Gå til innhold

Slang - er det så farlig?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mirabell

7

• PieLill

4

• carma

4

• nanna

3

Mest aktive i denne tråden

Det tenkte jeg også da jeg leste litt lenger ned her... Hvis BARNA tar et par epler eller plommer for spenningens skyld og IKKE ødelegger noe(!) syns jeg det er helt greit. Men noe av vitsen er vel - som med andre rampestreker ("Ring på og stikk av" og sånne ting) at det skal være litt skummelt, og at de voksne skal bli litt sinna hvis man blir fersket ;-) Men hvis VOKSNE rapper epler og andre ting syns jeg ikke det er greit. Da kan de komme og spørre, så skal de få en plastpose full. Så forskjellen ligger i uskyldig moro uten å ødelegge noe, kontra hærverk eller tyveri.

Jeg er enig.

Jeg synes dette ikke kan sammenliknes.

et spann i en sandkasse har noen kjøpt og betalt. Det er ting av verdi.

Eplene i fruktdisken er kjøpt og betalt av RIMI og har prislapp på seg. det er ting med verdi.

Eplene på naboens tre vokser av seg selv (med stell og pleie,) og naboen taper ingenting dersom noen barn tar noen få frukter uten å ødelegge noe (det er annerledes dersom de ribber treet og brekker grener)

Epler i hagen har ikke prislapp. ingen verdi.

Frukter og bær fra salgsgårder har verdi (10,- pr jordbærkurv)

Da synes jeg det er noe annet. Man stjeler av andres levebrød.

min konklusjon; epleslang er noe mange barn gjør for å ha spenning i hverdagen. 'jeg oppfordrer ikke barn til å gjøre det, men sier at man skal spørre først.

'skjenneprekenen og moraliseringen sparer jeg til verre forbrytelser...

dersom epleslang tilfredstiller spenningstrangen til ungene er det bedre enn nasking i butikken ja.

Hahaha! Det var litt av et resonnement.

Gjest Tidlig krøkes

Nei det er ikke greit å ringe på dørene til folk!! Hvis ikke ungene får høre at det er en stygg morsomhet så gjør de det hos alle og enhver. Og tenk på alle de gamle folka som går og åpner døra si om og om igjen!!!! De blir dårlige av dette, både psykisk og fysisk.

Jeg blir sur når ikke foreldre tenker lenger enn til seg selv og sitt.

Og ellers så må jeg tilføye at slang er stjeling. Det er viktig å opparbeide samvittighet på barna våre. Og denne situasjonen er med på å la et barn forstå at stjeling ikke er lov, hverken i butikk, fra venner eller på slang.

Unger har ofte samvittighet, og ringer sjelden på hos eldre mennesker. Det er mer spennende med sinte nabokjerringer, som ikke tar dem igjen. Og er de sinte nok, kan en være sikker på at de ringer på igjen:-)

Jeg kan ikke formidle en holdning til ungene at det å stjele enkelte ting er greit.

Tyveri er tyveri er tyveri.

Om jeg ikke reagerer like skarpt på nasking i andres hager som nasking i en butikk har jeg jo sagt at det er nokså greit med visse typer tyveri.

Det er ikke greit å stjele bare fordi noen har mange av noe.

Det er ikke greit å gå inn i en annens hage.

En annen ting. Om alskens unger skal ta 2-3 uskyldige epler når det passer dem, hvor mye blir det da igjen til eierne til slutt.

Hovedproblemet med - er det så farlig-resonnementet? - er at man da setter andres grenser. Det er ikke opp til meg å bestemme at det ikke er så farlig at ungene mine forsyner seg av din frukt i din hage. Det er ikke opp til meg å bestemme at det får du bare tåle, og så lukke øynene og bare ta tak i det når ungene vet jeg vet.

Det er min jobb å sørge for at mine barn respekterer din eiendom, innkludert eplene som vokser på treet ditt. Det er ikke greit at ungene går å forsyner seg med mindre du uppfordret har sagt det var greit.

Jeg ligger ikke våken om nettene å bekymrer meg om små barn skulle naske i en butikk, eller litt eldre barn i andres hager.

Hvorfor?

Fordi jeg tar tak i det der og da. Fordi jeg lager et slikt oppstuss og gjør det så ubehagelig for ungene at de neppe gjentar bravaden.

De fleste har nasket i en butikk en gang når de var små. De fleste har gått på slang. (Jeg har ikke gjort det.) De fleste har slått noen andre. Det er helt normalt. Og like uakseptabelt. Jeg kan derfor ikke se gjennom fingrene med noe av dette. Ungene får lære at slikt gjør man ikke, og gjør man det likevel får man svi.

mvh

Applaus!

Jeg kan ikke formidle en holdning til ungene at det å stjele enkelte ting er greit.

Tyveri er tyveri er tyveri.

Om jeg ikke reagerer like skarpt på nasking i andres hager som nasking i en butikk har jeg jo sagt at det er nokså greit med visse typer tyveri.

Det er ikke greit å stjele bare fordi noen har mange av noe.

Det er ikke greit å gå inn i en annens hage.

En annen ting. Om alskens unger skal ta 2-3 uskyldige epler når det passer dem, hvor mye blir det da igjen til eierne til slutt.

Hovedproblemet med - er det så farlig-resonnementet? - er at man da setter andres grenser. Det er ikke opp til meg å bestemme at det ikke er så farlig at ungene mine forsyner seg av din frukt i din hage. Det er ikke opp til meg å bestemme at det får du bare tåle, og så lukke øynene og bare ta tak i det når ungene vet jeg vet.

Det er min jobb å sørge for at mine barn respekterer din eiendom, innkludert eplene som vokser på treet ditt. Det er ikke greit at ungene går å forsyner seg med mindre du uppfordret har sagt det var greit.

Jeg ligger ikke våken om nettene å bekymrer meg om små barn skulle naske i en butikk, eller litt eldre barn i andres hager.

Hvorfor?

Fordi jeg tar tak i det der og da. Fordi jeg lager et slikt oppstuss og gjør det så ubehagelig for ungene at de neppe gjentar bravaden.

De fleste har nasket i en butikk en gang når de var små. De fleste har gått på slang. (Jeg har ikke gjort det.) De fleste har slått noen andre. Det er helt normalt. Og like uakseptabelt. Jeg kan derfor ikke se gjennom fingrene med noe av dette. Ungene får lære at slikt gjør man ikke, og gjør man det likevel får man svi.

mvh

Alt vel å bra (jeg mener det), men du må jo være godtroende om du tror at du vet alt hva barna dine gjør...

Annonse

Alt vel å bra (jeg mener det), men du må jo være godtroende om du tror at du vet alt hva barna dine gjør...

Hvorfor tror du jeg tror det? Du leser kanskje ting mellom linjene som jeg ikke skriver.

Men om jeg vet de går på slang tar jeg ikke lett på det og later som jeg ikke vet. Heller ikke om de på andre måter viser manglende respekt for andres eiendom. Det være seg butikk, bedrift, skole eller privatperson.

Mine holdninger er med på å forme barnas, både om de tingene jeg vet de gjør og det jeg ikke vet om. Jeg vil ikke vise en holdning av at det er nesten greit å ta seg til rette med andres eiendom.

mvh

Jeg synes dette ikke kan sammenliknes.

et spann i en sandkasse har noen kjøpt og betalt. Det er ting av verdi.

Eplene i fruktdisken er kjøpt og betalt av RIMI og har prislapp på seg. det er ting med verdi.

Eplene på naboens tre vokser av seg selv (med stell og pleie,) og naboen taper ingenting dersom noen barn tar noen få frukter uten å ødelegge noe (det er annerledes dersom de ribber treet og brekker grener)

Epler i hagen har ikke prislapp. ingen verdi.

Frukter og bær fra salgsgårder har verdi (10,- pr jordbærkurv)

Da synes jeg det er noe annet. Man stjeler av andres levebrød.

min konklusjon; epleslang er noe mange barn gjør for å ha spenning i hverdagen. 'jeg oppfordrer ikke barn til å gjøre det, men sier at man skal spørre først.

'skjenneprekenen og moraliseringen sparer jeg til verre forbrytelser...

dersom epleslang tilfredstiller spenningstrangen til ungene er det bedre enn nasking i butikken ja.

Fint.

Neste gang jeg går forbi din hage plukker jeg en pen bukett roser og tulipaner.

Det står jo ingen prislapp på og de har vokst av seg selv.

Du kan jo bare kjøpe nye blomster når du skal pynte på bordene dine.

Takk for tilbudet!

Forresten det er sikkert greit at jeg tar litt gulrot fra grønnsakshagen og litt tomater fra drivhuset.

mvh

Hvorfor tror du jeg tror det? Du leser kanskje ting mellom linjene som jeg ikke skriver.

Men om jeg vet de går på slang tar jeg ikke lett på det og later som jeg ikke vet. Heller ikke om de på andre måter viser manglende respekt for andres eiendom. Det være seg butikk, bedrift, skole eller privatperson.

Mine holdninger er med på å forme barnas, både om de tingene jeg vet de gjør og det jeg ikke vet om. Jeg vil ikke vise en holdning av at det er nesten greit å ta seg til rette med andres eiendom.

mvh

Jeg mener ikke at det å gå på slang er greit, men det skjer i en viss utstrekning, og da først og fremst uten foreldrenes viten, vil jeg tro. Men jeg mener du gjør rett i å formidle de holdninger du gjør, og straffereaksjoner.

MEN - at man går på slang er vel ikke noe oppegående unger forteller foreldrene sine???

Gjest mummikusine

Jeg mener ikke at det å gå på slang er greit, men det skjer i en viss utstrekning, og da først og fremst uten foreldrenes viten, vil jeg tro. Men jeg mener du gjør rett i å formidle de holdninger du gjør, og straffereaksjoner.

MEN - at man går på slang er vel ikke noe oppegående unger forteller foreldrene sine???

Hvis foreldrene ikke bryr seg om hva man gjør så kan man vel si sånt også?

Kanskje som et rop: Jeg trenger grenser? For det mangler mange unger, og det trenger de og vil ha.

Om mine barn tilsto noe slikt ville det være fordi de kveltes av dårlig samvittighet eller fordi de skjønte det ikke lengre nyttet å nekte.

Dette dreier seg uansett ikke om i hvilken grad vi klarer å avsølre at barna har vært på slang. Det dreier seg oss foreldres holdning til hvor greit det er at barna gjør det.

Jeg mener altså at det over hodet ikke er greit at mine barn stjeler noe som helst fra andre, eller på annen måte skader eller er respektløs overfor andres eiendom. Og får jeg nyss i det kunne det ikke fallt meg inn å late som jeg ikke visste det, slik andre har foreslått i denne tråen.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...