Gå til innhold

Slang - er det så farlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Fru. Braun

Ser i en annen tråd her at noen gutter har løyet om at de har vært på plommeslang. Ja jeg vet at det i utgangspunktet er å stjele når man går på "slang", men er ikke det bare en fase alle barn går igjennom? Hvor mange av oss her inne har ikke en eller annen gang i barndommen/ungdomstiden være på slang? Og har det gjort at vi ble kriminelle av den grunn? Det har da vel blitt folk av de fleste av oss uansett vel? Syns det er enkelte rampestreker man bare må finne seg i at barna prøver seg på i barndommen jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200085-slang-er-det-s%C3%A5-farlig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

7

• PieLill

4

• carma

4

• nanna

3

Mest aktive i denne tråden

Husker godt spenninga med å gå på gulrotslang o.l. :o)

Så lenge det begrenser seg til "bare for moro skyld" og at det ikke er så store mengder, synes jeg det er greit... -eller greit og greit..? Kan vel late som om jeg ikke vet, og ikke si til ungene at jeg synes det er greit..

Nasking i butikk, nasking av andres eiendeler utover noen jordbær/gulrøtter, slår jeg hardt ned på!

Når det ringer på døra her og ingen står på trappa, og jeg hører løping/fnising rundt hjørnet, har jeg ingen problemer med å forstå at de synes det er spennende, ler bare litt for meg selv :o)

Blir det mange ganger etter hverandre er det ikke greit, og de får da "høre det"!

Ungene vil vel alltids oppsøke litt spenning, og dette synes jeg er uskyldig spenning.

Joda, jeg gikk også på slang som liten, men jeg fikk likevel høre at dette var det samme som å stjele. Det gav meg samvittighet i forhold til det gå inn på en annens eiendom og stjele frukt fra dem. En ting er at ungene gjør det, en annen ting er å bare la dem gjøre det uten at de får høre hva det er de faktisk gjør (å stjele).

Og jeg mener at man selvfølgelig skal opplyse ungene om at det er galt å stjele.

Jeg synes også slang er ganske uskyldig, men jeg vil jo ikke si det til ungene da...

Det kommer litt an på hvor de går å da. HVis Kjøkkenhagen er bitteliten, eller om det er en stor eplehage med masse epler som sikkert bare detter ned og råtner opp likevel.

I hagen vår har eldstejenta plantet noen tomatplanter, og hun gleder seg sånn til å spise de 5 - 6 tomatene når de endelig blir modne. Hun har jo fulgt med dem siden vi plantet det lille frøet i jorden tidlig i vårest. Hun ville blitt utrolig lei seg om de plutselig var borte.

Da jeg vokste opp bodde vi i et hus med en stor hage full av epletrær. Vi var jevnlig utsatt for slang. Slangen var grei nok, vi hadde alt for mange epler. Det vi ikke likte var når de ødela trærne. Det var spesielt noen gutter som vandalerte, knakk grener og kastet epler rundt omkring.

Huske mor ble sint for det.

Den vanlige slangen var ikke så ille.

Jeg var selv med på slang - plommeslang. Husker det var kjempespennende, men jeg visste jo veldig godt at det var ulovlig.

Det ble med den ene gangen - kanskje fordi jeg ble tatt...

Som en generell regel synes jeg man definitiv skal lære barna sine at slang er stjeling. Samtidig så tror jeg det er en del av det å vokse opp, og jeg hadde nok ikke slått like hardt ned på det som på annen stjeling. Men fikk jeg vite at barna mine drev med vandalisering - DA altså!!!

Annonse

Det er prinsippet.

De allerfleste FÅR oppleve spenningen ved å gå på slang- fordi vi foreldre ikke får vite det, men får jeg vite at mine har stjålet så skal de få høre at det er galt.

Hvis ikke blir det nesten som at minsten ikke skal få forklart at å daske på andre er galt- fordi det ikke gjør vondt, ENNÅ!

Det tenkte jeg også da jeg leste litt lenger ned her... Hvis BARNA tar et par epler eller plommer for spenningens skyld og IKKE ødelegger noe(!) syns jeg det er helt greit. Men noe av vitsen er vel - som med andre rampestreker ("Ring på og stikk av" og sånne ting) at det skal være litt skummelt, og at de voksne skal bli litt sinna hvis man blir fersket ;-) Men hvis VOKSNE rapper epler og andre ting syns jeg ikke det er greit. Da kan de komme og spørre, så skal de få en plastpose full. Så forskjellen ligger i uskyldig moro uten å ødelegge noe, kontra hærverk eller tyveri.

Jeg slår heller ikke hart ned på det.

Min stesønn kom hjem er om dagen med noen epler. (3-4 stk). Hadde vært på slang.

Det jeg spurte om var om han hadde vært veldig forsikig og ikke ødelagt noe. (Og det hadde de vært)

Det er så mye annet han gjør som er veldig mye mer alvorlig, så da bruker vi energien på det i stedet.

Jeg slår heller ikke hart ned på det.

Min stesønn kom hjem er om dagen med noen epler. (3-4 stk). Hadde vært på slang.

Det jeg spurte om var om han hadde vært veldig forsikig og ikke ødelagt noe. (Og det hadde de vært)

Det er så mye annet han gjør som er veldig mye mer alvorlig, så da bruker vi energien på det i stedet.

Hva om han gikk inn i butikken og nasket med seg fire epler derfra, da? Hadde det også vært greit?

Eller er det bedre å stjele fra privatpersoner som har stelt og ordnet frukthagen sin gjennom hele året enn å stjele fra en bedrift som likevel kaster halvparten av frukten når det blir blåmerker på dem?

Hvis jeg hadde hatt frukthage med noen få frukttrær, hadde stelt dem samvittighetsfullt hele våren og sommeren, puslet om dem og sett frukten utvikle seg så hadde jeg blitt både fly forbanna og skikkelig lei meg om jeg hadde kommet ut til ribbet tre en dag.

Men det ser ut til at jeg er alene om synes at fruktslang er tyveri på lik linje med nasking i butikken.

Hvis jeg hadde hatt frukthage med noen få frukttrær, hadde stelt dem samvittighetsfullt hele våren og sommeren, puslet om dem og sett frukten utvikle seg så hadde jeg blitt både fly forbanna og skikkelig lei meg om jeg hadde kommet ut til ribbet tre en dag.

Men det ser ut til at jeg er alene om synes at fruktslang er tyveri på lik linje med nasking i butikken.

Neida, helt alene er du ikke.

Du er ikke alene. Tyveri fra privatpersoner er da ikke noe bedre enn å stjele fra butikk?

Annonse

Joda, jeg gikk også på slang som liten, men jeg fikk likevel høre at dette var det samme som å stjele. Det gav meg samvittighet i forhold til det gå inn på en annens eiendom og stjele frukt fra dem. En ting er at ungene gjør det, en annen ting er å bare la dem gjøre det uten at de får høre hva det er de faktisk gjør (å stjele).

Og jeg mener at man selvfølgelig skal opplyse ungene om at det er galt å stjele.

Signerer her.

Har du lagt merke til at de fleste som synes slang er greit, argumenterer med at de selv gikk på slang, så da så...?

Det ligger mye tid, arbeide og kjærlighet bak hagestell og rødmende epler på trær. I tillegg er stjeling i seg selv en slett og umoralsk ting å gjøre.

Jeg er kort sagt også enig med deg, og kunne aldri i verden humret av og støttet unger på slang.

Gjest mummikusine

Er enig med deg, det er ikke pent. Kjenner til det at naboungene stjeler bær og frukt fra oss. Foreldrer i dag gidder ikke oppdra ungene sine virker det som.

Lurer på om de hadde syntes det var greit å stjele frukt fra et fruktfat på et hagebord også? Frukt som kanskje var kjøpt inn?

Det er jo å stjele, nåe er ikke poden gammel nok til detet ennå. Men jeg hadde ikke likt, og hadde sagt til han borsett fra å stjele, så kunne han ha gjort at noen andre ble veldig lei seg osv.. Men noen STOR scene hadde jeg ikke laget av det. Må vel innrømme at JEG syntes det er noe helt annet å stjele i en butikk, enn å rappe et par tre epler eller plommer. Men le av det hadde jeg ikke gjort, og slett ikke fortalt at både moren og faren hans har gjrot det også ;-)

Jeg ville aldri godkjent at ungene gikk på slang, og selvsagt ville jeg blitt skuffet hvis noen ribbet mitt eneste tre. Men, likevel, butikktyveri er i en litt verre kategori. Her i Oslo-området er det forresten synd å så mange frukthager hvor all frukten ligger og råtner på bakken... Bare bra at noen går på slang der det er slik! (men sier ikke det til ungene, altså!)

Gjest mummikusine

Jeg ville aldri godkjent at ungene gikk på slang, og selvsagt ville jeg blitt skuffet hvis noen ribbet mitt eneste tre. Men, likevel, butikktyveri er i en litt verre kategori. Her i Oslo-området er det forresten synd å så mange frukthager hvor all frukten ligger og råtner på bakken... Bare bra at noen går på slang der det er slik! (men sier ikke det til ungene, altså!)

Da går det ann å ringe på å spørre om man kan ta. Så enkelt er det.

Har du lagt merke til at de fleste som synes slang er greit, argumenterer med at de selv gikk på slang, så da så...?

Det ligger mye tid, arbeide og kjærlighet bak hagestell og rødmende epler på trær. I tillegg er stjeling i seg selv en slett og umoralsk ting å gjøre.

Jeg er kort sagt også enig med deg, og kunne aldri i verden humret av og støttet unger på slang.

Alle er vel enig i at man skal si til barna sine at slang er stjeling, og strengt forbudt.

Forskjellen ligger vel i når man er alene, om man ligger våken om nettene og tenker "hva gjorde jeg galt" eller om man humrer for_seg_selv, og er glad for at barna ikke har gjort alvorligere ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...