Gå til innhold

adferdsproblemer, eller trassalder? (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest anonym idag jeg...

ja dette høres litt rart ut, men jeg ble bekymret etter at jeg fikk en beskrivelse av min datter hvor hun ble stemplet med adferdsproblemer!

hun er 2 år, og ganske bestemt på ting hun vil....

hadde besøk av tanten hennes (som hun kun ser en gang i året, og som ikke er spesielt vant til barn da hun ikke har egne)

hun var her en uke, noe som jeg trodde gikk greit med tanke på at min datter da ble skjemt bort etter alle kunstens lover og regler...

vesla forstod fort hvem hun kunne gå til dersom jeg sa nei...og hvor hun ville få viljen sin..

vesla kan finne på å spytte dersom hun blir veldig sinna eller ikke får viljen sin....eller skrike ganske høyt fra seg... er dette så unormalt? eller bare trass alder?

på alle andre områder er hun normal (etter min mening); hun liker å "lese", tegne, vil prøve ut ting på egen hånd, kan kle av og på seg selv, med litt hjelp vel og merke, forstår alt jeg ber henne om...

men nå sitter jeg her med en indre uro om at hun er "forstyrret" fordi hun kan reagere litt "sterk" (ifølge tanten)...

er noe galt? trenger hun virkelig en psykolog som jeg ble anbefalt?

kan noen roe meg lit ned?

Fortsetter under...

Gjest hilsen meg her

Tror dette bare er trass jeg! 2-åringer kan ha en sterk vilje, samtidig som de ikke alltid har lært hvordan de skal håndtere situasjoner de opplever som vanskelige. Hvis det derimot ikke skulle gå over når hun blir eldre, er det selvfølgellig en annen sak.

Tror du kan ta det helt med ro!

Gjest anonym idag jeg

Tror dette bare er trass jeg! 2-åringer kan ha en sterk vilje, samtidig som de ikke alltid har lært hvordan de skal håndtere situasjoner de opplever som vanskelige. Hvis det derimot ikke skulle gå over når hun blir eldre, er det selvfølgellig en annen sak.

Tror du kan ta det helt med ro!

for å si det sånn, hun er ikke sånn hver dag...noen dager er derimot slitsomme...og jeg kan se et visst mønster; dårlig vær påvirker humøret hennes veldig, og dersom hun har sovet lite og ikke vært ute en dag...

ble mer rolig jeg nå...takk

for å si det sånn, hun er ikke sånn hver dag...noen dager er derimot slitsomme...og jeg kan se et visst mønster; dårlig vær påvirker humøret hennes veldig, og dersom hun har sovet lite og ikke vært ute en dag...

ble mer rolig jeg nå...takk

Her er det nok en uvitende tante som har bidratt til din indre uro. Datteren din er viljesterk, og det er også en god egenskap det og hun står på meningene sine.

Har ei slik ei selv , som både spytter å rekker tunge og mere til. Har ikke falt meg inn at hun har atferdsvansker en gang.

Jeg er barnevernpedagog og har jobbet mange år med barn med atferdsvansker.

Det er noe helt annet en det du beskriver.

Så ta det helt med ro du:)

Gjest anonym idag jeg

Her er det nok en uvitende tante som har bidratt til din indre uro. Datteren din er viljesterk, og det er også en god egenskap det og hun står på meningene sine.

Har ei slik ei selv , som både spytter å rekker tunge og mere til. Har ikke falt meg inn at hun har atferdsvansker en gang.

Jeg er barnevernpedagog og har jobbet mange år med barn med atferdsvansker.

Det er noe helt annet en det du beskriver.

Så ta det helt med ro du:)

ååå tuuusen takk...nå ble jeg veldig lettet....

jeg følte det på min datter at det var "frustrerende" å ha en ekstra voksen person å forholde seg til, som attpåtil ikke satte grenser til hva hun kkunne få lov til ikke få lov til...

bare det at en voksen person presterer å gi en 2 åring to store poser med lørdagsgodt på en tirsdag!!! er jo horribelt

Annonse

Høres ut som en fullstendig normal 2 åring!

Min gutt kunne ha raserianfall på bortimot en time da han var to år. Skreik, sparka og var helt vill. Husker at farmor (som ikke har erfaring med små barn) var rimelig sjokkert, mens min mor, som har hatt 4 småbarn tok det kaldt og rolig. Nå er gutten 6 år, og har stort sett rimelig kontroll over sinnet sitt.

2-3-åringer _skal_ være utagerende og trassige, det er jobben deres!

Det er nok bare tanta som ikke har vært så nær et så lite menneske så lenge før...

Høres helt normal ut!

2-åringen vår ser vi på som en snill, rolig og medgjørlig gutt sett i forhold til mange andre barn vi kjenner, men han har tilsvarende adferd som det du beskriver til tider.

Skrik, sparking, spytting og lugging særlig rettet mot søsteren, men også mot oss, når han ikke får viljen sin. Men han er jo ikke slik hele tiden, bare enkeltepisoder daglig.

Normale toåringer reagerer sterkt - sånn er det bare :-) Det er en fase der de tester grenser og egne ferdigheter. De forstår at de kan påvirke omgivelsene til egen fordel, og de tester selvsagt denne egenskapen - som alt annet.

Har en toåring som er midt i trass-tida nå. Han kan legge seg ned på gulvet og hyle og skrike fordi han ikke får saft på sportsflaska når han kommer hjem (han får vann, så det er ikke at han tørster :-). Han kan reagere med _stor_ misnøye, dersom storebror ikke lar han leke med sin aller, aller fineste bil....

Helt normalt :-)

Jeg tror mange mennesker som ikke er vant til barn, vil kunne finne på å tenke på både diagnoser og hjelpetiltak etter å ha bodd sammen med en helt normal toåring noen dager.

Antakelig er det en slags barmhjertighetsmekanisme fra naturens side at vi ikke husker hvordan vi selv var til daglig i den alderen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...