Gå til innhold

3 år og vanskelig..?

Anbefalte innlegg

Har en treåring i huset. Men tenkte litt i går da jeg prøvde å få kontakt med han. Jeg prøvde å snakke med han, prøve å holde en liten samtale med han. Men han bare vridde seg unna og hylte var veldig motvillig. Da kom jeg på at vi har egentlig aldri klart å snakke orntlig med han. Har fått enkle svar som hvor gammel er du? Hva heter du? Kan du telle til ti?

Men har prøvd fleire ganger å sprør han litt vanskeligere spørsmål som han må tenke litt på. Slike spm som: hva har du gjort med besta i dag da? Da bare tuller han og vil ikke svare ornlig.

Hva er vanlig en treåring kan snakke om? Har aldri klart å snakke meir enn 30 sekund til 1 minutt i strekk. Det er så mye han skal gjer! Han er som en jojo heile tida. Er dette normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200163-3-%C3%A5r-og-vanskelig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det trenger ikke å være noe galt her slik jeg ser det. Da min eldste sønn var 3 år kunne han såvidt snakke i hele setninger. Han begynte å snakke ordentlig ganske sent. Men han er tospråklig da, kan ha litt å si. Egentlig var han ganske treg generelt faktisk. Han kunne ihvertfall ikke svare på hvor gammel han var eller telle til ti. Tror han kunne svare på hva han het, men han klarte ikke å uttale navnet sitt tydelig. Det var ikke særlig fornuftige samtaler vi hadde med ham heller da han var 3 år.

Han var vår førstemann og mange sier at førstemann ofte er veldig mye tregere enn andremann. Det stemmer veldig hos oss.

Hvis du er bekymret så kan du jo ta deg en tur på helsestasjonen i første omgang. Regner med at han var på 2-årskontroll? Neste kontroll er rundt 4-4,5 år, kanskje litt lenge å vente hvis du er litt bekymret?

Vet ikke akkurat hva som er normalt jeg heller,siden jeg bare har min egen treåring å sammenligne med.

Min pode har hatt snakketøyet i orden hele tiden, og vi synes nesten det blir for mye av det gode... Han har alltid snakket mye, både fortalt historier/eventyr og lange utgreiinger om ting han har vært med på. Han har et voldsomt ordforråd og fikk det veldig tidlig, og virker som om han har behov for å meddele hele tiden.

Men når det gjelder spørsmål som "hva har du gjort i barnehagen i dag da?", så får vi også ofte veldig korte svar. "Lekt meg", er vel standardsvaret her. De lengste samtalene er faktisk de som han selv tar initiativ til, og spesielt rundt høytlesning.

Vil tro dette varierer mye. Kanskje er ikke ordforrådet til gutten din så stort at det er lett for han å uttrykke seg? Kanskje er han rett og slett ikke av den skravlete typen?? Men om barnet ikke er av typen som prater så mye,så er kanskje ikke det i seg selv så bekymringsfullt. Ville bekymra meg mer om jeg følte at det var problematisk å få kontakt på en ordentlig måte, at jeg liksom ikke nådde inn.

Gjest kroppogsjel

sikkert ikke unormalt. men spm som "hva har du gjort i dag" kan være litt diffuse. vet ikke om det er pedagogisk riktig, men jeg pleier å stille mer direkte spm som: var dere i parken? tegnet dere? hva har du spist? hvem har du lekt med. også må du fortelle litt om hva du har gjort også. fortell om venner og kolleger. det er ofte spennende og virker nesten som om jeg forteller eventyr når jeg forteller fra min dag på jobb.... artig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...