Gå til innhold

Baby 8 mnd halsbetennelse men ikke pencilin

Anbefalte innlegg

Gjest halsbetennelse

Hei. vi var hos lege i dag med vårt barn og fikk påvist halsbetennelse. Men vi fikk ikke noe for det...han har nå vært dårlig og utilpass i felre dager og sover ikke om natta. vi blir så slitne og han har så vondt.

Er det vanlig og ikke gi pencilin til så små ?

Haster med svar.

Fortsetter under...

Det er generelt vanlig å ikke gi penicillin i det hele tatt ved halsbetennelse; det samme gjelder ofte ved ørebetennelse. Legene prøver å vente lengst mulig med penicillin pga. faren for resistente bakterier.

De er blitt mye mer restriktive de siste årene.

Håper babyen din blir frisk snart. :)

Det er generelt vanlig å ikke gi penicillin i det hele tatt ved halsbetennelse; det samme gjelder ofte ved ørebetennelse. Legene prøver å vente lengst mulig med penicillin pga. faren for resistente bakterier.

Dette gjelder uansett alder; det er ikke noe spesielt for de små.

Ørebetennelse er de rimelig enige om, men de er ofte mer forsiktige med barn under året fordi betennelsen oftere sprer seg da.

At de ikke skriver ut ved halsbetennelse er SVÆRT omstridt fordi sjansen for spesielt halsbyll som "bivirkning" økes mye.

Det er ENORM uenighet om det med halsbetennelser, og nesten ingen leger jeg vet om unngår å skrive ut antibiotika til bakterielle halsbetennelser.

Men de husker på å ta halsprøve først slik at det ikke foreskrives for virus.

Ja, her strides de lærde... Jeg lærte i mine fag om sykdomslære at halsstreptokokker ALLTID skal behandles, og UTEN unntak.. dette var for 3 år siden. Nå vet jeg at det er meget omdiskutert, noen leger mener fortsatt at det må antibiotika til, mens andre tror det går over av seg selv..

Hvis barnet blir ytterligere syk, ville jeg nok insistert på medisin..

Det er visstnok uvanlig at så små barn får streptokokk-halsbetennelse. Da er de gjerne over 3 år. (har les en del om dette siden jeg har et barn med såkalt streptokokk-hals) Streptokokkhalsbetennelser skal behandles med antibiotika pga faren for ettersykdommer, men det er ingen vits å gi antibiotika for virushalsinfeksjon. Jeg regner med at legen tok en strepto-test av halsen?

Hvis babyen ikke blir bedre vil jeg ta den med til lege på nytt. I en slik situasjon vil jeg uansett gi paracet for å lindre plagene.Det er slitsom med syke barn om natten, så du har min fulle sympati.

Annonse

Ville bare fortelle deg litt om hva som KAN skje hvis barn får antibiotika. Antagelig er dette noe av grunnen til at leger er restrektive med å foreskrive det til så små barn;

Min datter fikk en antibiotikakur pga halsbetennelse da hun var liten. Da hun ble større og melketennene forsvant kom det opp nye, misfargede tenner... Nesten alle mangler emalje, de er ganske mørke, men små hvite flekker de få stedene det er emalje. Ikke akkurat lekkert... Tannlegen sier at slike tennskader mest sannsynlig kommer av antibiotikabruk mens tennene blir anlagt i kjeven... Det er ingenting vi kan få gjort med dette - før hun er 18-20 år. Da kan hun få satt på skallfasetter som trygdekontoret dekker halvparten av. Og det er svinedyrt.

Jenta vår er selvfølgelig fortvilet over hvorda tennene hennes ser ut. Hun har også opplevd endel kommentarer på skolen pga dette. Ungene spør bla annet om hun aldri pusser tenner o.l. Etter at vi ba læreren ta det opp i klassen er det blitt bedre, men hun får fremdeles noen "stikk" innimellom.

Hadde jeg visst dette ville jeg ventet og sett an om halsbetennelsen gikk over av seg selv. Den gangen, for 8 år siden, var det helt vanlig å skrive ut slike medisiner til småbarn. Bare så du vet hva du risikerer...

Ørebetennelse er de rimelig enige om, men de er ofte mer forsiktige med barn under året fordi betennelsen oftere sprer seg da.

At de ikke skriver ut ved halsbetennelse er SVÆRT omstridt fordi sjansen for spesielt halsbyll som "bivirkning" økes mye.

Det er ENORM uenighet om det med halsbetennelser, og nesten ingen leger jeg vet om unngår å skrive ut antibiotika til bakterielle halsbetennelser.

Men de husker på å ta halsprøve først slik at det ikke foreskrives for virus.

Jeg og datteren min på snart 4 får ikke antibiotika for halsbetennelse. Frøkna fikk heller ikke noe for ørebetennelsen før trommehinna sprakk, da først fikk hun penicillin.

Jeg og datteren min på snart 4 får ikke antibiotika for halsbetennelse. Frøkna fikk heller ikke noe for ørebetennelsen før trommehinna sprakk, da først fikk hun penicillin.

Søskenbarnet mitt har nesten omkommet av halsbyll 2 ganger, så jeg har ikke den største tiltro til å ikke antibiotikabehandle bakterielle halsbetennelser.

Heldigvis er alle mine leger enige med meg i det.

Ville bare fortelle deg litt om hva som KAN skje hvis barn får antibiotika. Antagelig er dette noe av grunnen til at leger er restrektive med å foreskrive det til så små barn;

Min datter fikk en antibiotikakur pga halsbetennelse da hun var liten. Da hun ble større og melketennene forsvant kom det opp nye, misfargede tenner... Nesten alle mangler emalje, de er ganske mørke, men små hvite flekker de få stedene det er emalje. Ikke akkurat lekkert... Tannlegen sier at slike tennskader mest sannsynlig kommer av antibiotikabruk mens tennene blir anlagt i kjeven... Det er ingenting vi kan få gjort med dette - før hun er 18-20 år. Da kan hun få satt på skallfasetter som trygdekontoret dekker halvparten av. Og det er svinedyrt.

Jenta vår er selvfølgelig fortvilet over hvorda tennene hennes ser ut. Hun har også opplevd endel kommentarer på skolen pga dette. Ungene spør bla annet om hun aldri pusser tenner o.l. Etter at vi ba læreren ta det opp i klassen er det blitt bedre, men hun får fremdeles noen "stikk" innimellom.

Hadde jeg visst dette ville jeg ventet og sett an om halsbetennelsen gikk over av seg selv. Den gangen, for 8 år siden, var det helt vanlig å skrive ut slike medisiner til småbarn. Bare så du vet hva du risikerer...

Trodde dette bare gjaldt tetracycliner, og de skrives jo stort sett aldri ut til barn i dag.

Søskenbarnet mitt har nesten omkommet av halsbyll 2 ganger, så jeg har ikke den største tiltro til å ikke antibiotikabehandle bakterielle halsbetennelser.

Heldigvis er alle mine leger enige med meg i det.

Mulig vi burde pusha mer på da. Snuppa har uansett fått fjerna mandlene sine nå, så mulig vi slipper unna det verste heretter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...