Lenora Skrevet 28. september 2005 Skrevet 28. september 2005 Jeg har en bror på snart 8 år, som har store problemer med lekser. Da han gikk i barnehagen fikk han hjelpelærera fra ppt fordi han er to-språklig. Nå går han i 2. klasse og skolen har ikke råd til å ha en ekstralærer, noe de hadde lovd oss da han begynte der. Han er verken tilbakestående eller dum, men hver gang vi gjør lekser, blir til et marerit. Han klarer ikke å gjøre helt enkle øvelser, som å skrive en bokstav. Han blir trist, begynner å gråte, kan slå seg selv i hodet, svetter. Vi har snakket med legen, men han mener at det ikke er noe problem. Lærere er ikke mye til hjelp heller. Broren min hadde vært et vanskelig barn, men det har bedret seg med alderen og han er ikke så hyperaktiv lenger. 0 Siter
Gjest jilly Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Er han ikke utredet av PPT? Det er helt nødvendig dersom dere skal ha ekstra hjelp i skolen. (Det heter så fint at alle skal ha tilpasset opplæring uansett - men det er bare en floskel). Kontakt PPT i kommunen og be om en sakkyndig vurdering. Dersom konklusjonen er at han trenger ekstra, kan dette søkes. Fristen er som regel i februar hvert år - for det kommende skoleåret. 0 Siter
Speak Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Kontakt BUP. Kan høres ut som ADHL (selv om du forklarte veldig lite). ADHD kan utarte seg som store konsentrasjonsproblemer. Dvs. at dersom det skjer to ting på en gang klarer de ikke å skille på det de skal konsentrere seg om, men tillegger begge tingene like mye/lite konsentrasjon. Gjør det med en gang!!! Helsesøster kan kanskje også hjelpe? Tror jeg hadde startet der. 0 Siter
Lenora Skrevet 29. september 2005 Forfatter Skrevet 29. september 2005 Er han ikke utredet av PPT? Det er helt nødvendig dersom dere skal ha ekstra hjelp i skolen. (Det heter så fint at alle skal ha tilpasset opplæring uansett - men det er bare en floskel). Kontakt PPT i kommunen og be om en sakkyndig vurdering. Dersom konklusjonen er at han trenger ekstra, kan dette søkes. Fristen er som regel i februar hvert år - for det kommende skoleåret. Jo, PPT mente at han skulle ha en ekstra lærer, men skolen hadde råd til å ha denne læreren frem til desember ifjor. Etter flere vurderinger sammen med PPT kom de frem at han ikke trengte en ekstra lærer lenger. Men jeg er uenig fordi jeg ser alle oppgaver de gjør på skolen, ingen av dem er fullført. I tillegg til lekser har han ofte "gjør ferdig hjemme" - oppgaver. Ellers er han veldig aktiv på skolen, har mange venner og sier at han trives på skolen. 0 Siter
Lenora Skrevet 29. september 2005 Forfatter Skrevet 29. september 2005 Kontakt BUP. Kan høres ut som ADHL (selv om du forklarte veldig lite). ADHD kan utarte seg som store konsentrasjonsproblemer. Dvs. at dersom det skjer to ting på en gang klarer de ikke å skille på det de skal konsentrere seg om, men tillegger begge tingene like mye/lite konsentrasjon. Gjør det med en gang!!! Helsesøster kan kanskje også hjelpe? Tror jeg hadde startet der. skal gjøre det. Takk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.