stinemm Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Hei. Jeg har en sønn på 2 år som har egg og peanøtt allergi. Vi skal til Egypt i julen og være borte i to uker. Jeg er veldig bekymret når det kommer til maten de har i landet med tanke på min sønn. Vi skal bo på et all inclusive hotell der det er buffe til alle måltidene. Er det trygt å spise maten der dersom det er noe som ikke inneholder egg o.l eller driver de å steker maten i peanøttolje? Har du noen tips til meg? Han har epipenn som han alltid har med seg. Vi skal til kontroll i høst og sjekke om egge allergien er forsvunnet. Kan han begynne å spise egg med en gang dersom testen viser at han ikke er allergisk lenger? I tillegg prøver jeg og min samboer å bli gravide. Vi har akkurat startet men jeg ble usikker på om det er uheldig å reise til Egypt når man er gravid? De har jo en helt annen bakterieflora der enn her hjemme. Vi skal ta alle anbefalte vaksiner før vi reiser, men jeg er likevel bekymret. Kan jeg bade i basseng og hav? Håper dere kan hjelpe meg å bli kvitt alle disse bekymringene mine som plager meg døgnet rundt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200242-gravid-og-med-barn-til-egypt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 28. september 2005 Del Skrevet 28. september 2005 Det er flere spørsmål du stiller: Det er ikke lett å garantere at det ikke er rester/ spor av egg eller peanøtt i maten du spiser på et slikt sted.Jeg synes du skal snakke med hotellet og kjøkkenpersonalet og fortelle om problemet og spørre om hvordan maten tilberedes. Fint at du tar meg deg epiipenn, du kan vel også ta med deg Zyrtec, som du får uten rp på apoteket. Jeg tror ikke testen mht eggallergi som skal tas garanterer for at barnet ikke reagerer på egg.Snakk med legen som har tatt testene tidligere og få informasjon om styrken på reaksjonen i testen. Velger du å forsøke egg igjen, må det gjøres gradvis i små porsjoner. Når det gjelder ny graviditet og risiko for infeksjoner skjønner jeg din bekymring. Bading i hav og basseng tror jeg er sikkert, det er først og fremst maten som byr på risiko. Men full sikkerhet kan du ikke få, det eneste som er sikkert er å bli hjemme. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200242-gravid-og-med-barn-til-egypt/#findComment-1419305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.