Gå til innhold

Oppsigelse i adopsjonsprosessen

Anbefalte innlegg

Gjest juridisk nøtt?

Nå har vi venta på familieforøkelse ved adopsjon i lengre tid, og mens vi har venta så har det skjedd ting i bedriften der jeg er ansatt. Det viser seg at det blir oppsigelser og sannsynligvis 8 stykker må gå så raskt som oppsigelsestida tillater det. Bedriftens gravide, med mindre kompetanse og ansiennitet enn meg (termin i april) har da et sterkt stillingsvern gjennom arbeidsmiljøloven, men hva med oss adoptanter? Arbeidsgiver har vært informert om prosessen vår i et år, og vet at det er sannsynlig at vi blir foreldre i løpet av våren/sommeren. Hvis saksbehandlingstiden i giverlandet ikke endrer seg altfor mye, da. Har vi noen rettigheter i en slik situasjon? Hvis det overlates utelukkende til sjefens skjønn, så er jeg redd jeg er like langt. Derfor sitter jeg og surfer lover og regler på natterstid.Jeg er innstilt på å ikke gi meg i første omgang, men litt presedens fra andre hold hadde vært kjekt å kunne slå i bordet med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200211-oppsigelse-i-adopsjonsprosessen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kristin691365380881

Har akkurat lest om permisjoner og hvilke rettigheter vi har når man skal adoptere. Kanskje du kan bruke noe av følgende:

"Arbeidstakere har et utvidet vern ved adopsjon. Oppsigelse som bygger på at arbeidstaker er fraværende av slike grunner er ikke saklig grunn for oppsigelse så lenge fraværet bygger på arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Oppsigelsesvernet innebærer at arbeidstaker har rett til fri i denne perioden så lenge fraværet bygger på lov eller avtalebestemmelser og fraværet er meldt til arbeidsgiver og dokumentert etter bestemmelsene."

Lykke til!

Jfr. arbeidsmiljøloven §65.

Gjest juridisk nøtt?

Har akkurat lest om permisjoner og hvilke rettigheter vi har når man skal adoptere. Kanskje du kan bruke noe av følgende:

"Arbeidstakere har et utvidet vern ved adopsjon. Oppsigelse som bygger på at arbeidstaker er fraværende av slike grunner er ikke saklig grunn for oppsigelse så lenge fraværet bygger på arbeidsmiljølovens bestemmelser.

Oppsigelsesvernet innebærer at arbeidstaker har rett til fri i denne perioden så lenge fraværet bygger på lov eller avtalebestemmelser og fraværet er meldt til arbeidsgiver og dokumentert etter bestemmelsene."

Lykke til!

Jfr. arbeidsmiljøloven §65.

Tusen takk for nattlig svar. Imponert over at det er andre som sitter oppe.

Problemet mitt er at permisjonen ikke er påbegynt før nedbemanningen skal være utført. Og mens de gravide i en slik situasjon sitter med sin beskyttelse også i ventefasen, så er adopterende egentlig uten det samme lovfesta vernet, inntil den dagen de overtar omsorgen for barnet.

Finnes det steder i lovverket som sier noe om at adopsjon skal behandles likt med egenfødte barn? Om det gjør det bør det av dette følge at å være i adopsjonsprosess er likestilt med å være gravid. I alle fall om en er godkjent av norske myndigheter pga at det da er overveiende sannsynlig at adopsjonsprosessen vil gå i orden. Om dere har begynt å betale inn større summer til adopsjonsbyrået er kanskje dett eogså noe en kan bruke for å sannsynliggjøre "graviditeten"? Lykke til med sjefen din - kanskje det også kan være lurt å legge saken frem direkte for personalansvarlige hos dere om ikke sjefen har diskutert dette med dem allerede??

Gjest juridisk nøtt?

Finnes det steder i lovverket som sier noe om at adopsjon skal behandles likt med egenfødte barn? Om det gjør det bør det av dette følge at å være i adopsjonsprosess er likestilt med å være gravid. I alle fall om en er godkjent av norske myndigheter pga at det da er overveiende sannsynlig at adopsjonsprosessen vil gå i orden. Om dere har begynt å betale inn større summer til adopsjonsbyrået er kanskje dett eogså noe en kan bruke for å sannsynliggjøre "graviditeten"? Lykke til med sjefen din - kanskje det også kan være lurt å legge saken frem direkte for personalansvarlige hos dere om ikke sjefen har diskutert dette med dem allerede??

Takk for flere gode innspill. Det hjelpe på å være flere hoder om tenkinga. Men det er jo også et kinkig tilfelle for de som adopterer fra giverland som drøyer 2-3 år med tildelinga. Da blir jo vernet av veldig lang varighet. Reine elefant-svangerskapet :) Er egentlig ikke så redd for sjefen min, men jeg har lyst til å gi han gode argumenter videre opp i systemet. Og så er det jo egentlig et prinsipielt spørsmål som sikkert kan finne juridisk støtte både i den ene og den andre retninga.

" Bedriftens gravide, med mindre kompetanse og ansiennitet enn meg (termin i april) har da et sterkt stillingsvern gjennom arbeidsmiljøloven"

Det er ingenting i veien for å sparke gravide, jeg regner med at hun går som en av de første siden saken er som den er.

Annonse

Mattias1365380379

Hei!

Jeg har aldri hørt om at gravide står i noen særstilling ved nedskjæringer. Da må det i så fall være via spesielle avtale via fagforening eller lignende.

Vi hadde en stor nedbemanning på min arbeidsplass, og der ble ingen gravide satt i noen særstilling.

Jeg jobber med lønn på min arbeidsplass, og har av den grunn satt meg ganske godt inn i disse tingene (pluss at jeg var i din situasjon når det var ca 6 mnd til tildeling, og derfor undersøkte en del om temaet).

Lykke til!

Hilsen

Gjest arbeidsmiljøloven § 65

Arbeidsmiljøloven § 65.

Oppsigelsesvern ved svangerskap, etter fødsel og adopsjon.

1. Arbeidstaker som er gravid kan ikke av den grunn sies opp. Oppsigelse som finner sted mens arbeidstakeren er gravid, skal anses å ha sin grunn i dette forhold dersom ikke noe annet gjøres overveiende sannsynlig. Graviditeten må legitimeres ved legeattest dersom arbeidsgiveren krever det.

2. Arbeidstaker som er fraværende fra arbeidet i henhold til bestemmelsene i §§ 31 og 32 må ikke sies opp med virkning i fraværsperioden når arbeidsgiveren er klar over at fraværet skyldes disse grunner eller arbeidstakeren uten unødig opphold gir beskjed om at dette er grunnen for fraværet. Er arbeidstakeren lovlig sagt opp til fratreden på et tidspunkt som faller innenfor det i §§ 31 eller 32 nevnte tidsrom, er oppsigelsen gyldig, men oppsigelsen forlenges med dette tidsrom.

Første ledd gjelder for permisjon i inntil ett år. For permisjon utover ett år og for permisjon etter § 31 A, gjelder nr. 1 første og annet punktum tilsvarende.

3. Ved tvist om en oppsigelses rettmessighet etter denne paragraf får bestemmelsene i §§ 61 og 62 tilsvarende anvendelse. Har arbeidstakeren oversittet fristene for å kreve forhandling eller gå til søksmål, kan retten gi oppreisning for fristoversittelsen, dersom arbeidstakeren krever det og retten finner det rimelig.

Har også lest den nye og gamle arbeidsmiljøloven mange ganger på dette. Mener at adopsjonsforeningene ifbm høringene til arbeidsmiljøloven har kommentert på denne svakheten i loven. Kanskje du kan spørre adopsjonsforeningen om dette? (og gi svaret her). Hvis jeg hadde vært jurist, ville jeg sagt at hvis den ansatte hadde fått TILDELING ville han/hun sidestilles med gravide sitt oppsigelsesvern i gravid + permisjonstiden. Merk: Gravide kan få beskjed om at man ikke har jobb ETTER at permisjonen er ferdig. (inkl x mnd oppsigelse), men kan altså ikke sies opp i permisjonstiden.

Jeg skulle jo HÅPE også at hvis papirene er sendt til utlandet, så blir det nok "bevis" på "graviditet", men FØR man har kommet så langt tror jeg man ikke har nok bevis (da blir det å betrakte som å "prøve å bli gravid")

Men dette er altså bare spekulasjoner....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...