Gå til innhold

Lekse 1.trinn: familietre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg håper alle er stolte av den familien de har. Har de to mammaer så ordner man bare teksten slik at hver sin mamma får hver sin grein?

barn vet jo ofte hva slags familie vennene har og for dem er som regel det meste naturlig.

Dette er jo en måte for lærerne å bli bedre kjent med familiene til elevene på. Jeg tviler på at det på noen måte blir brukt til å henge ut elever. Kanskje lærerne ønsker å fokusere på mangfoldet?

Barn i dag vet jo nesten ikke hva en A4familie er, de er vant med alle mulige slags søsken, fedre, mødre osv.

Det kan jo bli litt problematisk i dagens samfunn.. For ikke å snakke om noen år, når barna med to menn til foreldre, pluss fødels-lebisk-mamma osv skal fylle ut (jamf. mitt innlegg på samliv), men man får vel bare dele opp og legge til greiner best man kan. Er sikkert i mindretall de som kan fylle det ut slik det er.

Hmmm...Er litt ambivalent... Men tenker ikke først og fremst på de med litt utradisjonelle familekonstellasjoner. For det er ikke nødvendigvis problematisk for barna.

Tenker mer på at det jo finnes barn som ikke "har" (vokser opp uten kontakt med) pappa eller mamma - av forskjellige årsaker. Og heller ikke har kontakt med mors- eller farsfamilien... Kanskje ikke noe gøy som barn å måtte forklare hvorfor den ene greina av slektstreet mangler.

Høres nesten litt gammeldags ut. Hadde en venninne som vokste opp uten noe kontakt med faren sin, og jeg vet hun synes det var litt kjipt å måtte sitte å skrive farsdagskort på initiativ fra frøken... Men dette var jo på slutten av søttitallet...

Annonse

Hos oss fikk de beskjed om å lage et tre med den familien de har. Klippe ut bilder av de de følte var sin familie. Noen valgte bare de innenfor husets fire vegger. Minsten her tok med besteforeldre, tanter og onkler. Trærne er hengt opp i klasserommet, og det er mange slags "rare" familier.

Poenget til lærerne var litt å få oversikt over hvem som hører til hvilken familie og. Blant annet blir jo mange av barna hentet av mange forskjellige i løpet av en uke. De ble kjent med familiestrukturene til alle i klassen på en enkel og grei måte, og barna likte å vise fram og fortelle om sin familie.

Gjest hilsen en adoptivmamma

Hos oss fikk de beskjed om å lage et tre med den familien de har. Klippe ut bilder av de de følte var sin familie. Noen valgte bare de innenfor husets fire vegger. Minsten her tok med besteforeldre, tanter og onkler. Trærne er hengt opp i klasserommet, og det er mange slags "rare" familier.

Poenget til lærerne var litt å få oversikt over hvem som hører til hvilken familie og. Blant annet blir jo mange av barna hentet av mange forskjellige i løpet av en uke. De ble kjent med familiestrukturene til alle i klassen på en enkel og grei måte, og barna likte å vise fram og fortelle om sin familie.

Det der var en mye bedre måte å gjøre på. Syns ikke noe om den måten læreren i hovedinnlegget gjorde det. Det blir helt feil for mange unger, det er mange i dag som ikke passer inn i noe A4 mønster. Viktig at temaet introduseres med at det finns mange slags familier - og at måten man tegner det opp på ikke krever en "bundet" form.

I barnehagen hos oss tok de opp tema familie, og da skulle vært barn ha med bilder av familien sin (hvem de nå definerte som familie) som ble hengt opp på hvert sitt store ark. Veldig fint!

Som singel mamma (gjennom adopsjon), ville min datter ha kommet i en vond situasjon dersom de hadde fått noe "A4-mal" å skulle lage sin familie etter! Nå kunne hun derimot i barnehagen komme med masse bilder av sin storfamilie.

Hmmm...Er litt ambivalent... Men tenker ikke først og fremst på de med litt utradisjonelle familekonstellasjoner. For det er ikke nødvendigvis problematisk for barna.

Tenker mer på at det jo finnes barn som ikke "har" (vokser opp uten kontakt med) pappa eller mamma - av forskjellige årsaker. Og heller ikke har kontakt med mors- eller farsfamilien... Kanskje ikke noe gøy som barn å måtte forklare hvorfor den ene greina av slektstreet mangler.

Høres nesten litt gammeldags ut. Hadde en venninne som vokste opp uten noe kontakt med faren sin, og jeg vet hun synes det var litt kjipt å måtte sitte å skrive farsdagskort på initiativ fra frøken... Men dette var jo på slutten av søttitallet...

Det er akkurat dette jeg tenker på. For oss var oppgaven helt grei, vi er nemlig veldig a4, bortsett fra at farfar er død. Snuppa løste det ganske bra med å tegne lei seg munn på farfar, fordi han var trist over å være død :)

For de som ikke har kontakt med alle besteforeldre, for ikke å snakke om foreldre, må jo dette være vanskelig? Hadde du tatt dette opp med læreren? Selv om det ikke gjelder oss selv?

Jeg synes det er helt ok at de blir bedt om å lage et slags familietre - eller en familieoversikt. Men da bør læreren også selvsagt påpeke i klassen at det finnes mange forskjellige måter å være en familie på.

Problemet her er kanskje ikke selve oppgaven; mer det at familietreet allerede var laget: med plass til å skrive inn navn for mor, far, farmor osv.

Tenker på de som kanskje ikke engang kjenner fars navn....

Jeg håper alle er stolte av den familien de har. Har de to mammaer så ordner man bare teksten slik at hver sin mamma får hver sin grein?

barn vet jo ofte hva slags familie vennene har og for dem er som regel det meste naturlig.

Dette er jo en måte for lærerne å bli bedre kjent med familiene til elevene på. Jeg tviler på at det på noen måte blir brukt til å henge ut elever. Kanskje lærerne ønsker å fokusere på mangfoldet?

Barn i dag vet jo nesten ikke hva en A4familie er, de er vant med alle mulige slags søsken, fedre, mødre osv.

Hvis lærerne ønsket å fokusere på mangfoldet burde de ikke levert ut et ferdig skjema, med rubrikker for mor, far, farmor, mormor osv. Tenker på de som kanskje ikke har noen kontakt med deler at familien, de burde kunne fylle ut selv, og ta med de personene de selv vil.

Stesønnen min hadde noe slikt i lekse en gang. Men de skulle tegne et slags tre selv, og putte inn familien.

Han laget (på eget initiativ) ei "grien" for min familie også :o)

Kjempesøtt!

Men jeg synes det blir litt feil at de må fylle inn mor, far osv. Hvorfor kan de ikke bare lage et familietre med de som de selv mener er familien?

Jeg hadde ei jente i b.hg en gang som sa at ho hadde to pappaer; "han søm fødde mæ, og han som æ bor ilagmed!" :o)

Annonse

Det er akkurat dette jeg tenker på. For oss var oppgaven helt grei, vi er nemlig veldig a4, bortsett fra at farfar er død. Snuppa løste det ganske bra med å tegne lei seg munn på farfar, fordi han var trist over å være død :)

For de som ikke har kontakt med alle besteforeldre, for ikke å snakke om foreldre, må jo dette være vanskelig? Hadde du tatt dette opp med læreren? Selv om det ikke gjelder oss selv?

Ja, det tror jeg nok ganske sikkert jeg hadde gjort... på en pen måte så klart.,

Det er jo gjort i tankeløshet og ikke med ond mening, men det er jo så mange andre fine måter (som andre nevner i tråden) å gjøre en sånn oppgave på, og det synes jeg fint du kan minne om.

La oss få høre hva du gjør da... og hvordan lærer reagerer hvis du velger å nevne det...

Problemet her er kanskje ikke selve oppgaven; mer det at familietreet allerede var laget: med plass til å skrive inn navn for mor, far, farmor osv.

Tenker på de som kanskje ikke engang kjenner fars navn....

Det er jeg helt enig i - det blir feil.

Det hadde vært mye bedre for alle dersom de skulle lage treet selv, og sette inn de personene som var familien deres.

Jeg synes du bør nevne det for læreren, ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...