Gå til innhold

Ammerutiner


emsen

Anbefalte innlegg

For 2.5 uker siden fikk jeg en stor sønn på 4640 g. Han gikk ned 6 % av kroppsvekten de første dagene før vekten "snudde". Etter to uker veide han 5100 g. Vekten øker altså bra. Problemet mitt er hyppige amminger. Han forlanger pupp annenhver time døgnet rundt. Ideelt sett ville jeg bare ha fortsatt denne ammingen. Problemet mitt er ømme brystvorter og migrene. Avbrutt nattesøvn gir meg hyppige anfall. Jeg kan jo ikke ta migrenetabletter under amming, så jeg er nå svært sliten.

Kan jeg gjøre noe som helst for å påvirke hyppigheten på ammingen, eller må jeg bare finne meg i dette siden jeg jo vil fortsette fullammingen? Til å begynne med ville han alltid ha melk fra begge brystene ved hver amming også om natten, mens han nå slår seg til ro etter kun ett bryst nattestid. Selv om han altså får i seg mindre mengde melk, våkner han samme tid. Dette sier meg at han kanskje har fått en vane som ikke er så gunstig (for meg)? Jeg har prøvd å gi to bryst igjen, men han er rett og slett ikke interessert på nattestid. På dagtid legger jeg inn et bleieskift som vekker ham, men han ber jo om pupp etter to timer likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei emsen!

Jeg har fått litt mer tid mellom måltidene med å gå ut og trille med lille jenta mi på 4,5 mnd - ca. 1,5 timer etter siste gangen hun hadde spist. Hun virker som hun spiste hver annen time før bare fordi hun var vant til det og ikke fordi hun var så sulten. Nå kan det gå opp til 4 timer i mellom hvis jeg er f.eks. på kjøpesenter og trille rundt med masse folk å se på.

Jeg er imponert at du ikke gir opp med amming! Bra gjort! :)

Håper det hjelper litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har hørt er det vel ganske vanlig med amming annenhver time den første mnd? Var i hvertfall sånn her. etter en måned så begynte det å gå tre timer mellom måltidene på dagtid, og fire timer om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære emsen. Dette er en slitson periode, så jeg skjønner godt at du føler deg sliten. Barnet ditt kan være inne i en periode med økedager som skjer ved 2-3 ukers alder. Det kan være lurt å se an situasjonen noen uker til for å se om ammemønsteret endrer seg. En tur i vognen som en nevner her er lurt, samtidig som du får frisk luft. Alternativt kan kanskje en annen trille for deg mens du tar en hvil. Når det gjelder migrenen ville jeg kontaktet legen for å høre hva som er greit å ta når man ammer. Det finnes gode preparater som kan taes selv om man ammer. Lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...