Gå til innhold

Informasjon om hvordan barnet har hatt det i barnehagen?


Anbefalte innlegg

Gjest familiebarnehagen

Jeg kom til å tenke på da jeg las tråden om familiebarnehager i går,(om manglende informasjon om hvordan barnet har hatt det i barnehagen den dagen) hva dere vil vite?

Jeg syntes mange foreldre har så dårlig tid, får barnet med seg og sier bare hadet i full fart. Så står jeg igjen og føler jeg burde fortalt mer, men føler meg avist på en måte.

Med andre igjen blir det bare oppramsing igjen og igjen for de tingene det blir snakket om som soving og spising blir jo det samme dag etter dag....

Når barnet spiser bra og sover det som er avtalt, så er det vel kanskje ikke så mye mer å si om det?

Men hva vil dere vite? Detaljert hva vi har gjort, hva barnet har sagt, hvem det har lekt med osv?

Hva får dere vite og hva spør dere om i deres barnehage?

Fortsetter under...

I vår barnehage forsøkte de å skrive en liten dagsrapport hver dag, før det ble tid for henting. Et helt enkelt ark med fritekst som hang på tavla i garderoben. Rapporten inneholdt litt om hva de hadde gjort den dagen, om de hadde spist noe spesielt (de laget varm mat eller bakte iblant), og nevnte av og til noen av barna spesielt (typen "X og Y, som har lekt veldig mye sammen i det siste, bygde et ekstra høyt tårn"). Det var meningen å nevne noe om hvert barn i løpet av 1-2 uker, men ingen var spesielt opphengt i dette.

Dette gjorde at alle var _litt_ informert, og vi visste hva vi kunne snakke med ungene om - også mens de var i den alderen da de ikke forteller så mye uten ledende spørsmål.

Jeg synes ikke du trenger å fortelle om soving og spising dersom det ikke har vært noe spesielt. Men det er lurt å nevne det hvis f.eks. matboksen fremdeles er full fordi dere bakte rundstykker i stedet, o.l.

Jeg har en liste med sove-tider, og antall skift. I for tiss og X for bæsj, T for tisset i do og B for bæsjet i do - enkelt å føre og foreldrene velger selv om de sjekker.

Så henger det en dagens lapp på døren - der står det litt om hva de har gjort i dag, vært ute/inne, hva de har lekt med - og hvis det er noen som har gjort noe spesielt. X gikk ti skritt i dag, eller Y klarte å sykle helt selv, alle barna spiste opp all maten sin, A og B likte ikke maten i dag, etc.

Her skriver de også hva de har sett om de har vært på tur, slik at foreldrene kan snakke med barna om det hjemme, selv om barna ikke klarer å fortelle alt selv.

I tillegg tar vi opp om det har hendt spesielle ting, at noen har slått seg, bitt/blitt bitt, har oppført seg veldig bra/dårlig, trøtt, etc - men det skjer direkte med foreldrene.

Det siste avsnittet er det ikke alltid det blir tid til, det avhenger jo litt av når folk kommer, om det er mange andre barn/voksne til stede og litt sånt.

I vår bhg syns jeg de har et fint system (men den er jo stor, da):

De har laminerte(?) ark(som fungerer som tavler, man stryker ut når ny info skal skrives)

1)Dagen idag (f.eks.hvem som gått tur med hvem, hvem som har malt, at de har spilt gitar og sunget litt ekstra osv)

2)Sovemønsteret til hver av ungene, og

3) bleier som er skiftet(henger på stellerommet)

I tillegg henger de opp ukeplan på mandager, slik at vi vet hva de har tenkt til å gjøre de forskjellige dagene. (feks.bake boller, lage gipsmasker ol)

Noen dager har jeg bedre tid enn andre, og da spør jeg spesifikt om alt går bra, hvem han leker (mest) med, hva han liker å gjøre/ikke liker, om han spiser godt etc. Koselig å få vite sånne ting uten å spørre hvis man først har gitt signal om at man har tid til en liten prat:-)

Jeg synes det er koselig å vite hvis lillesøster har gjort noe spesielt.

Har hun vært grinete i dag? Har hun lekt noe spesielt med noen spesielle? Har hun sagt noe kjempemorsomt?

Har hun slått seg, eller blitt slått, eller slått selv?

For å fatte meg i korthet; Det er ikke så viktig å vite dagligdagse ting, men ting som har vært litt spesielle er koselig å bli fortalt.

Gjest familebarnehagen

I vår barnehage forsøkte de å skrive en liten dagsrapport hver dag, før det ble tid for henting. Et helt enkelt ark med fritekst som hang på tavla i garderoben. Rapporten inneholdt litt om hva de hadde gjort den dagen, om de hadde spist noe spesielt (de laget varm mat eller bakte iblant), og nevnte av og til noen av barna spesielt (typen "X og Y, som har lekt veldig mye sammen i det siste, bygde et ekstra høyt tårn"). Det var meningen å nevne noe om hvert barn i løpet av 1-2 uker, men ingen var spesielt opphengt i dette.

Dette gjorde at alle var _litt_ informert, og vi visste hva vi kunne snakke med ungene om - også mens de var i den alderen da de ikke forteller så mye uten ledende spørsmål.

Jeg synes ikke du trenger å fortelle om soving og spising dersom det ikke har vært noe spesielt. Men det er lurt å nevne det hvis f.eks. matboksen fremdeles er full fordi dere bakte rundstykker i stedet, o.l.

Tusen takk for svar alle sammen! :o)

Det med en slik tavle på døren har jeg lurt litt på, men så føler jeg at jeg sier jo til hver enkelt foreldre stort sett hva vi har gjort, og ellers står det veldig detaljert på ukeplanen. Jeg prøver å si fra om det er skjedd noe spesielt, men det kan jo komme flere å hente samtidlig og da er det lett å glemme.

Og noen foreldre sier hade med en gang også, og da er det ikke lett å snakke om hva som har skjedd. Sier selfølgelig om det har vært noe spesielt da.

I sønnen min sin barnehage sier det sjelden noe, bare hadet. De har jo en sånn tavle, og selv om han er stor så hadde det vært koslig å få vite litt mer syntes jeg. Derfor er jeg litt opptatt av dette, også vil jeg jo at foreldrene skal være fornøyde.;o)

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen! :o)

Det med en slik tavle på døren har jeg lurt litt på, men så føler jeg at jeg sier jo til hver enkelt foreldre stort sett hva vi har gjort, og ellers står det veldig detaljert på ukeplanen. Jeg prøver å si fra om det er skjedd noe spesielt, men det kan jo komme flere å hente samtidlig og da er det lett å glemme.

Og noen foreldre sier hade med en gang også, og da er det ikke lett å snakke om hva som har skjedd. Sier selfølgelig om det har vært noe spesielt da.

I sønnen min sin barnehage sier det sjelden noe, bare hadet. De har jo en sånn tavle, og selv om han er stor så hadde det vært koslig å få vite litt mer syntes jeg. Derfor er jeg litt opptatt av dette, også vil jeg jo at foreldrene skal være fornøyde.;o)

Vi har valgt å ikke ha en så detaljert ukeplan - og heller planlegge litt etter dagsform, antall barn, vær osv. Men skriver mer utfyllende på døren.

Mandag f.eks. - ingen spesielle planer, men så kom det bare fire barn, så da ble det tur med tog til en park og piknik og greier :)

Vi har valgt å ikke ha en så detaljert ukeplan - og heller planlegge litt etter dagsform, antall barn, vær osv. Men skriver mer utfyllende på døren.

Mandag f.eks. - ingen spesielle planer, men så kom det bare fire barn, så da ble det tur med tog til en park og piknik og greier :)

Litt off-topic, men: da dattera mi var liten, altså før hun kunne snakke, hadde hun dagmamma som passet tre barn og hadde en datter på seks sjøl. Jeg spurte jo litt når jeg hentet, og det ble mest sånn: "bare bra i dag" eller "lurer på om hun er littforkjøla, hun har vært litt grinete".

Så lærte ungen å snakke, og begynte dessuten i ordentlig barnehage. Plutselig en dag sa hun: "Lita (fiktivt navn på seksåringen) stengte oss inne på do, hun. Noen ganger. Da gråt og gråt jeg helt til dagmamma kom" Eller: "Dagmamma lot hun gamle i annen etasje passe oss når hun var i byen, hun".

Det hadde altså hendt mye rart jeg gjerne skulle ha visst om, men ungen kunne jo ikke sladre.

Og hun fortalte det ikke s iden som sladder, heller. Bare litt sånn ettertenksomt, liksom.

Huff! Vi skulle aldri ha latt den dagmammaen passe henne!!

Litt off-topic, men: da dattera mi var liten, altså før hun kunne snakke, hadde hun dagmamma som passet tre barn og hadde en datter på seks sjøl. Jeg spurte jo litt når jeg hentet, og det ble mest sånn: "bare bra i dag" eller "lurer på om hun er littforkjøla, hun har vært litt grinete".

Så lærte ungen å snakke, og begynte dessuten i ordentlig barnehage. Plutselig en dag sa hun: "Lita (fiktivt navn på seksåringen) stengte oss inne på do, hun. Noen ganger. Da gråt og gråt jeg helt til dagmamma kom" Eller: "Dagmamma lot hun gamle i annen etasje passe oss når hun var i byen, hun".

Det hadde altså hendt mye rart jeg gjerne skulle ha visst om, men ungen kunne jo ikke sladre.

Og hun fortalte det ikke s iden som sladder, heller. Bare litt sånn ettertenksomt, liksom.

Huff! Vi skulle aldri ha latt den dagmammaen passe henne!!

Uff, det er sånne ting man leser om og tenker skrekk og gru...

Jeg tror faktisk jeg ville gjort det kunne for å stoppe virksomheten, det er jo langt fra trygt, pedagogisk eller barnevennlig...

I vår barnehage har de en tusjtavle som de skriver litt om dagens aktiviteter på. Da vet vi litt hva ungene har vært med på.

Synes det er trivelig å få en setning eller to som; "I dag har xxx kost seg i sannkassen hele dagen. Eller XXX har lekt så fint sammen med YYY. Ellers litt info om de har spist mye eller lite. Litt om dagens høydepunkt eller nedturer.

Jeg er ikke alltid så mye ute etter en vurdering om dagen har vært "bra eller dårlig". Sier personalet at alt har vært helt greit i dag, går jeg ut fra at det er tilfelle.

mvh

Mine er 3 1/2 og 4 1/2, i samme barnehage uten avdelingsskiller.

Vi har god tid når vi henter, og helt uoppfordret forteller personalet litt fra dagen - hvis det er noe spesielt å fortelle. Jentene fortelle mye sjøl også, da, så jeg føler ikke at vi går glipp av så mye (ja, de skravler faktisk HELE TIDEN!).

I tillegg har de en liten plakat på oppslagstavla rett innenfor døra, der skriver noen setninger når de har vært på tur o.l. Koselig å lese, men ikke "livsviktig". Vi snakker aldri om do-turer og mat; vi ser hvor mye de har spist av matpakka når vi kommer hjem.

Jeg forventer ingen oppramsing av dagen, men det er kanskje litt annerledes med mindre barn?

Gjest familiebarnehagen

Litt off-topic, men: da dattera mi var liten, altså før hun kunne snakke, hadde hun dagmamma som passet tre barn og hadde en datter på seks sjøl. Jeg spurte jo litt når jeg hentet, og det ble mest sånn: "bare bra i dag" eller "lurer på om hun er littforkjøla, hun har vært litt grinete".

Så lærte ungen å snakke, og begynte dessuten i ordentlig barnehage. Plutselig en dag sa hun: "Lita (fiktivt navn på seksåringen) stengte oss inne på do, hun. Noen ganger. Da gråt og gråt jeg helt til dagmamma kom" Eller: "Dagmamma lot hun gamle i annen etasje passe oss når hun var i byen, hun".

Det hadde altså hendt mye rart jeg gjerne skulle ha visst om, men ungen kunne jo ikke sladre.

Og hun fortalte det ikke s iden som sladder, heller. Bare litt sånn ettertenksomt, liksom.

Huff! Vi skulle aldri ha latt den dagmammaen passe henne!!

Huff, det hørtes ikke bra ut. :o(

Men nå vet jeg ikke noe om hvor gammel denne damen var og om hun var i stand til å passe så mange barn. Å bli stengt inne på do kan nok skje på en barnehage også, men det kommer jo an på hvor lenge de ble innestengt og om dagmammaen i det hele tatt fikk det med seg.

Men det er klart, når de prater litt så får en jo også vite litt mer av dagen. Sønnen min sier forresten svært lite, han har som regel lekt og spist. ;o)

For min del, så er informasjon fra bhg en viktig måte å gjøre meg trygg på at barnet mitt faktisk blir sett. I tillegg er dagsinnholdet godt å ha for å kunne snakke med barnet om dagen og for å knytte bhg og hjemmelivet sammen litt og bearbeide det som har hendt om dagen. Det er ikke alle barn som er like meddelsomme, og ikke alle som har språk til å fortelle. Jeg trenger ikke nødvendigvis hele programmet, men noen små ting om hva som er gjort. Grove trekk. Lite er så stusselig som å spørre "hva har XXX gjort i dag, da", og så er det ingen som kan svare.

Annonse

Informasjonsbehovet endrer seg nok både med barnets alder og med hvor lenge barnet har vært i barne hagen.

Selvfølgeligheter kan være viktig i begynnelsen, uansett barnets alder.

Etter hvert er slike ting som hvem som har lekt sammen, hva de har lekt f. eks være ok å vite.

Gikk tur hit eller dit. Gikk hele veien.

gjort så eller så inne.

Hvilke sanger synger vi for tiden osv.

Vi har en barnehage der det ikke er noe skriftlig, derfor blir dette det eneste vi får vite om dagen i barnehagen.

I vår barnehage har de en bok som henger på veggen, en slags dagbok, der det blir skrevet ned alt de har gjort på i løpet av dagen, hva de har spist, hvem som har vært syk, hvem som har sovet + små artige hendelser som har oppstått. Syns de ansatte er flink som tar seg tid til dette. Vi prater jo selvfølgelig med dem også, men det er ikke alltid det blir tid i det verste "henterushet", da er det greit å ta en titt i denne boken.

Jeg henter 2 og 4-åring i bhg hver dag, og det varierer om vi har god tid eller ikke.

Jeg passer på å ta meg tid iallfall en gang i uka for å ta en skikkelig samtale med en av pedagogene der om hver av ungene. Da spør jeg om lek, utvikling, hvem de leker sammen med for tida, språkutvikling for minstemannen, setter meg inn i planene for neste uke osv.

I det daglige er jeg ikke spes. interessert i hvor mye de har spist, hvor lenge sovet eller andre detaljer, men får med meg en oppsummering av dette en gang i uka, f.eks. "Han spiser litt lite for tida" . Ellers hører jeg på når personalet forteller om noe spesielt ungene har gjort som de ønsker å fortelle der og da. Prøver å ta meg tid, og viser en åpen, positiv og interessert holdning, selv om jeg har knapp tid.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...