Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sparer dere på sølvtøy til barna? Dette var ganske vanlig tidligere, men er det det nå? Grunnen til at jeg lurer er at barna snart har bursdag og det nærmer seg jul. Som vanlig er det flere ting de ønsker seg, men det er ikke alltid de ønsker seg/trenger så veldig mange dyre ting. Derfor tenkte jeg at vi _kunne_ jo kanskje begynne å si at bestemor kan kjøpe en sølv kakegaffel til dem.

Er det gammeldags? Vil ikke våre barn bry seg om sånt når de blir voksne? Jeg husker jeg tenkte at det ikke var noen vits i å ha sølvtøy da jeg var i begynnelsen av 20-årene, men nå som jeg har passert 30 synes jeg det er fint å ha.

Hva mener dere, og hva gjør dere i forhold til deres barn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/199868-s%C3%B8lvt%C3%B8y-til-barna/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkna fikk en del sølvtøy til dåpen, men lite i etterkant. Jeg kommer ikke til å kjøpe sølvtøy til henne. Sparer ikke på det selv; dvs. fikk jo noen t-skjeer nå og da i oppveksten, men jeg kommer ikke til å kjøpe noe selv. Vi har et bestemt Hardangerbestikk som finbestikk istedet.

Vi gjør ikke det og det kunne aldri falt inn å gjøre det. De barna jeg kjenner har ingen glede av å få det. De 2 voksne jeg kjenner som begge har fått det hele barndommen liker ikke det mønsteret de alltid har spart på og kunne tenkt seg noe helt annet.

Barna har fått sølvtøy i dåpsgave. Foreløpig har vi ikke spart så mye til dem, men kommer nok til å gjøre det.

Det ble spart til meg, og jeg har ganske mye - noe jeg er kjempeglad for nå.

Jeg synes det var en kjempegod ide å høre om besteforeldrene ønsker å spare sølv til barna.

Annonse

Vesla (6 år) har ganske mye sølvtøy allerede. Mesteparten har ho fått av oss foreldre.

Jeg fikk også mye under oppveksten, og har alltid synes det er flott. Så jeg tror vi påvirker litt hva barna synes om dette også.

Uansett: Jeg sparer videre. Bedre å få noe som varer lenge og med verdi enn å få flere leker....

Nei, kunne ikke falle meg inn. Mest fordi jeg ikke vet hva slags smak barna mine vil få _dersom_ de virkelig i det hele tatt vil interessere seg for sølvtøy når de blir eldre. Alle vennene mine som fikk sølvtøy da de vokste opp syntes det var pyton. Selv arvet jeg masse sølvtøy etter mine besteforeldre da jeg var i beg av 20 årene - da satte jeg pris på det også!

Alle våre tre har fått sølvskjeer (te-) til dåpsgave av farmor og -far. Dette er et spesielt mønster fra bygda vi bor i, og de har fått 6 stk hver.

Jeg synes det er flott! Om ungene ikke vil spare på akkurat dette mønsteret når de vokser til, har de iallefall et sett med skjeer, inntil videre!

Ungene setter ikke pris på det pr.idag, men om noen år gjør de nok det!

Fin skikk, synes jeg.

Nei.

Ingen sparte på sølvtøy for meg i oppveksten, så jeg har ikke tenkt på det rett og slett.

Men det låter jo som en fin skikk å la barna få noe som varer, i stedet for enda en plastleke i glorete farger.

Er dette noe man typisk gjør for jenter, eller er det vanlig å spare sølv til poden også?

Nei, kunne ikke falle meg inn. Mest fordi jeg ikke vet hva slags smak barna mine vil få _dersom_ de virkelig i det hele tatt vil interessere seg for sølvtøy når de blir eldre. Alle vennene mine som fikk sølvtøy da de vokste opp syntes det var pyton. Selv arvet jeg masse sølvtøy etter mine besteforeldre da jeg var i beg av 20 årene - da satte jeg pris på det også!

Som om jeg skulle skrevet det selv!

;o)

Jeg er ihvertfall glad for sølvtøyet vårt. Ungene våre har ogå fått litt, og kommer sikkert til å få mer til større merkedager.

Bestikk som er moderne nå, er sikkert ikke moderne om 30 år. Jeg synes det er koselig med arvegjenstander. De er blir vel aldri skikkelig in og dermed aldri helt ut. Hva barna mine kommer til å like som voksne, vet jeg naturligvis ingenting om.

Barna får mer enn nok av leker, utstyr, klær og annet. Derfor synes jeg det er fint at de får noe som varer også.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...