isbe Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Vi tenker seriøst å bytte barnehage da vårt barn med spesielle behov ikke blir fulgt opp tilfredsstillende i den barnehagen han er i dag. Vi har sett ut en barnehage som vil passe i avstand, og som vi har hørt ok ting om. Det jeg lurer på er om det er mulig å ta kontakt med styrer for å høre om de kan oppfylle våre "krav" til oppfølging før vi evt. søker dit. Våre krav er f.eks. at siden han har 100% ressurs skal det alltid være helt klart hvem som har han for hver dag - gjerne nedskrevet slik at det ikke er noen tvil. Det er også et krav at den ekstra ressursen er på jobb når barnet trenger det mest, og ikke når det passer best for barnehagen. Et annet krav er at personalet lærer tegn-til-tale, og har et opplegg for hvordan denne opplæringen skal skje og hva som må gjøres for å få dette til. Dette er slike typer krav jeg tenker på - er det mulig å prate med styrer å spørre om de kan garantere at dette blir gjort, slik at vi ikke skfiter barnehage helt uten grunn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Selvfølgelig kan du det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Klart du kan. Noen venner av oss har et veldig allergisk barn, og følte ikke at de ble tatt på alvor av den barnehagen de hadde. Dermed var de hele tiden redde for barnets helse. De sjekket med andre barnehager i nærheten og fant en som hadde veldig gode rutiner på sån t. Søkte om intern flytting i kommunen og fikk det innvilget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mine råd Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Hei. Synes det er synd at opplegget ikke fungerer med den barnehagen barnet deres går i dag, og skjønner at dere vurderer andre barnehager. Synes det er fornuftig å ta kontakt med bhg og ha en samtale med styrer før dere tar beslutningen. En kommentar til det med ekstra ressurser: Nå vet ikke jeg hva som gjør at barnet deres har ekstra ressurser i bhg, men må bare "advare" mot kravet deres om at "...siden han har 100% ressurs skal det alltid være helt klart hvem som har han for hver dag - gjerne nedskrevet slik at det ikke er noen tvil". Skjønner hvorfor dere vil dette, for at både dere og barnet deres skal være trygge på hvem som møter han/henne på morgenen, og som dere vet følger opp gjennom dagen. Men, nå er det nå engang slik at denne personen kommer til å være syk innimellom, være hjemme med egne syke barn, osv. Og da må det inn en vikar som ikke kjenner barnet deres, nettopp fordi denne faste assistenten eller spesialpedagogen alltid har barnet vanligvis. Derfor mener jeg at den ekstra ressursen alltid skal være på avdelingen og fortrinnsvis sammen med barnet, men at det også må rulleres, slik at det faste pers. på avd. kan ta barnet imot på morgenen, samt å bli kjent med det i ulike situasjoner. Da unngår man krise for barnet og foreldra når ekstraressursen ikke er i bhg en dag. Da kan en av disse gå inn og ta seg av barnet, og heller få inn en vikar som er på avdelinga for denne personen. Eller en av de faste på avd. kan lære opp en vikar. Ikke så lett å lære opp en vikar hvis de ikke kjenner barnet selv, hvis du skjønner. En annen ting er at barnet og spesialpedagogen lett kan fungere litt på sida av barnegruppa, hvis han eller hun alltid skal ha "tett oppfølging" av kun denne faste. Ut over det synes jeg det er rimelgi å vite hvem som er på jobb til en hver tid. Og selvfølgelig at denne ekstra ressursen er på jobb når barnet trenger det mest, og ikke når det passer best for barnehagen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418389 Del på andre sider Flere delingsvalg…
isbe Skrevet 27. september 2005 Forfatter Del Skrevet 27. september 2005 Hei. Synes det er synd at opplegget ikke fungerer med den barnehagen barnet deres går i dag, og skjønner at dere vurderer andre barnehager. Synes det er fornuftig å ta kontakt med bhg og ha en samtale med styrer før dere tar beslutningen. En kommentar til det med ekstra ressurser: Nå vet ikke jeg hva som gjør at barnet deres har ekstra ressurser i bhg, men må bare "advare" mot kravet deres om at "...siden han har 100% ressurs skal det alltid være helt klart hvem som har han for hver dag - gjerne nedskrevet slik at det ikke er noen tvil". Skjønner hvorfor dere vil dette, for at både dere og barnet deres skal være trygge på hvem som møter han/henne på morgenen, og som dere vet følger opp gjennom dagen. Men, nå er det nå engang slik at denne personen kommer til å være syk innimellom, være hjemme med egne syke barn, osv. Og da må det inn en vikar som ikke kjenner barnet deres, nettopp fordi denne faste assistenten eller spesialpedagogen alltid har barnet vanligvis. Derfor mener jeg at den ekstra ressursen alltid skal være på avdelingen og fortrinnsvis sammen med barnet, men at det også må rulleres, slik at det faste pers. på avd. kan ta barnet imot på morgenen, samt å bli kjent med det i ulike situasjoner. Da unngår man krise for barnet og foreldra når ekstraressursen ikke er i bhg en dag. Da kan en av disse gå inn og ta seg av barnet, og heller få inn en vikar som er på avdelinga for denne personen. Eller en av de faste på avd. kan lære opp en vikar. Ikke så lett å lære opp en vikar hvis de ikke kjenner barnet selv, hvis du skjønner. En annen ting er at barnet og spesialpedagogen lett kan fungere litt på sida av barnegruppa, hvis han eller hun alltid skal ha "tett oppfølging" av kun denne faste. Ut over det synes jeg det er rimelgi å vite hvem som er på jobb til en hver tid. Og selvfølgelig at denne ekstra ressursen er på jobb når barnet trenger det mest, og ikke når det passer best for barnehagen. Når jeg sier at vi ønsker å vite hvem som har barnet, er f.eks. avtalen med vår barnehage nå at de skal rullere slik at forskjellige voksne har han, MEN for å ikke total-forvirre barnet er det bestemt i vår at han skulle ha en person pr dag - dvs. at idag skal X ha ansvar for hans, mens i morgen er det Y som har ansvar for han. Det synes jeg er en grei ordning også i tilfelle sykefravær. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418430 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest M.Angelica Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Klart du kan! =) Senest idag kom en mor innom der jeg jobber i dag. Hun skulle søke b.hgplass til neste år og besøkte b.hger for å se hvordan de var. =) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418535 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bb71 Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Du kan jo sjekke med ppt for sikkerehets skyld, men det er sikkert ok. Vi skal selv sjekke barnehagene i vår kommune for å se hvem av dem vi mener vil være best for vesla når den tid kommer. Vi ringer og lager en avtale med styrer og så gir vi vår vurdering til ppt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest surreal Skrevet 27. september 2005 Del Skrevet 27. september 2005 Det er svært mange foreldre som "shopper rundt" som det populært blir kalt av oss i barnehagen. (Dog ment som en morsomhet og ikke vondt ment.). Dette er _helt_ vanlig, i allefall hos oss, et strøk med veldig mye private barnehager og stor valgfrihet. Vi får stadige telefoner og besøk, spesielt like før og etter sommeren, av foreldre som ønsker å se og høre hva vi har å tilby. Vi må rett og slett "selge oss"; legge frem hvordan vi jobber, hvilke rutiner vi har og hvordan vi generelt jobber med barn i den aldersgruppen. Hva slags tema vi tenker, hva slags ressurser personalet har osvosv. Du ANER ikke hvor mange spørsmål som kommer. Men det er bare positivt, det! Det handler om (slik jeg ser det) at foreldrene er SVÆRT bevisste på hvilken kvalitet de vil ha på det pedagogiske tilbudet for sitt barn. Og det syns jeg er flott! Jeg syns dere fint kan (og bør) høre med den bhg dere har tenkt på, og jeg håper virkelig (og krysser fingrene) for at dette kan ordne seg til det bedre for dere alle! klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1418800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nitni Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det er svært mange foreldre som "shopper rundt" som det populært blir kalt av oss i barnehagen. (Dog ment som en morsomhet og ikke vondt ment.). Dette er _helt_ vanlig, i allefall hos oss, et strøk med veldig mye private barnehager og stor valgfrihet. Vi får stadige telefoner og besøk, spesielt like før og etter sommeren, av foreldre som ønsker å se og høre hva vi har å tilby. Vi må rett og slett "selge oss"; legge frem hvordan vi jobber, hvilke rutiner vi har og hvordan vi generelt jobber med barn i den aldersgruppen. Hva slags tema vi tenker, hva slags ressurser personalet har osvosv. Du ANER ikke hvor mange spørsmål som kommer. Men det er bare positivt, det! Det handler om (slik jeg ser det) at foreldrene er SVÆRT bevisste på hvilken kvalitet de vil ha på det pedagogiske tilbudet for sitt barn. Og det syns jeg er flott! Jeg syns dere fint kan (og bør) høre med den bhg dere har tenkt på, og jeg håper virkelig (og krysser fingrene) for at dette kan ordne seg til det bedre for dere alle! klem fra "Vi får stadige telefoner og besøk, spesielt like før og etter sommeren, av foreldre som ønsker å se og høre hva vi har å tilby. Vi må rett og slett "selge oss"; legge frem hvordan vi jobber, hvilke rutiner vi har og hvordan vi generelt jobber med barn i den aldersgruppen. Hva slags tema vi tenker, hva slags ressurser personalet har osvosv. Du ANER ikke hvor mange spørsmål som kommer. Men det er bare positivt, det!" Kjempebra! Alt for mange tror at bare de har fått barnet innefor gjerde i en b.hg er det trygt og de kan slappe helt av i forhold til pedagogisk opplegg med mer. Men det er faktisk ikke alle b.hagene som er like bra/setter ungene like mye i fokus. Så når foreldrene har flere alternativer å velge mellom blir kanskje de dårlige sila ut.. En annen ting er jo at man kanskje lettere finner en b.hage som matcher barnet/sine egne tanker barneoppdragelse. Det er jo bra ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200148-kan-jeg-kontakte-en-barnehage-og-sp%C3%B8rre-om-de-fyller-v%C3%A5re-krav/#findComment-1419175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.