Gjest Timari Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 kom til å tenke på dette da jeg kjenner noen som holdt på å miste datteren sin i en trafikkulykke. Hvis man er utsatt for en ulykke, så har man ofte lommebok eller legitimasjon med seg men hvordan finner de på sykehuset de rette pårørende? Har de tilgang til noe folkeregister som forteller hvem som er nærmeste pårørende? Eller må de gå gjennom katalogen og bare lete seg frem til de finner nærmeste familie? kan jo bli problematisk hvis du heter Anne hansen. noen som vet dette? Ble bare litt nysgjerrig (som alltid) 0 Siter
nynne Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 hvis man har navn og gjerne fødselsdto, så har man tilgang på folkeregistet så man kan finne ut av hvem som bor i samme hus etc. Fra sykehusene har man noe begrenset tilgang, men man kan da gå via politiet som har utvidet tilgang. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 hvis man har navn og gjerne fødselsdto, så har man tilgang på folkeregistet så man kan finne ut av hvem som bor i samme hus etc. Fra sykehusene har man noe begrenset tilgang, men man kan da gå via politiet som har utvidet tilgang. så hvis jeg skulle bli utsatt for en ulykke så er det da politiet som kan fortelle hvem familien min er? jeg bor for meg selv og har ikke samme folkeregistrert adresse som mine foreldre. Så politiet sitter med oppysninger som ikke er tilgjengelige for andre? 0 Siter
Glimtipper Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 så hvis jeg skulle bli utsatt for en ulykke så er det da politiet som kan fortelle hvem familien min er? jeg bor for meg selv og har ikke samme folkeregistrert adresse som mine foreldre. Så politiet sitter med oppysninger som ikke er tilgjengelige for andre? Nei, men basert på fødselsnummeret ditt, så vet de jo da hvem foreldrene dine er. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Nei, men basert på fødselsnummeret ditt, så vet de jo da hvem foreldrene dine er. ja det er sant. ja da burde det jo være greit å spore opp pårørende 0 Siter
Dorthe Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Nei, men basert på fødselsnummeret ditt, så vet de jo da hvem foreldrene dine er. Men unger har jo ofte ikke legitimasjon med seg. Eldstemannen min ble påkjørt da han var 8, da oppga han telefonnr sjøl men hvis han ikke hadde vært bevisst, hvordan ville de da ha funnet meg? Feil navn på telefonen har jeg også. Jeg har tenkt på det ofte jeg når minstemann er alene på skoleveien. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Men unger har jo ofte ikke legitimasjon med seg. Eldstemannen min ble påkjørt da han var 8, da oppga han telefonnr sjøl men hvis han ikke hadde vært bevisst, hvordan ville de da ha funnet meg? Feil navn på telefonen har jeg også. Jeg har tenkt på det ofte jeg når minstemann er alene på skoleveien. når små barn blir utsatt for ulykker og ikke kan gjøre rede for seg, så tror jeg faktisk at det er slik at foreldrene selv må ringe politiet da barnet ikke kommer hjem til tiden. sykehuset gir vel beskjed til politiet hvis de har et barn som de ikke vet hvem de er. ellers vet jeg ikke.. 0 Siter
Gjest modific Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Hvis du har vært innlagt på sykehuset tidligere, så er det registrert hvem som er (var) dine nærmeste pårørende den gangen iallefall. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 "Krisenummer på mobilen En kampanje om å legge inn kontaktinformasjon til de nærmeste på mobilen under samme navn har nådd Norge. East Anglian Ambulance Service i England lanserte en kampanje etter terrorangrepene i England. Tanken er at alle skal legge kontaktinformasjon til de nærmeste under navnet ICE på mobiltelefonen. ICE står for ”In Case of Emergency”, og skal gi medisinsk personell enkel tilgang til ekstra informasjon fra de som kjenner deg best hvis du skulle bli utsatt for en ulykke. For medisinsk personell er det ikke umiddelbart enkelt å forstå at ”Frank” er den personen som vet mest om deg. Legger du til et ICE-nummer på mobilen kan medisinsk personell fra hele verden enkelt finne frem til dine nærmeste pårørende. http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article425204.ece 0 Siter
tiliti Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 "Krisenummer på mobilen En kampanje om å legge inn kontaktinformasjon til de nærmeste på mobilen under samme navn har nådd Norge. East Anglian Ambulance Service i England lanserte en kampanje etter terrorangrepene i England. Tanken er at alle skal legge kontaktinformasjon til de nærmeste under navnet ICE på mobiltelefonen. ICE står for ”In Case of Emergency”, og skal gi medisinsk personell enkel tilgang til ekstra informasjon fra de som kjenner deg best hvis du skulle bli utsatt for en ulykke. For medisinsk personell er det ikke umiddelbart enkelt å forstå at ”Frank” er den personen som vet mest om deg. Legger du til et ICE-nummer på mobilen kan medisinsk personell fra hele verden enkelt finne frem til dine nærmeste pårørende. http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article425204.ece Jeg la inn for noen måneder siden. Eneste bakdelen er at når noen ringer meg hjemmefra så står det "ICE" .. hihi .. Det ser bare litt pussig ut. 0 Siter
Gemini Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Jeg la inn for noen måneder siden. Eneste bakdelen er at når noen ringer meg hjemmefra så står det "ICE" .. hihi .. Det ser bare litt pussig ut. Jeg har gjort en liten endring på den vanlige oppføringen til mine nærmeste pårørende, og da er det den oppføringen, og ikke ICE-en som kommer opp. 0 Siter
tuss&troll Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Jeg la inn for noen måneder siden. Eneste bakdelen er at når noen ringer meg hjemmefra så står det "ICE" .. hihi .. Det ser bare litt pussig ut. Jeg la også inn dette da de oppfordret om dette på radioen i sommer. Har laget en gruppe med de nærmeste, det er kun navnet dems som kommer opp når de ringer, men søker du i adresseboken etter ICE så får du de alle sammen opp. Jeg har Nokia 6230i. 0 Siter
Henriette1365380130 Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Jeg var utsatt for en ulykke en gang, og da bladde de gjennom mobilen min og fant frem mamma og pappa og ringte dem 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Jeg var utsatt for en ulykke en gang, og da bladde de gjennom mobilen min og fant frem mamma og pappa og ringte dem Da var de vel lagret som "mamma" og "pappa" da? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Men unger har jo ofte ikke legitimasjon med seg. Eldstemannen min ble påkjørt da han var 8, da oppga han telefonnr sjøl men hvis han ikke hadde vært bevisst, hvordan ville de da ha funnet meg? Feil navn på telefonen har jeg også. Jeg har tenkt på det ofte jeg når minstemann er alene på skoleveien. Det stemmer som Timari sier. Dersom sykehuset får inn noen ukjente, og ingen pårørende melder seg umiddelbart, så ringer de politiet rimelig kjapt og gir beskrivelse. Og foreldrene ringer jo politiet etterhvert når de lurer på hvor ungen sin har blitt av, og når de da gir beskrivelse som passer, så får de vite at ungen er på sykehuset. Det samme er hvis du finner en unge som ikke kan gjøre rede for seg ute på gata. Det var en episode i Trheim for et par år siden tror jeg, hvor noen fant en unge på rundt 2 år i sentrum, som hadde gått seg bort. De ringte da umiddelbart politiet, og da viste det seg at foreldrene til guttungen hadde ringt politiet bare noen minutter tidligere, og dermed var det en enkel sak å få dem gjenforent. 0 Siter
Henriette1365380130 Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Da var de vel lagret som "mamma" og "pappa" da? Ja, det var vel noe sånt. Jeg bodde i hvertfall fremdeles hjemme, så det kan hende de prøvde "hjem" også. De fikk i hvertfall tak i dem gjennom telefonlista på mobilen. 0 Siter
Lillemus Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Men unger har jo ofte ikke legitimasjon med seg. Eldstemannen min ble påkjørt da han var 8, da oppga han telefonnr sjøl men hvis han ikke hadde vært bevisst, hvordan ville de da ha funnet meg? Feil navn på telefonen har jeg også. Jeg har tenkt på det ofte jeg når minstemann er alene på skoleveien. Vi fikk inn en knott på 3 år på biblioteket for en god stund siden. Han snakket ganske dårlig, men vi fikk ut av ham hva han het etterhvert. Problemet var at etternavnet hans ble stavet på en så uvanlig måte at vi ikke fant foreldrene hans. Vi ringe politiet som kom oppover (3 uniformerte politimen....) og de klarte via folkeregisteret å spore opp hvem han var uten særlig problemer. Alt de visste var fornavnet hans og alderen, fornavn og alder på en søster og så etternavnet, men ikke skrivemåten. 0 Siter
Gjest Hildegard B. Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 "Krisenummer på mobilen En kampanje om å legge inn kontaktinformasjon til de nærmeste på mobilen under samme navn har nådd Norge. East Anglian Ambulance Service i England lanserte en kampanje etter terrorangrepene i England. Tanken er at alle skal legge kontaktinformasjon til de nærmeste under navnet ICE på mobiltelefonen. ICE står for ”In Case of Emergency”, og skal gi medisinsk personell enkel tilgang til ekstra informasjon fra de som kjenner deg best hvis du skulle bli utsatt for en ulykke. For medisinsk personell er det ikke umiddelbart enkelt å forstå at ”Frank” er den personen som vet mest om deg. Legger du til et ICE-nummer på mobilen kan medisinsk personell fra hele verden enkelt finne frem til dine nærmeste pårørende. http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article425204.ece DET var glupt! *notere* 0 Siter
Åsemor Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Da samboeren min havnet på sykehuset for noen mnd siden var han ved bevissthet, og ingen ble ringt til. Han spurte selv etter en stund om de kunne søke opp nr mitt og få låne en telefon for å ringe. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 25. september 2005 Skrevet 25. september 2005 Da samboeren min havnet på sykehuset for noen mnd siden var han ved bevissthet, og ingen ble ringt til. Han spurte selv etter en stund om de kunne søke opp nr mitt og få låne en telefon for å ringe. uffda, hva var det som skjedde med han da? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.