bvt1365380905 Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Hadde et lønnlig håp om at dette forumet kunne bidra til å bedre arbeidet som legges i sosialrapporter utarbeidet av barneverntjenestene. Spørsmålet ble stilt i dette forumet fordi dere er blitt utsatt for denne spesielle situasjonen alle sammen. Noe underlig at så få har noen tips som kan komme andre til gode.. BUFdir har utarbeidet en mal med tema som skal diskuteres og omtales, og har få konkrete spørsmål som "skal stilles" for å få et innblikk i temaene. Jeg vil anta at dere har ulike erfaringer med denne delen av prosessen. Jeg var ute etter de gode erfaringene som vi som arbeider med dette kunne ta med oss videre. Intet mer, intet mindre! Forøvrig ønsker jeg dere lykke til i prosessene dere er i! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200512-vedr-%C3%B8nske-om-tips-til-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ift-sosialrapporten/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prøv igjen? Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Du virker litt skuffa over oss, og det er jo dumt. Men det er minst to ting å si til vårt forsvar: for det første at tråden din ble "infisert" av personer som ikke ville delta i diskusjonen på en seriøs måte. Dessverre skjer det avogtil og da et det ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen, bare mye ryddejobb for webmaster. For det andre virket henvendelsen din litt rar, fordi det ikke er bv som godkjenner og fordi veiledninga til sosialrapporten (som ligger ute på nett) er tildels veldig konkret og både inneholder konkrete forslag til spørsmål og viser eksempler på gode og mindre gode måter å spørre på. Kanskje du kan være mer konkret i.f.t. hva mer du er ute etter? Og kanskje du vil dele med oss noen av de reaksjonene du har fått? Kan heller ikke se at du takka for de forslaga du faktisk fikk.... mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200512-vedr-%C3%B8nske-om-tips-til-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ift-sosialrapporten/#findComment-1422216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colombiamamma Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Tror grunnen til at det ikke kommer så mange svar er at det i det siste har vært endel usaklige innlegg her på forumet. I tillegg gir veilederen som er utarbeidet en et godt utgangspunkt for samtalen med søkerene. Når vi hadde møte med bv ble temane i veilderen brukt som utgangspunkt. Spørsmålene som ble stilt i tillegg gjorde at vi utdypet mer der vi ikke gikk nok i dybden.Spørmålene må bli til mens man jobber med hver enkelt rapport. Noen forteller mye uten å få så mange spørsmål andre trenger spørsmål for å komme på gli. Eksempel på spørsmål: Hvordan har dere forberedt dere på det å adoptere? Hvordan har dere bearbeidet barnløseheten? Hvor deltakende er venner og familie i denne adopsjonsprosessen? Hvordan var reaksjonene hos familie og venner når dere fortalte at dere skulle adoptere? Hvordan opplevde dere første adopsjon? Følelsene rundt tildelingen? Det å møte barnet? Hvordan er dere forberedt til å takle de utfordningene som kan komme? Hva ser dere på som det flotteste med å adoptere? Hvilke utfordringer møtte dere sist gang? Hvordan har dere forberedt dere på at barnet har en historie dere ikke er endel av? Hvordan forholder dere dere til barnets opphav? Hvordan tror dere barnet dere alt har vil takle å få et søsken? Hvordan vil dere i hverdagen få tid og rom for både store og små? Hva synes dere er viktig når dere skal oppdra et barn? Beskriv din mann med sterke og svake sider? Beskriv din kone med sterke og svake sider? +++ 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200512-vedr-%C3%B8nske-om-tips-til-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ift-sosialrapporten/#findComment-1422231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest no nick today Skrevet 29. september 2005 Del Skrevet 29. september 2005 Du virker litt skuffa over oss, og det er jo dumt. Men det er minst to ting å si til vårt forsvar: for det første at tråden din ble "infisert" av personer som ikke ville delta i diskusjonen på en seriøs måte. Dessverre skjer det avogtil og da et det ikke noe poeng i å fortsette diskusjonen, bare mye ryddejobb for webmaster. For det andre virket henvendelsen din litt rar, fordi det ikke er bv som godkjenner og fordi veiledninga til sosialrapporten (som ligger ute på nett) er tildels veldig konkret og både inneholder konkrete forslag til spørsmål og viser eksempler på gode og mindre gode måter å spørre på. Kanskje du kan være mer konkret i.f.t. hva mer du er ute etter? Og kanskje du vil dele med oss noen av de reaksjonene du har fått? Kan heller ikke se at du takka for de forslaga du faktisk fikk.... mvh Enig med ovenstående. Innlegget virket kanskje ikke helt seriøst, og da blir folk litt skeptiske. Hvis det er seriøst, burde kanskje spm være litt mer konkret...? For å svare selv, synes jeg mer det går på tilliten mellom saksbehandler og søkere, og at man ikke skal bli "grillet" på en negativ måte. Å bli gjort kjent med et par problemstillinger som kan dukke opp, er sunt for å få tankene i gang synes jeg. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200512-vedr-%C3%B8nske-om-tips-til-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ift-sosialrapporten/#findComment-1422298 Del på andre sider Flere delingsvalg…
carla1365380461 Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Hei Synd om du har inntrykk av at vi ikke "gidder"... For min egen del leste jeg innlegget ditt, men syntes også spørsmålet var noe underlig, fordi jeg opplever at veiledninga til sosialrapporten er såpass konkret og grei at jeg ikke helt ser problemet. Vi har "skrevet" to sosialrapporter nå, og vi har aldri syntes der var noen problemer på den fronten. Lykke til! Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200512-vedr-%C3%B8nske-om-tips-til-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ift-sosialrapporten/#findComment-1422507 Del på andre sider Flere delingsvalg…
jonia Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Jeg tror mange her har et nokså ambivalent forhold til barnevernstjenesten etter å ha fått skrevet sosialrapport. Tror det er viktig å huske at vi ikke kan velge hvem som skal skrive rapporten for oss. Noen opplever samtalene som invaderende, andre har fått skrevet for dårlige rapporter, og andre har opplevd at barnevernstjenesten ikke fikser det formelle rundt saksbehandlingen. (Når du skriver at du godkjenner gjennom barnevernstjenesten, får nok mange piggene ut. Alle her vet at barnevernet skriver en rapport etter en mal gitt av statlig myndighet. Rapporten skal være skrevet slik at Bufetat kan ta en avgjørelse om godkjenning/ikke godkjenning) Vi forventer vel at dette er noe dere bare skal kunne. Ikke dermed sagt at jeg tror at alle potensielle adoptivsøkere er like lette å skrive rapport for. Med malen som utgangspunkt er det å få en god samtale rundt det som står der det viktigste. Jeg tror at å sende utskrift/kopi av malen til dem som skal ha rapporten skrevet kan være en god ide. Mange henter den nok ut selv, men ikke alle. Å overholde avtalte frister er viktig for tillitsforholdet. De fleste skjønner nok at barnevernet av og til må "slippe alt" for å ta akutte saker. Mange av oss føler oss nok veldig nedprioritert, for det vil alltid være hastesaker i barnevernet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/200512-vedr-%C3%B8nske-om-tips-til-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ift-sosialrapporten/#findComment-1423055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.