Gå til innhold

Er det vanlig å ikke ha skolebøker i første klasse?


Anbefalte innlegg

Datteren min går i første klasse, de har ingen skolebøker enda. Bokstaver skal de ikke begynne med før etter jul. Hvordan er det hos din førsteklassing?

Jenta mi er veldig motivert for bokstaver nå, hun kan de fleste, og lærer nok å lese ganske greit snart.

Synes de venter ganske lenge, men jeg forstår jo at det er veldig viktig å skape trygghet i klassen først. Jeg tror det er derfor de venter med leseopplæring. Og jeg er jo ingen pedagog, stoler på at de vet hva de gjør...:)

Fortsetter under...

Hos oss har de bøker i alle sine fag. Ikke engelsk forresten, tror jeg. De har lesebøker og skrivebøker og er kommet til F-bokstaven denne uken. De holder på å lage regnestykker, lærer om kroppen vår og har lekser til hver dag. Bokstavlekser (skrive bokstaven og ord på den bokstaven) og tegne ting som begynner på ukens bokstav. Regnelekser, lage regnestykker og telle ting. Praktiske lekser; være med å handle, lage matpakke, knyte sko osv.

Vi er superfornøyde med skolen vår! (som har begynt med den nye læreplanen, kunnskapsløftet)

Hos oss har de bøker i alle sine fag. Ikke engelsk forresten, tror jeg. De har lesebøker og skrivebøker og er kommet til F-bokstaven denne uken. De holder på å lage regnestykker, lærer om kroppen vår og har lekser til hver dag. Bokstavlekser (skrive bokstaven og ord på den bokstaven) og tegne ting som begynner på ukens bokstav. Regnelekser, lage regnestykker og telle ting. Praktiske lekser; være med å handle, lage matpakke, knyte sko osv.

Vi er superfornøyde med skolen vår! (som har begynt med den nye læreplanen, kunnskapsløftet)

Jøss, det der var mye! Jeg mister nesten pusten. Lekser HVER dag? Synes det er mye for en 6 åring. Ellers hørtes opplegget bra ut, det med bokstaver allerede. Skole skal liksom være skole...

Gjest betasuppe

Jøss, det der var mye! Jeg mister nesten pusten. Lekser HVER dag? Synes det er mye for en 6 åring. Ellers hørtes opplegget bra ut, det med bokstaver allerede. Skole skal liksom være skole...

Skole er skole, sier du, men ikke glem at de uansett bare er 6 år da.

Tror du det utgjør noen forskjell om de lærer bokstavene nå i august/september eller etter jul? :)

Jøss, det der var mye! Jeg mister nesten pusten. Lekser HVER dag? Synes det er mye for en 6 åring. Ellers hørtes opplegget bra ut, det med bokstaver allerede. Skole skal liksom være skole...

Det er jo ikke så mye lekser. Sånn 10 min. om dagen da, hvis hun gjør det skikkelig ordentlig.

Jeg har sansen for opplegget deres, liker å ta del i en del av opplæringen hjemme også. Vite hva de gjør på og hvordan de gjør det.

Hos oss starter de heller ikke med bokstaver før etter jul, men de fikk nylig en "norskbok" som heter Språksprell. Der lærer de litt om rim og leker litt med språket. Ikke særlig til utfordring for vår 1-klassing som leser, men helt grei bok.

Fordi storesøster leser så har hun fått egen lesebok og egne leselekser hun skal lese. Det synes jeg er flott. Hadde vært trist om de ikke tok tak i de som kan fra før.

Ellers har de en skrivebok som kalles Helgebok. Den får de med seg hjem på fredag, og så samles den inn på onsdag. I den skal de skrive eller tegne noe de har gjort i helgen.

Utover dette har de ingen skolebøker. MEn over jul kommer det bok med bokstaver og en mattebok har vi blitt fortalt.

Annonse

Hos oss har de bøker i alle sine fag. Ikke engelsk forresten, tror jeg. De har lesebøker og skrivebøker og er kommet til F-bokstaven denne uken. De holder på å lage regnestykker, lærer om kroppen vår og har lekser til hver dag. Bokstavlekser (skrive bokstaven og ord på den bokstaven) og tegne ting som begynner på ukens bokstav. Regnelekser, lage regnestykker og telle ting. Praktiske lekser; være med å handle, lage matpakke, knyte sko osv.

Vi er superfornøyde med skolen vår! (som har begynt med den nye læreplanen, kunnskapsløftet)

Høres flott ut. Jeg synes det er synd at ikke alle skoler har begynt med det. Synes det er merkelig å ikke gjøre nytte av små barns lærevillighet. Dessuten - å begynne på skolen er jo gjerne ensbetydene med å lære å lese og regne for barna - også skal de ikke det????

Min gutt har en arbeidsbok av typen kladdebok, + en oppgavebok man skal skrive og tegne i.

De har begynt med bokstaver "for å bli kjent med dem", snakker om hva som begynner på den bokstaven etc. Dette tas i alfabetisk rekkefølge, og er ikke ment som leseopplæring, bare "snusing".

De skal lese regler (hjelp av voksen). Tegne, og har en arbeidsplan: "arbeidsblomsten" som skal hjelpe dem å jobbe selvstendig. (blomsten har en oppgave på hvert kronblad, som fargelegges når oppgaven er gjort)

De snakker om tall, og lærer hoderegning.

I lekse denne uka, hadde de om sirkler, kvadrater, trekanter og rektangler.

I tillegg har de oppgaveark de kan gjøre, min gutt har hatt med seg oppgaveark hjem på eget initiativ, han koser seg veldig med sånt. På konferansetimen fikk vi fortalt om hva han kan fra før av, og læreren skulle finne oppgaver som var mer utfordrene for vår sønn, siden han allerede kan lese og stave endel.

Vi er veldig fornøyde med opplegget, og føler at gutten blir sett og får oppgaver tilpasset der han er.

Her har de fått en bok med oppgaver som går på lesing/skriving. Dvs. ren bokstavopplæring. I tillegg har de en arbeidsbok hvor de gjør lekser. F.eks. skriv/tegn noe med O i.

I tillegg har ho fått med _svært enkle_ bøker for at ho skal lese selv.

Alt ser ut til å være basert på lek på skolen. Dvs. de lærer 5-tallet og skal tre 5 perler på en snor, hoppe hoppetau 5 ganger osv.

Men altså: De er i full gang med undervisning av både tall og bokstaver.

Jeg visste ikke at det var så store forskjeller mht pedagogisk tenkning på 1. klassetrinn. Min datter har lært fire bokstaver allerede (hun kunne dem fra før, men lærer hvordan å skrive dem på riktig måte og forskjell på store og små bokstaver) og fire tall. Hun har knukket lese- og skrivekoden på bakgrunn av skolens fokus på bokstavens navn ( en"em") og bokstavens lyd ("mmmmmmmm"). Og de har noen tegne/skrivebøker, foreløbig med tekst de limer inn og leser gjennom fra turene deres og i tillegg en skolebok.

Datteren min er tilfreds og nyskjerrig. Det viktigste er ikke hva de lærer i begynnelsen, men at de utfordres og finner seg til rette på skolen, med lærer og medelever. Men jeg er veldig godt fornøyd med opplegget på skolen vår! Det kunne jeg sikkert vært om de ikke lærte en bokstav, også, men jeg tror barna selv har en forventning om å lære dette, så det er kanskje lettere å forholde seg til..?

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...