for det første utføres av folk med generell kompetanese f.eks. spes.ped., psykolog, sosionom, nevrolog etc. I tillegg må vedkommende ha spesialkompetanse på den aktuelle testen.

Det man også må ha klart for seg er hensikten med å utføre testen og på hvilken måte resultatet skal brukes.

Det er for eksempel fullstendig bortkastet å konstatere at noen har dysleksi, om man ikke har noen som helst plan for å hjelpe vedkommende med dysleksien.

På hvilken måte mener du den aktuelle personen vil ha nytte av å bli testet på ulike områder? Kan eventuelle diagnoser og merkelapper frigjøre resurser som kan hjelpe vedkommende til et bedre liv? Kan det føre til at vedkommende får en mer riktig hjelp en h*n evt. gjør nå?

Å gjennomføre tester som man vet i utgangspunktet ikke kommer til å få noen som helst praktiske konsekvenser er på sitt beste verdiløst, på sitt verste er det smertefullt og ydmykende for den som testes.

mvh

takk for litt info.

Jo litt av det som er grunnen til at jeg ønsker en slik vurdering er fordi hvis det er slik at vedkommende virkelig sliter med , dysleksi,lav IQ og kanskje andre ting også , så er det vel greit å få en skikkelig behandling/hjelp.

Jeg gjør dette kun for å hjelpe. Og dette han vedkommende godt med på.

Hvor synes du jeg burde å begynne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199748-unders%C3%B8kelser/#findComment-1414069
Del på andre sider

Gjest en som vil hjelpe

takk for litt info.

Jo litt av det som er grunnen til at jeg ønsker en slik vurdering er fordi hvis det er slik at vedkommende virkelig sliter med , dysleksi,lav IQ og kanskje andre ting også , så er det vel greit å få en skikkelig behandling/hjelp.

hehe , med de skrivefeilene i inlegg over ,kunne dette fort vært meg som hadde hatt de problemene :).

Takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199748-unders%C3%B8kelser/#findComment-1414072
Del på andre sider

Gjest fjsdaklfjlsda

takk for litt info.

hihi, jeg telte flere feil der:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199748-unders%C3%B8kelser/#findComment-1414082
Del på andre sider

Annonse

takk for litt info.

Er det snakk om en voksen eller et barn?

Du bør kanskje først undersøke hvilke reelle muligheter vedkommende har for å få hjelp. Det er desverre ikke slik at et behov og en diagnose automatisk utløser god hjelp.

Nå skriver jeg videre ut fra at vedkommende er voksen:

En dysleksidiagnose, om den stemmer, kan være en god diagnose å få. Den vil kunne forklare år med nederlag og frustrasjon. Den vil kunne øke vedkommendes forståelse for egene problemer og til en viss grad også omverdenens forståelse. Det er ikke lengre en spesielt stigmatiserende diagnose. Kommer i klasse med Kong Olav og Kjell Inge Røkke. ;-) Det er dessuten hjelp å få. Man blir sjeldent kvitt sin dysleksi. Men man kan bli langt flinkere til å fungere med den.

IQ-tester ville jeg holdt meg langt unna. Hvilken praktisk nytte har man av en slik test? Å fortelle folk at nå har vi bevist at du er dum? Hva finner man egentlig ut av en IQ-test.

Jeg ville sett mer på praktisk fungering. Har vedkommende problemer med å håndtere sin økonomi, evt. hvorfor? Har vedkommende problemer med sosial fungereing, evt hvorfor? Har vedkommende problemer med å ta inn praktisk informasjon, evt hvorfor? Hva er vedkommende dyktig til, hvorfor? Hva trives vedkommende med, hvorfor? På hvilke områder føler vedkommende seg trygg og uttrygg, hvorfor?

Hvilke behov er størst? Hva skaper størst problemer for vedkommende? Hva plager vedkommende mest? Hva ønsker vedkommende mest å forandre på / forbedre / få hjelp med? Hvordan bruke de sterke sidene til å hjelpe de svake?

Hvor begynner man ut fra dette?

Vær hele tiden oppmerksom på at det går en fin linje mellom nyttig navngivning av problemer; diagnoser, og destruktiv problematisering, stigmatisering. I vår iver etter det optimale, kan vi fort bli for snevre i vår forståelse av hva som er normalt og akseptabelt.

Skal man ta tak i ting bør fysiske undersøkelser høre med. Kjekt å forvisse seg om at syn og hørslel fungere som det skal. Mange oppegående mennesker går rundt å ser dårlig uten å være klar over det. B12-mangel kan føre til reversibel demens. Går det for langt kan den bli ireversibel. Så å sjekke slike basisting kan være nyttig for noen og en hver.

Kan være greit å i første omgang alliere seg med en fagperson, f.eks. en sosionom. Så kanskje denne kan være litt turguide på ferden videre. Husk at alle yrkesgrupper har sine kjepphester og slagsider.

Før du hiver deg selv eller noen du bryr deg om ut på ekspertkarusellen:

Det finnes tre veier til undergang; kvinner, spill og spesialister.

Kvinner er den behageligste.

Spill den raskeste.

Men spesialister den sikreste.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199748-unders%C3%B8kelser/#findComment-1414123
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...