Gå til innhold

Dere mødre... Hva ville dere gjort? (om graviditet)

Anbefalte innlegg

Gjest vil være anonym nå

Jeg er gravid, 14 uker, har et barn på 3 år og et vikariat 60%. Jeg har mye vondt i hodet og kjenner det i bekkenet allerede. Hadde "veldig" bekkenløsning fra uke 18 sist og har alltid hatt noe problemer etter fødselen og. Får oppfølging fra kiropraktor og fysioterapeut.

Jeg er forferdelig sliten og trøtt. Jobber og klarer det, men da er jeg helt knekt når jeg er hjemme. Klarer ikke å holde meg våken, ligger mye av tiden som barnet mitt er hjemme.

Jeg har rett og slett begynt å lure på om sykmeldingen er rett rundt hjørnet. Hvis jeg skal jobbe strekker jeg absolutt ikke til hjemme og jeg får for lite tid til treningen som gjør at jeg kan holde kroppen noenlunde i sjakk. Jeg får også utrolig dårlig samvittighet for barnet jeg ikke klarer å følge opp og h*n er også lei seg fordi mamma er så sliten. Pappa er tilstede som bare det.

Hvis jeg får sykmelding ser jeg ikke for meg at jeg kommer så veldig sterkt tilbake senere i svangerskapet. Jeg har ikke en jobb som jeg kan komme og gå i, det er også vanskelig med aktiv sykmelding. Det er ikke et sted jeg kommer til å jobbe senere.

Hva synes dere jeg skal gjøre?

Fortsetter under...

Jeg ville helt klart bedt om sykemelding hvis jeg var deg. Hverken jobben, heimen, du eller babyen er tjent med at du går rundt og er sliten hele tiden.

Den viktigste jobben du har akkurat nå, er å være gravid. Noen klarer å jobbe helt til de føder og stråler av overskudd, andre har en livssituasjon og kropp som ikke tåler jobb i tillegg. Sånn er det bare. Lykke til!

Gjest vil være anonym nå

Jeg ville helt klart bedt om sykemelding hvis jeg var deg. Hverken jobben, heimen, du eller babyen er tjent med at du går rundt og er sliten hele tiden.

Den viktigste jobben du har akkurat nå, er å være gravid. Noen klarer å jobbe helt til de føder og stråler av overskudd, andre har en livssituasjon og kropp som ikke tåler jobb i tillegg. Sånn er det bare. Lykke til!

Takk. Tårene triller. Jeg føler meg svak og pinglete. Har lyst til å jobbe. Men et 60% vikariat kan ikke ta plassen fra en gravid, treåring og en baby. Takk for støtte. Jeg trenger det så sårt.

Annonse

Jeg ville gått til legen, lagt frem problemene slik du skriver om her og bedt om legens vurdering av hva som var best for deg å gjøre i din situasjon. Sykemelding må ha en medisinsk begrunnelse.

14 uker er jo ganske tidlig da, og mange føler seg mer opplagte når svangerskapet har gått litt lenger ?

Det kan jo være snakk om en begrenset sykemelding for noen uker nå, for så å vurdere din tilstand på nytt. Svangerskap i seg selv er jo ikke sykdom, og reglene for sykemelding og krav til aktivitet er strammet en del inn, slik at legen faktisk må vurdere om du kan utføre noe arbeidsaktivitet, evt. omplasseres på arbeidsplassen, hvis sykemeldingen går over lengre tid. dette skal anmerkes på sykemeldingsskjemaet. Hvis dette ikke gjøres kan du risikere å miste retten til sykepenger.

Gjest vil være anonym nå

Siden du er under behandling av både fysioterapaut, kiropraktor og er i rullene til lege, så burde vel de reagere hvis de synes at du burde sykemeldes.

De ser at jeg trenger det for å fungere bedre utenfor jobb, men det er et valg man må ta selv om man skal være sykmeldt eller ikke. Jeg dør ikke hvis jeg jobber, men jeg får ikke tid til nok trening og jeg får ikke mye tid sammen med barnet mitt. Det er noe man må veie. Du har kanskje ikke barn selv?

Gjest vil være anonym nå

Jeg ville gått til legen, lagt frem problemene slik du skriver om her og bedt om legens vurdering av hva som var best for deg å gjøre i din situasjon. Sykemelding må ha en medisinsk begrunnelse.

14 uker er jo ganske tidlig da, og mange føler seg mer opplagte når svangerskapet har gått litt lenger ?

Det kan jo være snakk om en begrenset sykemelding for noen uker nå, for så å vurdere din tilstand på nytt. Svangerskap i seg selv er jo ikke sykdom, og reglene for sykemelding og krav til aktivitet er strammet en del inn, slik at legen faktisk må vurdere om du kan utføre noe arbeidsaktivitet, evt. omplasseres på arbeidsplassen, hvis sykemeldingen går over lengre tid. dette skal anmerkes på sykemeldingsskjemaet. Hvis dette ikke gjøres kan du risikere å miste retten til sykepenger.

Vi trodde det skulle bli bedre etter 12 uker, noe det ikke har blitt.

Legen min har ikke problemer med å gi meg SM når jeg har bekkenløsning som er vanskelig å holde kontroll på og er veldig sliten. Det neste er vel en depresjon fordi jeg ikke har kontakt med barnet mitt, tror jeg. Det tror jeg hun (legen) og ser.

Svangerskap i seg selv er ikke sykdom, men kan føre til at man blir syk.

Vi trodde det skulle bli bedre etter 12 uker, noe det ikke har blitt.

Legen min har ikke problemer med å gi meg SM når jeg har bekkenløsning som er vanskelig å holde kontroll på og er veldig sliten. Det neste er vel en depresjon fordi jeg ikke har kontakt med barnet mitt, tror jeg. Det tror jeg hun (legen) og ser.

Svangerskap i seg selv er ikke sykdom, men kan føre til at man blir syk.

Hvis legen din vurderer deg som syk, så er vel sykemeldingen grei, den.

Poenget mitt er bare at man ikke "ber" om en sykemelding, og så får man det, dvs. det er jo legen som avgjør om h*n finner at kriteriene for sykdom er oppfylt i hvert enkelt tilfelle. Men legen vil selvsagt legge betydelig vekt på din beskrivelse av tilstanden og forhistorien i forrige svangerskap og helsen ellers. Det at du kan risikere å bli deprimert vil det sikkert også bli tatt hensyn til, for det er jo en helhetsvurdering.

Men kravet til om man kan utføre noen form for aktivitet ligger der fremdeles, og det skal legen vurdere og krysse av på.

Annonse

Synes du skal ta det opp med legen din. På meg virker det som om det absolutt kan være en ide med sykemelding. Det er ikke noe morsomt å være så sliten at man ikke orker å ta del i hverdagslivet etter jobb. Greit nok når man ikke har barn fra før, men du har jo en 3-åring som trenger mamman sin også.

De ser at jeg trenger det for å fungere bedre utenfor jobb, men det er et valg man må ta selv om man skal være sykmeldt eller ikke. Jeg dør ikke hvis jeg jobber, men jeg får ikke tid til nok trening og jeg får ikke mye tid sammen med barnet mitt. Det er noe man må veie. Du har kanskje ikke barn selv?

Joda jeg har to stykker. Men jeg syns det er rart at ingen råder deg til å sykemelde deg.

I første svangerskapet mitt var jeg frisk hele tiden.

I det andre svangerskapet ble jeg på slutten plaget av noe som legen kalte for stresshodepine, heldigvis slapp jeg å spørre etter sykemelding, han bare sykemeldte meg. Han skjønte at det var det beste for baby, mor og de andre to hjemme.

Gjest vil være anonym nå

Joda jeg har to stykker. Men jeg syns det er rart at ingen råder deg til å sykemelde deg.

I første svangerskapet mitt var jeg frisk hele tiden.

I det andre svangerskapet ble jeg på slutten plaget av noe som legen kalte for stresshodepine, heldigvis slapp jeg å spørre etter sykemelding, han bare sykemeldte meg. Han skjønte at det var det beste for baby, mor og de andre to hjemme.

Min lege har også sagt at jeg kan få sykmelding, men det er jo likevel min avgjørelse.

Jeg synes ikke det er noe poeng å slite seg fullstendig ut.

Jeg er bare i uke sju, men har helt siden jeg testet positivt slitt med søvnløshet og påfølgende hodepine når jeg sover dårlig. Var så sliten at jeg grein til slutt.

Jeg ble sykemeldt denne uken. Det er noe helt annet å kunne slappe av hjemme og sove når man trenger...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...