Gå til innhold

Uføretrygd

Anbefalte innlegg

Gjest (Anonymous)

Har vært sykemeldt i 15 mnd. er nå ferdig utredet og er fortsatt ikke arbeidsfør. Legen har bedt om et basisgruppe møte, og jeg tror det går mot uføretrygd. Slik jeg forstår det har man ikke krav på rehabiliteringspenger når man ikke er under utredning. Søknaden om uføretrygd tar jo noe tid, hvilke ytelser har jeg krav på i mellomtiden? Dersom jeg blir 100% uføretrygdet gjelder dette for "alltid", eller har jeg muligheter for å begynne å arbeide igjen dersom jeg om noen år skulle bli bedre? Hva med eks. uføreforsikringer og andre økonomiske utbetalinger i forbindelse med uførhet, også dersom jeg engang skulle bli arbeidsfør? Det er noe uklart for meg hvordan dette fungerer. Før man kan bli uføretrygdet må man gjennom et medisinsk attførings opplegg, da dette skal være prøvd jfr. loven. Hva om man ikke er i stand til dette? Hvor lenge må evnt. dette prøves? Hvordan regnes uføretrygden ut? Tillegg for barn, ektefelles inntekt osv. Er 32 år, har nylig tatt en treårig høgskoleutdannelse, og synes dette er en tragisk situasjon

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20055-uf%C3%B8retrygd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Forskrift om rehab.penger utover 52 uker er endret med virkning fra 1.1.2001. Nå er f.eks egentrening likestilt med aktiv behandling.

Se forskriftens § 9: http://www.lovdata.no/for/sf/so/to-19970606-0591-003.html

Det et vilkår for å få uførepensjon at attføring er forsøkt - eller vurdert som helt uaktuelt. Hvorvidt attføring er aktuelt i ditt tilfelle kan jeg ikke vurdere, men det skal TK gjøre.

Så sant du har en sykdom som gjør at du er minst 50% arbeidsufø vil jeg anta du enten får rehab. eller attf. penger frem til uførepensjon er innvilget.

Uførepensjonens tilleggspensjon regnes ut på sammee måte som rehab.penger.

Fullt barnetillegg er 30% av G når du har uførepensjon, mot 25% av G når du har rehab./attf.penger.

Dersom du har ektefelle med inntekt over 2G (vel kr 98 000 pr år), får du redusert grunnpensjonen med ca kr 12 000 pr år. Dette fordi grunnpensjonen reduseres fra 1 G i rehab/attf.penger til 3/4 G i uførepensjonen.

G = kr 49 090 pr år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/20055-uf%C3%B8retrygd/#findComment-87872
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...