Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 2,5 år er så lite interessert i tv. Burde jo for så vidt være glad for det, og er jo også egentlig det.

Men jeg har aldri før vært ute for unger som ikke gidder å se på tv.

Frem til hun fylte 2, var hun totalt uinteressert. Så fikk vi oss en Teletubby-dvd, og den har hun vært sånn passe oppslukt av innimellom. Hun maser hver dag om at vi skal sette den på, men så følger hun bare med på filmen i 5 min. før hun begynner med andre ting.

Har også prøvd med ole brum og andre filmer, men lite eller ingen respons.

Som sagt så ser jeg ikke på dette som noe stort problem, jeg syns bare det er litt snålt. Men det er kanskje vanlig at så små barn ikke liker tv noe særlig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200299-25-%C3%A5r-og-tv-titting/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det vanlige er jo at de ikke har ro i rompa til å sitte særlig lenge - uansett hva de ser på.

Jo, sant nok. Men jeg har flust av eksempler på 2,5-åringer som er tv-slaver...

Men nå har jo ikke jenta mi ro i rompa uansett hva hun gjør da... Leker med samme leka i maks 5 - 10 min. før det er på vei til neste ting. Vanlig det kanskje? Er førstegangsmor... ;o)

Det kan godt hende det er normalt, jeg vet egentlig ikke. Men det KAN kanskje være at hun ser litt dårlig. Min bror så dårlig - dvs han klarte ikke å fokusere så raskt - men pga andre funksjonshemninger ble det ikke oppdaget. Han klarte ikke å se fotball eller tegnefilmer, der bildene flytter seg veldig fort på skjermen, mens høytlesning fra Egner-bøkene (barne-tv på 70/80-tallet...), det klarte han å følge med på.

Mener ikke å sammenligne mer enn at det KAN ha noe med synet å gjøre, men mest sannsynlig er det vel bare normalt at en på den alderen er høyt og lavt, og ikke klarer sitte stille...

Annonse

Jo, sant nok. Men jeg har flust av eksempler på 2,5-åringer som er tv-slaver...

Men nå har jo ikke jenta mi ro i rompa uansett hva hun gjør da... Leker med samme leka i maks 5 - 10 min. før det er på vei til neste ting. Vanlig det kanskje? Er førstegangsmor... ;o)

Jeg tror alt er normalt. Nevøen min har sittet som en statue foran TV fra han var 1 år gammel. Søstera har ikke ro til å se ferdig en vanlig film - og hun er 4 nå.

Du sier at jenta di ikke leker lenge om gangen med vanlige leker heller - helt normalt. Og da blir det helt normalt at hun ikke gidder å sitte i ro å se på TV heller.

Og som du sier - det gjør jo absolutt ingenting.

Hun kan endre seg plutselig, og elske TV og filmer. Eller hun kan fortsette slik til hun blir ganske stor.

Etterhvert som skolestart nærmer seg kan det jo være greit å øve på å sitte i ro litt lenger enn 5 min om gangen, men dere har jo ennå laaaaang tid før dere er der.

Ta det helt med ro du, Luska. Jenta di er nok helt normal, og koser seg med å utforske verden - helst hele på en gang!

Størstejenta mi som nå er 4 1/2 begynte å interessere seg for TV lenge før hun var året. Hun kan se uhyggelig mye TV før det blir nok (får se filmer hvis hun er syk).

Minstejenta er snart 3 1/2, og hun er IKKE interessert i særlig grad. Først i sommer begynte hun å se på barne-tv, men det er slettes ikke alt som fenger der heller. Filmer vil hun gjerne sette på, men går lei fort. Hun er heller ikke typen som ikke har ro i rumpa, hun er heller er rolig enn urolig type.

Tror det der er veldig individuelt, hos oss kan det virke som om det er medfødt...

Min 4 åring er ikke noe særlig interessert i TV uansett hva som er på. Hun liker at vi finner på andre ting i stedet, leser bok, løper om kapp, tegner etc. Hun har ikke tid eller ro til å sitte lenger enn max 10 min av gangen uansett hva det er. Eldste, 6 år, syns det er deilig å slappe av med barnetv innimellom.

Guttungen var heller ikke særlig interessert i TV/video da han var på den alderen. Det var sjelden han gadd å se mer enn noen minutter på barne-TV, for eksempel.

Det er jo bare bra, de får tidsnok TV-kulturen inn fra venner og familie.

Nå er han snart 5, og kunne antageligvis sittet i timevis foran skjermen om han hadde fått lov.

Vi begrenser det som regel til barne-Tv på hverdager, samt film eller TV om morgenen i helgene.

Min datter p¨å 3,5 år ser kun på "Barnas supershow"... Det er det _eneste_ hun gidder sitte og se på. "Gråtass" filmene går også, samt "Mumitrollet", - men bare maks 10 minutter pr.gang...

Kunne godt tenkt meg en liten fristund ved barnetv-tid om kveldene, jeg ja!

Eldstemann på 6 kunne nok sett på tv hele dagen, tror jeg!

Minstemann på 1 blir det spennende å følge, for han er høyt og lavt, og har skikkelig "maur i rompa"!

Førstemann hos oss var oppslukt av TV fra han var rundt ett år - og da særlig Teletubbiene.

Andremann som er to år yngre var mye mindre interessert, og først da hun var over tre, kunne hun sitte og se lenger enn ca 10 minutter. Nå er hun litt over fire, og kan se en hel film hvis det virkelig fenger.

Nummer tre er halvannet år, og ikke interessert i tv i det hele tatt :-)

Annonse

Gjest dårlig barne-tv tilbud

Jeg tror at grunnen er at barneTV for tiden er ganske dårlig, etter min mening. Det er ikke lagt opp for de minste i det hele tatt, språket er ofte altfor komplisert, hele TV-uken er altfor fragmentert, uten sammenheng, og programlederne snakker altfor fort.

Min datter (snart 3) mister fort interessen, selv om hun insisterer på å se barne TV (og ha det på til det er slutt) følger hun sjelden med mer enn fem minutter.

Jeg tror alt er normalt. Nevøen min har sittet som en statue foran TV fra han var 1 år gammel. Søstera har ikke ro til å se ferdig en vanlig film - og hun er 4 nå.

Du sier at jenta di ikke leker lenge om gangen med vanlige leker heller - helt normalt. Og da blir det helt normalt at hun ikke gidder å sitte i ro å se på TV heller.

Og som du sier - det gjør jo absolutt ingenting.

Hun kan endre seg plutselig, og elske TV og filmer. Eller hun kan fortsette slik til hun blir ganske stor.

Etterhvert som skolestart nærmer seg kan det jo være greit å øve på å sitte i ro litt lenger enn 5 min om gangen, men dere har jo ennå laaaaang tid før dere er der.

Ta det helt med ro du, Luska. Jenta di er nok helt normal, og koser seg med å utforske verden - helst hele på en gang!

Jeg har enda ikke ro til å sitte og se en hel film. Kanskje det kommer med alderen ;)

Jenta vår var ikke interessert i tv før hun var rundt 3 år. Broren var helt ulik, han så barnetv fra han var ca 1 1/2 år tror jeg.

Nå (3 1/2 år) vil hun gjerne se en film, men detter ut omtrent halvveis som regel. Hun ser Pinocchio, Nemo, Marikken, Ole Aleksander, Emil etc, men detter altså ut etter 15-20 min.

Sånn var min andremann også. Hun ble først litt interessert når hun fikk en Teletubbie-video. Nå er hun fem år gammel og normalt interessert i TV.

Femåringen er ellers ei jente som har vært tidlig ute med språk- og begrepsforståelse osv. Intellektet er det ikke noe galt med selv om hun var seint ute med å like TV'n ;-)

Åtteåringen ble helt oppslukt av "Jul i Skomakergata" som begynte da hun akkurat fylte 1 1/2 år. "Tøfflus" var helten ;-)

Hun er nok en sånn type som lett kunne blitt TV-slave om hun fikk bestemme selv når TV'en skulle være på. Sånn sett er det kanskje greiere med de som ikke viser så veldig stor interesse?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...