Gå til innhold

Ekkel lek... langt..

Gjest anonym i dag tenker jeg...

Anbefalte innlegg

Jeg synes mange går altfor langt her i å antyde eller direkte snakke om at barnet er misbrukt. Å leke "doktorlek" er absolutt helt vanlig og helt normalt og en del av barnas seeeksuelle utforsking og utvikling. Vi kan like det eller ikke, men det bør ikke aksjoneres slik mange sntyder i svarene. Det er mer enn nok å snakke med eget barn om at hun selv bestemmer over sin egen kropp (som du gjorde) og si at det er helt greit at hun ikke vil delta i slik lek. Også fint at dere kan opprettholde en nær og god kommunikasjon, slik at barnet ser at det er OK å fortelle ting hjemme uten at det skaper enda verre problemer. Hvis du går til venninnens foreldre blir det hele mye mer problematisk, noe som er unødvendig. Dersom det hadde dreid seg om en gutt som var noen år eldre, ville jeg ha aksjonert overfor foreldrene, men ikke nå.

Enig med deg.

Men "venninnens" oppførsel burde korrigeres hvis de fortsatt skal leke sammen. Jeg ville sagt fra til en av foreldrene om leken.

Fortsetter under...

Gjest ikke meg nå

Jeg synes mange går altfor langt her i å antyde eller direkte snakke om at barnet er misbrukt. Å leke "doktorlek" er absolutt helt vanlig og helt normalt og en del av barnas seeeksuelle utforsking og utvikling. Vi kan like det eller ikke, men det bør ikke aksjoneres slik mange sntyder i svarene. Det er mer enn nok å snakke med eget barn om at hun selv bestemmer over sin egen kropp (som du gjorde) og si at det er helt greit at hun ikke vil delta i slik lek. Også fint at dere kan opprettholde en nær og god kommunikasjon, slik at barnet ser at det er OK å fortelle ting hjemme uten at det skaper enda verre problemer. Hvis du går til venninnens foreldre blir det hele mye mer problematisk, noe som er unødvendig. Dersom det hadde dreid seg om en gutt som var noen år eldre, ville jeg ha aksjonert overfor foreldrene, men ikke nå.

Heller en gang for mye enn for lite.

Skulle ønske noen tok tak i situasjonen den gang jeg var lita, det hadde kanskje spart meg for mange slitsomme år i ettertid.

En kan aldri bli forsiktig nok i ting som dette.

En bør jo ikke sette verden på hodet riktignok,men å overse det er for skummelt.Det skjer desverre altfor mye av slikt.

Heller litt styr nå enn mange ødelagte år siden.

Det er som oftest aldri noen som oppdager at et barn blir misbrukt. Kanskje fordi man ikke vurderer det, i tilfeller hvor barnet oppfører seg merkelig?

Ingen snakker om å gå til drastiske steg, men å nevne det for en (kanskje) intetanende mor er helt på sin plass. Jeg ville ha ønsket å vite det om datteren eller sønnen min tvang andre til å leke seksuelle leker.

Doktorlek er vanlig. Doktorlek med sterke elementer av tvang og trusler er IKKE vanlig.

Man tror over 10 % av barn blir seksuelt misbrukt. Det betyr at om barnet ditt har ti venner,så er sannsynligheten stor for at en av de blir utsatt for incest.

Ha det i bakhodet når du tar denne saken opp med foreldrene til jenta. For det må du. Hadde ikke du ønsket å vite det, om det var din lille jente som lekte slike leker?

jeg tenkte på det samme. Barn som er utsatt for seksuelt misbrukt, vil gjerne dra elementer inn i leken med andre

Det er det da ikke. Langt, langt de fleste tilfeller av incest begås av menn (les: primært fedre, men også onkler, besteforeldre og andre som står barna nær).

Jeg er helt enig med Gemini at moren er den innskriver bør snakke med.

Jøss, jeg har åpenbart problemer med å kommunisere for tiden.

Altså: Selvsagt skal innskriver kontakte moren.

Og selvsagt begås de fleste overgrep av menn i barnets nærhet.

Men derfra til å antyde at _faren_ har gjort noe i dette tilfellet, er det stykke, synes jeg.

Annonse

Jøss, jeg har åpenbart problemer med å kommunisere for tiden.

Altså: Selvsagt skal innskriver kontakte moren.

Og selvsagt begås de fleste overgrep av menn i barnets nærhet.

Men derfra til å antyde at _faren_ har gjort noe i dette tilfellet, er det stykke, synes jeg.

:Hvis: ei så lita jente i en kjernefamilie er utsatt for seksuelle overgrep, er det ikke helt u-plausibelt å tenke på faren først. Jeg gjør i alle fall det.

I denne saken foreligger det en aggressiv lek av seksuell karakter, og som vi er rørende enige i: Moren bør kontaktes.

Tvang og trusler er ALLTID uakseptabelt. Å ikke respektere andres grenser er minst like uakseptabet. Slik adferd på et hvilket som helst område er grunn til å gå til å ta alvorlig og gå til foreldrene med.

Tvang og trusler som blir av en mer fysisk/seksuell karakter er totalt uakseptabelt. Langt forbi alle alle grenser. Slikt skal reageres på. Både for de krenkeren må lære hvor skapet skal stå og fordi den krenkede må få oppleve at andre virkelig ikke har rett til å fare fram slik.

Vet du ikke hvor mange overgrep mot barn som begås av barn. Her er det ikke bare snakk om alder, men om hvem som er sterkest i relasjonen.

mvh

Gjest vil være anonym akkurat nå..

Barnet mitt opplevde å bli tvunget/presset til å delta på noe liknende på skolen, av en medelev. Jeg syntes det var såpass graverende at jeg kontaktet skolen. Jeg ble oppfordret av skolen til å sende en bekymringsmelding til barnevernet, så det gjorde jeg. Det samme gjorde skolen. Man kan ikke vite, det kan jo ha vært bare lek. Men jeg fikk en veldig dårlig magefølelse, og klarte ikke å bare la det passere.

Tok en prat med barnet mitt om det å kunne sette grenser for andre, og at man eier sin egen kropp.

Gjest helseskinn

Det er absolutt ikke vanlig i alle kretser nei, det er ikke alle unger som ønsker det. Mange forteller senere(når de vokser til) at de følte det som et tvunget overgrep.

Jeg husker en jente på barneskolen, førsteklasse, der det ble satt ut rykter om at en gutt hadde utsatt henne for en sånn lek. Foreldrene satte i gang oppvask med rektor, lærere og elever for å få avkreftet ryktet.

En annen jente hadde det med å dra ned buksa i tide og utide, hun er nå voksen og det dårlige ryktet henger ved den dag i dag.

Det er helt sprøtt, men små unger kan også få dårlig rykte, og ryktet henger ved dem og er vanskelig å riste av seg senere. Så jeg forstår godt foreldre som reagerer og vil ha klare regler i barnehager osv, når voksne er i stand til å baktale andres unger som nevnt.

Unger oppfører seg ofte etter hva som blir fortalt dem er akseptabel/ikkeakseptabel oppførsel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...