Plisc Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Hei, jeg har en sønn på 3 år som slitter med treg mage. Nå har vi vart 1 måned i utlandet og han har ikke hatt avføring på 2 uker. Hva kan jeg gjøre? Har prøvd sviske saft, molkosan, lakulose men ser ikke ut at det virker. På forhånd takk, Daniela 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Her finner du noen tips: http://www.doktoronline.no/wacms/search/search.wa2?_cmd=search_forum&op=and&search=treg+mage&count=100&type=message&forumlist=36 Guttungen min slet med det samme. Vi gav han Duphalac, det kan være verdt ett forsøk. Fåes kjøpt på apoteket og må brukes en stund. Når magen hans låste seg helt, og han ikke hadde avføring på flere uker, gav jeg han ett klyx. Kjøpte Microlax på apoteket. Det er ikke en permantent løsning, men kan hjelpe akkurat nå. 0 Siter
Gunnar Oftedal, barnelege Skrevet 29. september 2005 Skrevet 29. september 2005 Når en 3-åring ikke har hatt avføring på flere uker betyr det at det er store mengder fast avføring i endetarmen og nederst i tykktarmen. Avføringsklumpene er dessuten ganske store, slik at det gjør vondt å få dem ut. Gutten holder derfor igjen så lenge han kan. Det nytter ikke å behandle med de midlene du har brukt, fordi de ikke løser opp den avføringen som allerede er blitt hard. Derfor blir du nødt til å tømme ham med klyster. På apoteket kan du få oljeglyserol rektalvæske i pakninger på 150 ml. Dersom du setter inn 50 ml. av dette, vil oljen trekke inn i avføringen og bløtgjøre denne. Det hender at det fører til at barna får avføring spontant, men dersom det ikke skjer, kan du tømme med et nytt klyster dagen etter, en halv flaske Klyx er som regel effektivt. Ofte er det slik at man ikke klarer å tømme tarmen med ett klyster, men må fortsette med dette i flere dager. Samtidig som du gjør dette er det bra å fortsette med Laktulose, 15 ml daglig. Det fører til at avføringen blir myk, slik at det ikke blir tilbakefall. Laktulosebehandling kan du fortsette med i mange uker, eventuelt måneder. Dersom du ikke lykkes med dette finnes det også andre midler som virker bra på tarmen, men da bør du oppsøke lege for å få hjelp. Det er viktig å behandle denne typen treg mage tidlig og riktig, slik at gutten ikke blir redd for å gå på do fordi det gjør vondt, og derfor fortsetter å holde på avføringen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.