Gå til innhold

Lekser er overgrep.


Anbefalte innlegg

Synes det er bra de lærer seg å jobbe selvstendig. Jeg og mine søsken ble ofte ferdige med lekseplanen på skolen, og lærte ikke studieteknikk. Fikk trøbbel på videregående og universitet.

Både guttungen i 1. klasse og jeg synes foreløpig det er stas med lekser, vi!

-og i "vår" SFO er de veldig opptatte av at SFO er _fritid_, ikke skole. Så når ungen er ferdig på skolen mellom 12 og 14 engang, har han faktisk fritiden sin på SFO, selvom det er borte fra hjemmet.

Fortsetter under...

-"Men hva lekser er kan jo diskuteres. Som en nevner - å fargelegge en side uten noe link til noe fag - det er bortkastede lekser. Fargelegging gjør jo barna stort sett nok av både hjemme og på skolen."

Med den innstillingen fra de voksne skjønner jeg hvorfor elevene tror at kunst og håndverk er et fag man kan slurve seg igjennom.

Nei, det handler ikke om det. Det handler om å prioritere fritiden sin.

Vi hadde tegning som eget fag på barneskolen, og det synes jeg er kjempefint. Men jeg synes ikke at det er et fag som skal prioriteres når det gjelder lekser - ikke i grunnskolen.

Velger man å gå den veien, så må man selvfølgelig ha lekser i estetiske fag også.

Fargelegging er noe mange barn elsker å gjøre uansett.

Som lærer sier jeg meg tildels enig. Jeg har hatt elever på mellomtrinnet som har vært hjemme fra skolen klokka 15.30 og deretter har måttet sitte i opp mot to timer med lekser. Dette blir lengre arbeidsdag enn de fleste voksne har...

Kanskje kunne det vært mer slik at man fikk beskjed om å jobbe i maks 30 minutter med lekser pr dag? Da får man også inn den læredommen det tross alt er å kunne jobbe selvstendig med fagene, samt at foreldrene får en pekepinn på hva barnet jobber med.

Som lærer sier jeg meg tildels enig. Jeg har hatt elever på mellomtrinnet som har vært hjemme fra skolen klokka 15.30 og deretter har måttet sitte i opp mot to timer med lekser. Dette blir lengre arbeidsdag enn de fleste voksne har...

Kanskje kunne det vært mer slik at man fikk beskjed om å jobbe i maks 30 minutter med lekser pr dag? Da får man også inn den læredommen det tross alt er å kunne jobbe selvstendig med fagene, samt at foreldrene får en pekepinn på hva barnet jobber med.

Jeg er veldig enig med deg! Bardommen får man aldri tilbake, kniper det veldig kan man lære det tapte senere i livet!

Nei, det handler ikke om det. Det handler om å prioritere fritiden sin.

Vi hadde tegning som eget fag på barneskolen, og det synes jeg er kjempefint. Men jeg synes ikke at det er et fag som skal prioriteres når det gjelder lekser - ikke i grunnskolen.

Velger man å gå den veien, så må man selvfølgelig ha lekser i estetiske fag også.

Fargelegging er noe mange barn elsker å gjøre uansett.

Fargelegging i 1. klasse er også bra for finmotorikk. Det er ikke alle som farger, klipper og limer hjemme.

Dessuten handler det om å gjøre valg; hvilken farge skal jeg velge? Er lilla hår stilig? osv

Man pleier jo ikke ha lekser i kunst og håndverk, da...

Ungene våre har alltid vært glad i å tegne/fargelegge, men når leksa er å fargelegge en hel A4-side med masse små detaljer - ungen så jo aldri lyset i tunnelen - jeg synes rett og slett det er demotiverende.

Enig....en skal ikke ta motet fra dem..

Annonse

Gjest lærer og mor

Jeg er selv lærer og har også 3 barn i skolealder.

Som lærer mener jeg at barn burde venne seg til å gjøre

LITT hjemme hver dag. Det gir de gode arbeidsvaner og hjelper de til å bli selvstendige. Jeg er også enig i at fargeleggingslekser ikke burde gis så ofte.

Leksene som gis burde være av en slik art at de repeterer skolestoffet de allerede har lært. Så i småskolen og kanskje i 5. og 6. klasse er jeg IKKE tilhenger av uke/arbeidsplaner!!! ( Jeg vet jeg får store protester her!!!)

Det burde etter min mening være dagplaner til elevene på skolen og lekseplan hjemme.

Så til egne barn!

Andreklassingen vår har en liten lekse hver dag. Tipper han bruker 10-30 minutter på de. Dette er kjempeflott.

Det hjelper han til å lære seg bedre det han allerede har gjennnomgått på skolen.

Fjerdeklassingen vår er en vanlig flink elev. Klassen hennes har arbeidsplan for en uke av gangen, altså en felles plan for skole og hjemmearbeid. DETTE ER JEG IMOT!

Hun gjør lekser hjemme 2 timer hver dag, tror ikke hun lærer stort på skolen. Har foresten hørt at mange andre i klassen også opplever det på denne måten.

Stakkars de elever som kanskje ikke har så store ressurser og heller ikke så store problemer at de får ekstra hjelp på skolen...

På den annen side er jeg sjeleglad for at jenta mi har lekser hjemme... ellers tror jeg hun hadde lært lite.

Niendeklassingen gjør lite hjemme, han svimer litt og gjør det han MÅ. For han er det supert med arbeidsplan , for da må han jo ta ansvar for egen læring!!! Han er også blitt flinkere og flinkere til å disponere tiden sin på skolen, slik at mye blir gjort der.

Fargelegging i 1. klasse er også bra for finmotorikk. Det er ikke alle som farger, klipper og limer hjemme.

Dessuten handler det om å gjøre valg; hvilken farge skal jeg velge? Er lilla hår stilig? osv

Fargelegging er kjempebra - men må leksetiden brukes på det?

Jeg er selv lærer og har også 3 barn i skolealder.

Som lærer mener jeg at barn burde venne seg til å gjøre

LITT hjemme hver dag. Det gir de gode arbeidsvaner og hjelper de til å bli selvstendige. Jeg er også enig i at fargeleggingslekser ikke burde gis så ofte.

Leksene som gis burde være av en slik art at de repeterer skolestoffet de allerede har lært. Så i småskolen og kanskje i 5. og 6. klasse er jeg IKKE tilhenger av uke/arbeidsplaner!!! ( Jeg vet jeg får store protester her!!!)

Det burde etter min mening være dagplaner til elevene på skolen og lekseplan hjemme.

Så til egne barn!

Andreklassingen vår har en liten lekse hver dag. Tipper han bruker 10-30 minutter på de. Dette er kjempeflott.

Det hjelper han til å lære seg bedre det han allerede har gjennnomgått på skolen.

Fjerdeklassingen vår er en vanlig flink elev. Klassen hennes har arbeidsplan for en uke av gangen, altså en felles plan for skole og hjemmearbeid. DETTE ER JEG IMOT!

Hun gjør lekser hjemme 2 timer hver dag, tror ikke hun lærer stort på skolen. Har foresten hørt at mange andre i klassen også opplever det på denne måten.

Stakkars de elever som kanskje ikke har så store ressurser og heller ikke så store problemer at de får ekstra hjelp på skolen...

På den annen side er jeg sjeleglad for at jenta mi har lekser hjemme... ellers tror jeg hun hadde lært lite.

Niendeklassingen gjør lite hjemme, han svimer litt og gjør det han MÅ. For han er det supert med arbeidsplan , for da må han jo ta ansvar for egen læring!!! Han er også blitt flinkere og flinkere til å disponere tiden sin på skolen, slik at mye blir gjort der.

Bra innlegg!:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...