Gå til innhold

Turdag: Ikke skiftet på på hele dagen i barnehagen

Anbefalte innlegg

Har ikke klaget til kommunen. Bortsett fra at jeg klaget på at det ennå ikke er ansatt en fast assistent etter støttepedagogen som er sykemeldt og skal ut i permisjon. De kom da med en dato hvor assistenten skal være ansatt. De viste også til at de mente barnehagen var veldig imøtekommende når det gjaldt min henvendelse til barnehagen om når assistenten skulle starte dagen. HELT UTROLIG - barnet har gått 2 år i barnehagen og bør vite at morgenen er det helt avgjørende at noen er der - det bør ikke være nødvendig at jeg ringer, og barnehagen framstiller for kommunen at de er "så flinke til å imøtekomme foresattes ønsker".

Ellers tenkte jeg, etter tips fra her, å notere ned et par uker nå, alle tingene som skjer, og så be om et møte med barnehage, PPT og evt kommunen dersom jeg tror jeg klarer det - føler meg så utrolig liten på sånne møter, og styreren lar meg alltid tro at "jammen det var jo ikke så lett" eller "ja, men det skal vi ordne" osv.

Jo, det er nesten rørende.

Man ansetter et menneske til å ta seg spesielt av et bestemt barn. Og så er de så sjenerøse at denne personen skal være på jobb når barnet trenger det mest.

Slikt bør få deg til å dryppe av takkenmlighet.

mvh

Fortsetter under...

Jo, det er nesten rørende.

Man ansetter et menneske til å ta seg spesielt av et bestemt barn. Og så er de så sjenerøse at denne personen skal være på jobb når barnet trenger det mest.

Slikt bør få deg til å dryppe av takkenmlighet.

mvh

For første gang etter barnehage slutt måtte jeg le da jeg leste ditt innlegg - tøfft skrevet!!! Takk skal du ha!

hva går en sånn serviceerklæring ut på? (burde sikkert vite det siden jeg jobber i kommunen, men..)

Det er rett og slett en smørbrødliste over hva du kan forvente av barnehagen. Vår kommune kom med den for nesten ett år siden, det er jo ikke sikkert at din kommune har en slik.

Har fulgt med på inleggene dine og jeg blir bare mer og mer opgitt. Rister på hodet og blir helt fortvilet på vegne av dere. Hva gjør man, det er jo helt håpløst. Hvis det er ansatt en person til ditt barn så skulle du jo bare mangle at ikke den personen er der når barnet ditt er der. Det er jo på en måte en forutsetning for at vedkommede i det hele tatt skal få gjort jobben sin. Og er man en på en, så skal man ikke glemme bleie på akkurat det barnet. Da får det barnet jammen meg være førstemann i køen hver gang.

Du får jo bare være hard og si hvor dårlig dette er og nå må de skjerpe seg. Det må da finnes et eller annet "sted" du kan klage dette inn. Den som har ansvar barnehage, opplæring e.l. i kommunen må kunne gi noen svar.

hva går en sånn serviceerklæring ut på? (burde sikkert vite det siden jeg jobber i kommunen, men..)

Tale ved festreisen.

Fagre ord om hvor flott alt skal være. Det flotte begrenser seg sørgelig ofte til papiret det er trykket på.

Jeg har sjeldent opplevd en statlig eller (fylkes-)kommunal service-erklæring som har tålt en konfrontasjon med virkeligheten.

Men det er like fullt et dokument som kan være nyttig å slå i bordet med.

mvh

Tale ved festreisen.

Fagre ord om hvor flott alt skal være. Det flotte begrenser seg sørgelig ofte til papiret det er trykket på.

Jeg har sjeldent opplevd en statlig eller (fylkes-)kommunal service-erklæring som har tålt en konfrontasjon med virkeligheten.

Men det er like fullt et dokument som kan være nyttig å slå i bordet med.

mvh

"Men det er like fullt et dokument som kan være nyttig å slå i bordet med."

Jepp! Det var en eneste lang mangellapp! ;)

Annonse

For første gang etter barnehage slutt måtte jeg le da jeg leste ditt innlegg - tøfft skrevet!!! Takk skal du ha!

Godt du kan le litt.

Har du forresten prøvd å gå over til skriftlig kommunikasjon med styreren. Der du alltid ber om skriftlig svar. Jeg brukte det i forhold til en uredelig sjef en periode. Som regel løste problemet seg veldig raskt.

mvh

"Men det er like fullt et dokument som kan være nyttig å slå i bordet med."

Jepp! Det var en eneste lang mangellapp! ;)

Mangellapp!!!

Skratt!!!

;-)

Jeg har noen ganger lest slike erklæringer til offentlige etater og blitt så sint at jeg kunne kastet PC'en ut viduet. Tror de virkelig at det blir slik bare ved at de skriver det, men fortsetter å gjøre det motsatte? Tror de at et kart i seg selv forandrer terrenget?

Lot være å kyle PC'en fordi jeg ikke greide å bestemme meg for om jeg skulle åpne vinduet først eller ikke....

mvh

Gjest hilsen meg her

Vil tro at det faste personalet glemte å skifte bleia hans fordi det alltid er assistenten "hans" som vanligvis gjør dette..? Var vikaren satt inn i rutinene rundt han mon tro..? Vet da jeg jobbet som spespedagagog/støtteped selv at det ble sett på som en selvfølge at jeg (eller assistenten som jobbet når jeg ikke jobbet) skiftet på det barnet vi var ekstra for. Og ofte - dessverre- er det slik at vi som er ekstra får ansvar for dette barnet, slik at det på mange måter ikke er en del av resten av barnegruppa som det øvrige personalet har ansvar for. Og hvis ikke assisitenetn som er syk har fått gitt opplælring til vikaren, har denne kanskje ikke fått all informasjon? Veldig dårlig i såfall, men tror ikke det er uvanlig likevel...

Ang det med å møte i garderoben, husker at hele dagen til det ene barnet jeg jobbet med startet helt feil hvis ikke en av de faste, trygge tok i mot på morgenen.

Gjest lille rosinen

Jeg hadde spurt om å få et møte med barnehagen jeg. Skjønner veldig godt at du er fortvilet og utrygg jeg. Kan ikke være lett å gå fra barnet sitt i barnehagen når man ikke vet hvordan barnet har det gjennom dagen.

Jeg ville tatt opp blant annet episoden med bleia på en ok måte. Det går an å glemme en sjelden gang, men jeg syns det skal taes opp og det skal evalueres hva som gikk galt og hvordan man kvalitetssikrer at det ikke skjer igjen.

Jeg hadde hatt behov for å få en oversikt over hvordan ekstra ressurser til ditt barn blir brukt i barnehagen. Hvem, hva og når. Det er nok ikke slik i alle tilfeller at når en avdeling får en ekstra assistent pga et barn, så skal denne assistenten BARE være sammen med det ene barnet. I noen tilfeller kommer det barnet til gode at assistenten jobber med hele barnegruppa f.eks. Jeg vet ikke om det er tilfelle her, men jeg syns uansett at det må være greit at dere som foreldre tar opp hvordan ressursene blir brukt.

Noen her skriver at assistenten må være der når barnet kommer i barnehagen. Jeg ser ikke på det som noen selvfølge. Dette er selvsagt avhengig av hvorfor det er satt inn ekstra ressurser og hvilke behov barnet har, men noen barn har lengre dager i barnehagen enn en normal arbeidsdag for fulltidsarbeidende voksen. Dvs at hvis ditt barn har så lange dager sier det seg selv at en støtteassistent ikke kan følge han HELE dagen.

Jeg syns det sosiale i en barnehage er viktig. Barna skal oppleve at de er inkludert som en del av en gruppe i barnehagen og føle det trygt og godt å være der. Dette bør det taes hensyn til når ansvar fordeles i forhold til ditt barn når det er i barnehagen. Selv om et barn har en støtteassistent så er det ingen selvfølge at det kun er den som har med barnet å gjøre i barnehagen og resten av personalet er "fritatt" dette barnet. I forhold til inkludering er det også viktig at en støtteassistent også er tilstede sammen med de andre barna også og at de andre voksne også er sammen med barnet med støtteassistent på lik linje med de andre. Et barn med egen støtteassistent (og spesielle behov) vil sjelden bli MER populær av at han/hun forskjellsbehandles i forhold til de andre barna.

Mye av det jeg skriver om kan være helt urelevant for deg, jeg skriver på generelt grunnlag fordi jeg ikke vet noe om hvilke behov barnet ditt har.

Når/Hvis du ber om et møte med barnehagen (naturlige parter på et slikt møte er ped.leder, styrer, noen fra ped.senter e.l. og støtteassistenten) så skjer det dessverre veldig ofte at de som jobber der går i forsvar, derfor er det viktig at dere også tenker over hvordan ting blir tatt opp. Det er til din sønns beste at INGEN går i forsvar, men at alle er innstilte på å gi sønnen din en god dag i barnehagen med muligheter for læring og sosial samhandling med andre barn.

Ønsker dere lykke til! OG håper at personalet i barnehagen klarer å trygge dere på at sønnen din har det godt i barnehagen.

Gjest assistent

Sikker på at de har satt inn vikar når assistenten er syk da?

Ofte gjør de ikke det for å spare penger.

Jobber selv som assistent og vet hvordan dette fungerer og at det er ingen selvfølge at barn som har ressurser får det som er innvilget hver dag.

Gjest blomsterløk

Jobber selv som assistent og vet hvordan dette fungerer og at det er ingen selvfølge at barn som har ressurser får det som er innvilget hver dag.

Jeg blir helt oppgitt når jeg leser innlegget ditt. Skjønner meget godt at du er både frustrert og fortvilet. Og stakkars lille gutten din, skjønner godt du gruer for å levere han i barnehagen. Gå med samme bleie hele dagen, de skulle jammen skamme seg.

Har lest en del av innleggene dine, forstår jo at du har mer enn nok å bekymre deg for ellers også.

Nei, jeg ville nok også gjort som flere andre her råder deg til. Klag til kommunen. Tror nok det er det eneste som nytter. Spesielt så mye som du har slitt med denn bhb.

Lykke, lykke til.

Håper alt ordner seg for dere.

*klem*

Gjest blomsterløk

Opps, innlegget mitt kom visst feil.

Annonse

Gjest blomsterløk

Jeg blir helt oppgitt når jeg leser innlegget ditt. Skjønner meget godt at du er både frustrert og fortvilet. Og stakkars lille gutten din, skjønner godt du gruer for å levere han i barnehagen. Gå med samme bleie hele dagen, de skulle jammen skamme seg.

Har lest en del av innleggene dine, forstår jo at du har mer enn nok å bekymre deg for ellers også.

Nei, jeg ville nok også gjort som flere andre her råder deg til. Klag til kommunen. Tror nok det er det eneste som nytter. Spesielt så mye som du har slitt med denn bhb.

Lykke, lykke til.

Håper alt ordner seg for dere.

*klem*

Har du noen gang opplevd å bli møtt med en mur av forståelse?

Hvor lenge nytter det å snakke med en slik barnehage?

mvh

Jeg tenker at det nå ser ut til å være to alternativer igjen og det er enten å skifte barnehage eller markere misnøyen skikkelig. Synes det virker som om den positive samarbeidslinjen ikke har ført frem :-(

Jo - for hver dag som går tenker jeg at det ville nok være det greieste. Har fått vite at et annet barn i den aktuelle barnehagen nå vurderes å ha tegn-til-tale på , som er på samme alder som vår - og dersomd et blir startet får jo den barnehagen uansett kurs og sånt, så det bør jo gå...

Kast deg over dem og få sønnen din på venteliste!!!

Jeg hadde spurt om å få et møte med barnehagen jeg. Skjønner veldig godt at du er fortvilet og utrygg jeg. Kan ikke være lett å gå fra barnet sitt i barnehagen når man ikke vet hvordan barnet har det gjennom dagen.

Jeg ville tatt opp blant annet episoden med bleia på en ok måte. Det går an å glemme en sjelden gang, men jeg syns det skal taes opp og det skal evalueres hva som gikk galt og hvordan man kvalitetssikrer at det ikke skjer igjen.

Jeg hadde hatt behov for å få en oversikt over hvordan ekstra ressurser til ditt barn blir brukt i barnehagen. Hvem, hva og når. Det er nok ikke slik i alle tilfeller at når en avdeling får en ekstra assistent pga et barn, så skal denne assistenten BARE være sammen med det ene barnet. I noen tilfeller kommer det barnet til gode at assistenten jobber med hele barnegruppa f.eks. Jeg vet ikke om det er tilfelle her, men jeg syns uansett at det må være greit at dere som foreldre tar opp hvordan ressursene blir brukt.

Noen her skriver at assistenten må være der når barnet kommer i barnehagen. Jeg ser ikke på det som noen selvfølge. Dette er selvsagt avhengig av hvorfor det er satt inn ekstra ressurser og hvilke behov barnet har, men noen barn har lengre dager i barnehagen enn en normal arbeidsdag for fulltidsarbeidende voksen. Dvs at hvis ditt barn har så lange dager sier det seg selv at en støtteassistent ikke kan følge han HELE dagen.

Jeg syns det sosiale i en barnehage er viktig. Barna skal oppleve at de er inkludert som en del av en gruppe i barnehagen og føle det trygt og godt å være der. Dette bør det taes hensyn til når ansvar fordeles i forhold til ditt barn når det er i barnehagen. Selv om et barn har en støtteassistent så er det ingen selvfølge at det kun er den som har med barnet å gjøre i barnehagen og resten av personalet er "fritatt" dette barnet. I forhold til inkludering er det også viktig at en støtteassistent også er tilstede sammen med de andre barna også og at de andre voksne også er sammen med barnet med støtteassistent på lik linje med de andre. Et barn med egen støtteassistent (og spesielle behov) vil sjelden bli MER populær av at han/hun forskjellsbehandles i forhold til de andre barna.

Mye av det jeg skriver om kan være helt urelevant for deg, jeg skriver på generelt grunnlag fordi jeg ikke vet noe om hvilke behov barnet ditt har.

Når/Hvis du ber om et møte med barnehagen (naturlige parter på et slikt møte er ped.leder, styrer, noen fra ped.senter e.l. og støtteassistenten) så skjer det dessverre veldig ofte at de som jobber der går i forsvar, derfor er det viktig at dere også tenker over hvordan ting blir tatt opp. Det er til din sønns beste at INGEN går i forsvar, men at alle er innstilte på å gi sønnen din en god dag i barnehagen med muligheter for læring og sosial samhandling med andre barn.

Ønsker dere lykke til! OG håper at personalet i barnehagen klarer å trygge dere på at sønnen din har det godt i barnehagen.

Jeg syns du skriver veldig mye fornuftig, spesielt det om inkludering. Det er veldig viktig at det barnet som har støttebehov også blir en del av gruppa, også voksengruppa. Derfor viktig at de fordeler ansvaret på hele personalet på avd.!

Likevel, så er det støttepedagogens hovedansvar å påse at alt fungerer som det skal, og det er naturlig at denne tar størsteparten av oppfølgingen. Dersom denne er borte/syk, så er det _ped.leder_ sitt ansvar å følge det opp. Det naturlige ville da være å sette vikaren inn i "assistentfunksjon" og la en assistent/pedleder ta over støttepedagogfunksjonen og oppfølgingen rundt barnet. Dette av hensyn til både barnet, vikar og avdeling generelt.

Hos oss ser vi det som helt naturlig at vi "andre" tar over disse oppgavene når støttepedagogen ikke er på jobb (80%). Barnet hos oss burde hatt 100% eller mer. Men dersom vi avser en voksen til barnet (selv om vi "bare" er 3), får det positive konsekvenser for _hele_ barnegruppen måte enn om vi IKKE gjør det.

Vi har veldig positiv erfaring med å fordele ansvaret for barnet på flere voksne, både barnet og de voksne får bedre kontakt, man har ulike væremåter og dermed får barnet ulike erfaringer. (Selv om selve metodikken er LIK, så blir den nyansert, slik er det jo også i det "virkelige" liv - vi møter stadig folk som gjør ting litt annerledes enn man ville gjort selv.)

Uansett, i dette tilfellet er det tydelig at det svikter et sted. En glemt bleie skal ikke skje, men en sjelden gang KAN det skje. Det er ikke saken her. Det dreier seg om _mange_ ting som ikke blir fulgt opp, og over lang tid. Jeg vil tro at det svikter på toppen. Om styrer er så "dvask" at han ikke tar affære, og bare bortforklarer og ler det vekk, så skulle han hatt et skikkelig SPARK i ræva! Foreldre sin engstelse skal tas på ALVOR! Han har en seriøs jobb å gjøre for dokumentere og berolige foreldrene på hvordan oppfølgingen blir gjort.

Syns isbe skal legge vekk puselanken og bli litt tigermamma nå! Det har sønnen hennes fortjent! :)

mvh

Ærlig talt!! Skal det aldri ordne seg for din lille gutt!?

Tenk så mye han mister med all somlingen, mangel av folk, mangel på forståelse og fagkunnskap....

Jeg hadde tatt ungen ut av b.hagen tvert, og troppet opp på et av kommunens kontor -og nektet å gå før de har ordnet opp i alt rotet.

Iallefall hadde jeg krevd å få betalt for å "trene"/følge opp gutten hjemme til alt er i orden.

Maken til lite respekt for et lite menneske som trenger litt ekstra -og hans familie!

Mangellapp!!!

Skratt!!!

;-)

Jeg har noen ganger lest slike erklæringer til offentlige etater og blitt så sint at jeg kunne kastet PC'en ut viduet. Tror de virkelig at det blir slik bare ved at de skriver det, men fortsetter å gjøre det motsatte? Tror de at et kart i seg selv forandrer terrenget?

Lot være å kyle PC'en fordi jeg ikke greide å bestemme meg for om jeg skulle åpne vinduet først eller ikke....

mvh

Hehe.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...