Gå til innhold

Brystbetennelse m.m.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Etter å ha vært aktiv på gravideforum, ble det en liten pause for meg når veslejenta ble født.. dagene etter det ble så travle at datamaskinen ikke fikk noe særlig prioritet.. Så kommer jeg tilbaker og oppdager "ammeforumet".. fantastisk!!

Spørsmålet mitt i denne omgang lyder som følger: Er det noen som kan gi meg noen gode råd for å unngå (ny) brystbetennelse?? Jeg er nettopp ferdig med en pencilinkur, og håper å klare å¨forebygge at jeg utvikler nye betennelser fremover (det var utrolig vondt!!)..

Alle råd mottas med stor takk!!

Klem fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2001-brystbetennelse-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed av jordmor å bruke store ull innlegg, så store at de dekke også under armen. Apoteket bestilte disse inn til meg, og det har funket, iallefall har jeg ikke fått brystbetennelse. Har brukt de selv nå mens det har vært varmt.

Pass på at du aldri går våt i bh'en, at det ikke trekker på brystene.

Kjenner du tilstoppede ganger eller "kuler" i brystet så masser de forsiktig mens du ammer. En varmepose på brustene om kvelden var veldig lindrende ifølge en av min venninner.

Lykke til!

Håper du slipper en ny omgang.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2001-brystbetennelse-mm/#findComment-7236
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Jeg fikk beskjed av jordmor å bruke store ull innlegg, så store at de dekke også under armen. Apoteket bestilte disse inn til meg, og det har funket, iallefall har jeg ikke fått brystbetennelse. Har brukt de selv nå mens det har vært varmt.

Kjenner du tilstoppede ganger eller "kuler" i brystet så masser de forsiktig mens du ammer. En varmepose på brustene om kvelden var veldig lindrende ifølge en av min venninner.

Lykke til!

Kjære Karin.

Du sier ingenting om hvor gammelt barnet ditt er, eller når du sist hadde en infeksjon. Det er 2 former for brystbetennelse. Den vanligste formen er at kvinnen får tette melkeganger og dette kan føre til kuler, rødhet feber og smerter i kroppen. Man får en betennelseslignende reaksjon i kroppen/brystet.Den andre formen er at du har fått en bakterie inn i brystet feks. fordi du har et sår på brystknoppen.For å ungå nye brystbetennelser er det viktig at du gjør det til en vane å kjenne etter kuler/ hårde områder i brystet. Da masserer du og stryker på dette området i retning av brystknoppen, mens melken renner. Det er viktig å kun gjøre det når barnet suger eller etter at du har stimulert din egen utdrivning ved å trille brystknoppene mellom fingrene. Ved kuler bør brystet tømmes hyppig, minst hver 2 time. Ved tette melkeganger skal det ikke behandles med antibiotika, men hyppig tømning. Oppstår disse symptomene med kuler og ømhet igjen, så prøv først å tømme brystet og blir det ikke bedre i løpet av et døgn eller du blir verre så kontakt lege. Er det snakk om at du må behandles med antibiotika så er det viktig å først ta en melkeprøve. Denne sendes til dyrkning og legen får da vite hvilken bakterie det var. Var det ingen bakterie så vet du også selv om det skulle oppstå en gang til at det antagelig ikke er bakterielt om du ikke har noe sår på brystknoppene , men noe du kan løse selv. Ved forandring i ammemønsteret fordi du har mye å gjøre eller barnet spiser skjeldnere så vær obs på tette melkeganger og prøv å få tømt brystet så jevnlig som mulig inntil kulene er borte.

Informasjon via Internett erstatter ikke en

legekonsultasjon. For en sikker vurdering av

problemstillingen du tar opp i brevet bør du

derfor rådføre deg med legen din.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2001-brystbetennelse-mm/#findComment-7618
Del på andre sider

Lykke til!

Medfølelse!!!

Brystbetennelse er så vondt! Jeg tåler ikke engang gå i t- skjorte på de varmeste dagene engang. Andre tåler alt, og kan til og med bade i sjøen uten å få problemer. Tror kanskje det er lettere å få brystbetennelser nå om sommeren, om vinteren er man så godt kledd likevel!

Bruk dusjen mye når du kjenner at melkegangene tetter seg til, det er mitt råd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2001-brystbetennelse-mm/#findComment-7660
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...