Gå til innhold

Gav opp ammingen med en gang...

Anbefalte innlegg

Takk for mange tips her. Venter nå på telefon fra henne. Er så spent på om det er endelig ammeslutt (jeg har bare hørt det gjennom mannen hennes) eller om hun vil pumpe seg en stund og så prøve igjen.

Fortsetter under...

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• tiliti

4

• hare1365380455

4

• morsan

3

Mest aktive i denne tråden

Takk for mange tips her. Venter nå på telefon fra henne. Er så spent på om det er endelig ammeslutt (jeg har bare hørt det gjennom mannen hennes) eller om hun vil pumpe seg en stund og så prøve igjen.

Det kan være verdt å prøve de silikonskjoldene. De er også myke.

Jeg begynte å amme nr. 1 når hun var 2 uker. Pumpa litt som hun fikk sammen med mme. Når ammingen beg. ble det raskt melk nok i puppene. Ammet i 13 mnd.

Så flott! Håper bare jeg får overtalt henne til å prøve, slik at ikke melka forsvinner.

Gjest kroppogsjel

Gratulerer som tante. Kjipt det med amminga. Jeg har selv fått føle ammepresset på kroppen og det føles ikke ålreit. Selvtilliten bare raser.

I alla fall da. Hvis hun er, som du skriver, helt utkjørt og kjempesliten, så ville jeg gitt henne en fin barselpresang- nemlig deg selv. Tilby henne å være nattevakt/ eller dagvakt 1- 2 døgn slik at hun kan bruke all tid utenom evt pumping/ mating og det stell hun måtte orke, til å sove. Hjelpe henne med barn nr 1, og middag eller hva det måtte være. Kjøp med deg mme, flaske og evt en pumpe/ lån en pumpe. Spør om du kan få se hvordan niesen din tar brystet, om hun gaper over nok etc. Tilby hjelp og erfaring, ikke "belæring" Søvn og det å orke tror jeg er alfa og omega.

Det å bli fortalt (som jeg ble) at barnet vil få 10-15 færre IQ-poeng, blir myyye sykere enn andre barn etc hjelper hvertfall ikke.

Vel det ble langt, jeg bare kjente meg så godt igjen i søsteren din. Det er _mye_ lettere å gi opp og late som om man valgte det. Men inni er det ikke greit likevel.

Gratulerer som tante. Kjipt det med amminga. Jeg har selv fått føle ammepresset på kroppen og det føles ikke ålreit. Selvtilliten bare raser.

I alla fall da. Hvis hun er, som du skriver, helt utkjørt og kjempesliten, så ville jeg gitt henne en fin barselpresang- nemlig deg selv. Tilby henne å være nattevakt/ eller dagvakt 1- 2 døgn slik at hun kan bruke all tid utenom evt pumping/ mating og det stell hun måtte orke, til å sove. Hjelpe henne med barn nr 1, og middag eller hva det måtte være. Kjøp med deg mme, flaske og evt en pumpe/ lån en pumpe. Spør om du kan få se hvordan niesen din tar brystet, om hun gaper over nok etc. Tilby hjelp og erfaring, ikke "belæring" Søvn og det å orke tror jeg er alfa og omega.

Det å bli fortalt (som jeg ble) at barnet vil få 10-15 færre IQ-poeng, blir myyye sykere enn andre barn etc hjelper hvertfall ikke.

Vel det ble langt, jeg bare kjente meg så godt igjen i søsteren din. Det er _mye_ lettere å gi opp og late som om man valgte det. Men inni er det ikke greit likevel.

Takk for svar!

Ja, jeg skal spørre henne om jeg kan komme og være litt hos henne. Det er bare det at vi skal reise på lørdag og være borte til onsdag.

Første barn er stort og klarer seg selv. Mannen er jo og hjemme, og de fårmye hjelp av min mor. Men akkurat amming er det vel jeg som kan best i familien.... Så jeg vil gjerne hjelpe. Blir gjerne hjemme noen timer fra jobb i morgen og går til henne (og jobber det inn igjen seinere) - hvis det er aktuelt.

Annonse

Gjest kroppogsjel

Takk for svar!

Ja, jeg skal spørre henne om jeg kan komme og være litt hos henne. Det er bare det at vi skal reise på lørdag og være borte til onsdag.

Første barn er stort og klarer seg selv. Mannen er jo og hjemme, og de fårmye hjelp av min mor. Men akkurat amming er det vel jeg som kan best i familien.... Så jeg vil gjerne hjelpe. Blir gjerne hjemme noen timer fra jobb i morgen og går til henne (og jobber det inn igjen seinere) - hvis det er aktuelt.

Du er kul søster!!!

he he- leste innlegget mitt igjen nå, og jeg ser jeg gikk i min egen dol-felle jeg hater. Jeg ser meg selv stå og hytte med pekefingeren fra a-å. Det var ikke sånn ment altså. Ble bare så engasjert. :o)

Mulig dette ikke faller i god jord her, men prøver likevel:

Fikk smertestillende (Paracet og naproxen) på Ullevål mot etter-rier, men skal si at de hjalp også mot smertene ved ammingen i begynnelsen. Hadde blødende sår, men litt smertestillende hjalp meg over kneika, gitt! Samt lanolinsalve.

Nei, hun er sikkert veldig sårbar nå. Men det virket som om hun var så innstilt på at denne gangen skulle hun klare ammingen (forrige gang sluttet hun etter tre-fire måneder tror jeg).

Men hvordan kan jeg prøve å overtalt henne til å forsøke litt mer?

Hva hvis du kjøper slike silikondingser og forklarer hvorfor:

"Huff, jeg ser du har problemer med ammingen, men nå skal du se her hva jeg har kjøpt! Du vet jo at det er så utrolig viktig med morsmelk for å bygge opp immunforsvaret (kjedelig med en unge som er myyyye syk første året, ikke sant ;-)). Jeg er sikker på at babyen kjapt vil få dreisen på å suge på silikondingsene. Litt tyngre for babyen å suge på disse, men tenk hvor bra det blir etter et par dager når brystvortene er fine igjen! Hærlig å slippe å tenke på MME, vask av tåteflasker osv"

Tror du hun blir overbevist da? ;-)

Gjest lille rosinen

Takk for svar!

Åååå, en søster som deg vil jeg også ha!

Men, nå fikk jeg en enda bedre tanke, håper jeg kan være en like fin søster for lillesøster som du er for din søster :-)

Hva hvis du kjøper slike silikondingser og forklarer hvorfor:

"Huff, jeg ser du har problemer med ammingen, men nå skal du se her hva jeg har kjøpt! Du vet jo at det er så utrolig viktig med morsmelk for å bygge opp immunforsvaret (kjedelig med en unge som er myyyye syk første året, ikke sant ;-)). Jeg er sikker på at babyen kjapt vil få dreisen på å suge på silikondingsene. Litt tyngre for babyen å suge på disse, men tenk hvor bra det blir etter et par dager når brystvortene er fine igjen! Hærlig å slippe å tenke på MME, vask av tåteflasker osv"

Tror du hun blir overbevist da? ;-)

Mjaaaa...Mnei...

Hun brukte sånne skjold i hele ammeperioden med første barn. Og hun hadde visst prøvd det på sykehuset. Og det første barnet har vært veldig frisk, selv om hun ikke fikk morsmelk så lenge.

Men nå har jeg avtalt med henne at jeg tar en utvidet lunsj hos henne i morgen formiddag. Da kan jeg kjøpe med skjold. Hun sa i kveld at brystene er steinharde og vonde, og det må da være best å få melket ut noe melk?

Åååå, en søster som deg vil jeg også ha!

Men, nå fikk jeg en enda bedre tanke, håper jeg kan være en like fin søster for lillesøster som du er for din søster :-)

Det varmet :-) Takk!

Vi har egentlig ikke vært så nære søstre - har alltid vært i ulike faser i livet. Hun fikk barn tidlig (da var ikke jeg så interessert i barn), og da jeg begynte å få mine barn, var hun over småbarnstadiet og full fart med jobb og karriere.

Men nå har hun fått en attpåklatt, og vi er plutselig mer i lik situasjon. Det siste året, mens hun har vært gravid, har vi vært mye nærmere hverandre. Og det er godt.

Jeg har opplevd så mye positiv med ammingen av mine barn, både nærhet (det kan du jo få med flaske og da), men også at det er så utrolig lettvint når bare den første tiden med såre brystvorter er over. SKulle så gjerne ønske, både for hennes del og for babyen, at ammingen kom i gang!

Nå sa faktisk prust at hun ikke sov på fem netter, ikke at hun sov dårlig. Jeg fikk ikke sove på tre netter da jeg fødte og jeg klarte ikke en gang å føle glede når gutten min kom ut. Ikke undervurder søvnmangel, det kan gjøre deg rimelig gal. Spesielt når du nettopp har født, får en baby, skal ta vare på den, er på et fremmed sted _og_ skal klare å amme.

Jeg hadde heller ikke sovet på flere døgn da vesla kom.

Resultatet var jeg stort sett sa hei til henne, gav henne puppen, dusjet litt og sovnet. Sov i 10 timer med vesla på vaktrommet - dvs hun sov sammen med meg de 3 første timene.

Heldigvis befant jeg meg på et sykehus som anså mors søvn som veldig viktig - og det er det jo! Ikke bare for tilheling av sår og for å legge forholdene til rette for at melkeproduksjon skal komme i gang, men også for tusen andre ting som omhandler psyke og tilknytning og det som verre er.

Annonse

Du er kul søster!!!

he he- leste innlegget mitt igjen nå, og jeg ser jeg gikk i min egen dol-felle jeg hater. Jeg ser meg selv stå og hytte med pekefingeren fra a-å. Det var ikke sånn ment altså. Ble bare så engasjert. :o)

Bra med engasjerte svar!

Snakket med henne i kveld. Hun er vel ganske bestemt på å gi seg. Samtidig har hun vanvittig melkespreng nå, og hun burde vel få ut noe lmelk, for ikke å tette melkekanalene? Er redd hun kan få brystbetennelse hvis hun ikke tapper ut melk når det sprenger sånn på!

Skal besøke henne i morgen formiddag (tar en laaaang lunsj på jobb!), uten andre barn tilstede. Kanskje jeg kan hjelpe henne? Ønsker både henne og babyen det beste, og jeg tror fullt og helt at _hvis_ man har melk, så er morsmelk det beste for barnet!

Hun reiste hjem i dag. Da jeg var er på mandag, hadde hun ikke fått mye hjelp til ammingen. De hadde ikke kommet med verken albueskjell eller glassvatt, noe jeg har brukt alle tre gangene på føden.

Synes det er så synd. Jeg vet jo at jeg har vært heldig med ammingen, men det var jo noen vonde dager innimellom for meg og.

Jeg er uhyre glad for at en brysk jordmor fikk meg til å teste albuskjell og aldri ha engangs-ammeinnlegg rett mot brystvortene igjen. Brukte også lanolinsalve.

Smerten forsvant jo på under én dag! Hun tok tak i meg rimelig tidlig da, så jeg rakk vel bare akkurat kjenne hvor vondt det kunne være.

Lana "ullvatt" ammeinnlegg fra apoteket. Anbefales! STUFFED med lanolin.

Jeg har selv sendt både lanolinsalve og albuskjell til en som var på ammesluttens rand pga såre brystvorter, og reddet hele ammeperioden. Var veldig fornøyd med den :)

Jeg hadde heller ikke sovet på flere døgn da vesla kom.

Resultatet var jeg stort sett sa hei til henne, gav henne puppen, dusjet litt og sovnet. Sov i 10 timer med vesla på vaktrommet - dvs hun sov sammen med meg de 3 første timene.

Heldigvis befant jeg meg på et sykehus som anså mors søvn som veldig viktig - og det er det jo! Ikke bare for tilheling av sår og for å legge forholdene til rette for at melkeproduksjon skal komme i gang, men også for tusen andre ting som omhandler psyke og tilknytning og det som verre er.

Mannen til søsteren min har vært med på sykehuset hele tiden, dvs sovet der tre netter. Jeg forstår ikke at ikke han har tatt med jenta ut på stua slik at min søster har fått sove...

Angrer så utrolig på at jeg ikke ble igjen der mandag kveld for å hjelpe henne. Men det var ikke lov til å ha besøk på rommet, og hun var så sliten etter mange timers besøk at hun måtte legge seg....

Mannen til søsteren min har vært med på sykehuset hele tiden, dvs sovet der tre netter. Jeg forstår ikke at ikke han har tatt med jenta ut på stua slik at min søster har fått sove...

Angrer så utrolig på at jeg ikke ble igjen der mandag kveld for å hjelpe henne. Men det var ikke lov til å ha besøk på rommet, og hun var så sliten etter mange timers besøk at hun måtte legge seg....

Skjønner jeg hadde luksus med sovingen min, både første natten og påfølgende netter.

Dvs de restrerende nettene kom de selvfølgelig inn å vekket meg regelmessig for å få i ungen mat, spedde på litt med sukkervann for jeg var virkelig skutt.

Isbitmaskin borti gangen, isvann på senga, maten servert på senga, i det hele tatt. De passet ungene mens vi dusjet, mens vi sov, flere av barselmødrene var med pappaene seg ut på et spisested ca 200 meter fra sykehuset mens barna ble passet på barsel.

Nam nam:)

Eneste jeg IKKE fikk var enerom og pappan med på rommet utenom visitt-tider.

Jeg er uhyre glad for at en brysk jordmor fikk meg til å teste albuskjell og aldri ha engangs-ammeinnlegg rett mot brystvortene igjen. Brukte også lanolinsalve.

Smerten forsvant jo på under én dag! Hun tok tak i meg rimelig tidlig da, så jeg rakk vel bare akkurat kjenne hvor vondt det kunne være.

Lana "ullvatt" ammeinnlegg fra apoteket. Anbefales! STUFFED med lanolin.

Jeg har selv sendt både lanolinsalve og albuskjell til en som var på ammesluttens rand pga såre brystvorter, og reddet hele ammeperioden. Var veldig fornøyd med den :)

Jeg har jo født på samme sykehus som min søster tre ganger, og alle tre gangene har de kommet med både albueskjell og den vatten (her mener jeg de kalte den glassvatt?).

Jeg spurte søstera mi om dette, men hun hadde ikke hørt om noe av det, og det fantes ingen jordmor på vakt om kvelden på den avdelingen hun var (lett avdeling, familierom). Jeg har hatt kompliserte fødsler, og derfor vært på "tung" avdeling, og der har det alle gangene vært nok av jordmødre som var flinke til å hjelpe.

Skjønner jeg hadde luksus med sovingen min, både første natten og påfølgende netter.

Dvs de restrerende nettene kom de selvfølgelig inn å vekket meg regelmessig for å få i ungen mat, spedde på litt med sukkervann for jeg var virkelig skutt.

Isbitmaskin borti gangen, isvann på senga, maten servert på senga, i det hele tatt. De passet ungene mens vi dusjet, mens vi sov, flere av barselmødrene var med pappaene seg ut på et spisested ca 200 meter fra sykehuset mens barna ble passet på barsel.

Høres bra ut! sånn skal det være :-)

Har tenkt på en ting. Jeg går jo her med "18 mnd gammel sinmelk" i mine bryst :-) - ammer fremdeles snuppa mi på halvannet om morgenen.

Hvis - og jeg sier jo bare _hvis_ søstera mi hadde villet ha, kunne jeg gitt min melk til den nyfødte? Er det i det hele tatt noe poeng? Regner med at det ikke er skadelig for henne. Men det måtte jo være et poeng med antistoffer og disse fettsyrene som er viktige for babyene.

Hva synes du om det? Og kan jeg i det hele tatt spørre?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...