Gå til innhold

Doktorlek.... eller?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke normalt at en 9 åring skal få eksperimentere med noe som har med sex og gjøre.

Sex hører voksenlivet til (tenåringene). Det skal fortelles at og leke kjærester nakne er ikke lov. Men nakenhet i forbindelse med bading og naturlige sammenhenger er riktig.

Det er sannelig ikke rart at debutalder for seksuell adferd blant ungdommer blir lavere og lavere så lenge de blir oppfostret hjemmeifra at sex er sunt og bra uansett alder!!

Takk!

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

8

• Glimtipper

7

• jubalong70

5

• PieLill

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Dette var et typisk eksempel på utforsking av seksualiteten sin - på en helt trygg måte.

9-åring har helt sikkert sett bilder av folk som har samleie, og de har skjønt en sammenheng.

Ikke gjør noe nummer ut av det i det hele tatt, med mindre datteren din tar det opp.

Skrevet

Jeg synes ikke din reaksjon var veldig heldig i dette tilfellet. Du sammenligner episoden med "Ekkel lek" innlegget, hvor det var snakk om tvang og objekter som ble presset opp i underlivet på datteren til trådstarter.

Situasjonen du avbrøt var bare to jenter som lekte sex, noe som er helt naturlig. Jeg har jobbet i barnehage og mange lekte slik når de ble fire-fem år.

Jeg synes du skal si til datteren din at du reagerte litt brått og at hun ikke gjorde noe galt. Du kan også nevne at hun må si i fra om noen vil leke slike leker, og hun ikke har lyst.

Får virkelig barn lov å leke seksleker i barnehagen?

Hvorfor omskrives dette med "doktorlek" når det skal være så naturlig? Hvorfor ikke da bruke det riktige navnet sekslek.

Når vi lekte doktor i min barndom brukte vi sprøyter, bandasje og stetoskop. Det var ingen seksuelle tilsnitt med det.

Jeg kom ikke på å leke seksleker. Så jeg ser ikke det voldsomt naturlige med det. Og om jeg hadde kommet på det vet jeg ikke helt hvorfor jeg skulle kallt det for å leke doktor.

Man må ikke ta barndommen og alle mysterier fra barn.

mvh

Skrevet

Det er ikke normalt at en 9 åring skal få eksperimentere med noe som har med sex og gjøre.

Sex hører voksenlivet til (tenåringene). Det skal fortelles at og leke kjærester nakne er ikke lov. Men nakenhet i forbindelse med bading og naturlige sammenhenger er riktig.

Det er sannelig ikke rart at debutalder for seksuell adferd blant ungdommer blir lavere og lavere så lenge de blir oppfostret hjemmeifra at sex er sunt og bra uansett alder!!

Jeg er veldig uenig. Det er helt vanlig at barn ned i barnehagealder eksperimenterer med sex. Det er vanlig at 2-åringer onanerer. Skal vi nekte dem det, og dermed gi dem et inntrykk av deres egen seksualitet er noe galt?

JEg har selv lekt doktorlek med flere av mine venner og venninner. Ingen av oss debuterte spesielt tidlig. Jeg var godt over 16 år før jeg hadde sex med min daværende kjæreste. Og vi hadde da vært sammen i nesten 8 mnd.

Skrevet

Hvorfor omskrives dette med "doktorlek" når det skal være så naturlig? Hvorfor ikke da bruke det riktige navnet sekslek.

Når vi lekte doktor i min barndom brukte vi sprøyter, bandasje og stetoskop. Det var ingen seksuelle tilsnitt med det.

Jeg kom ikke på å leke seksleker. Så jeg ser ikke det voldsomt naturlige med det. Og om jeg hadde kommet på det vet jeg ikke helt hvorfor jeg skulle kallt det for å leke doktor.

mvh

Et utrolig godt poeng, PieLill.

Jeg tenkte ikke på det først, men nå du nå sier det... våre 'doktorleker' handlet også om å spjelke ben, ta puls, frakte til sykehus osv.

Skrevet

Jeg er veldig uenig. Det er helt vanlig at barn ned i barnehagealder eksperimenterer med sex. Det er vanlig at 2-åringer onanerer. Skal vi nekte dem det, og dermed gi dem et inntrykk av deres egen seksualitet er noe galt?

JEg har selv lekt doktorlek med flere av mine venner og venninner. Ingen av oss debuterte spesielt tidlig. Jeg var godt over 16 år før jeg hadde sex med min daværende kjæreste. Og vi hadde da vært sammen i nesten 8 mnd.

Dette er jo helt sprengt. 'Eksperimenterer med sex?'

Nå bruker du samme uttrykket som vågale mennesker på forum for seksualitet og sikkert alle slags underlige fetisj-klubber har på dagsorden.

Skrevet

mvh

Så enig, så enig!!!!

Skrevet

mvh

Vi kalte det å leke doktor da vi var små, og det kom nok av at vi som regel begynte med å lytte på hjertet, sette sprøyter o.l, for gradvis å bevege oss mot det mest spennende området. Og settingen var alltid dopktor-pasient.

For min del kan man kalle det akkurat hva man vil. Men ettersom du ivrer for å gi det rett navn, bør du kanskje stave det riktig, altså med akten sex og ikke tallet seks? ;o)

Skrevet

mvh

Det å utforske hverandre nedentil blir lettere å rettferdiggjøre dersom man leker at man er en doktor som skal sjekke at alt er "i orden".

Det er kanskje ikke alle som gjør det, men det er like vanlig å gjøre det som å ikke gjøre det.

Men å kalle det doktorlek når den ene legger seg naken oppå den andre? Da bør man sporenstreks leke rettsak etterpå...

Skrevet

Vi kalte det å leke doktor da vi var små, og det kom nok av at vi som regel begynte med å lytte på hjertet, sette sprøyter o.l, for gradvis å bevege oss mot det mest spennende området. Og settingen var alltid dopktor-pasient.

For min del kan man kalle det akkurat hva man vil. Men ettersom du ivrer for å gi det rett navn, bør du kanskje stave det riktig, altså med akten sex og ikke tallet seks? ;o)

Hva er 'dopktor-pasient'?

;-)

Skrevet

mvh

.. også dette er vanlig!

Jeg synes altså ikke det er verre med pulelek enn med doktorlek :)

Skrevet

Hva er 'dopktor-pasient'?

;-)

Det er en østeuropeisk variant av doktorleken.

*rødmer*

Skrevet

Det er en østeuropeisk variant av doktorleken.

*rødmer*

*S*

laguna1365380434
Skrevet

mvh

Man tar ikke voksnenmysteriene fra barn ved å la dem utforske ting i sitt eget tempo og på sin egen måte gjennom f.eks doktor og pasient lek..Unger er nysgjerrige, også på seksualitet, selvom de ikke vet (eller bør vite) alt om den.

Ved å spesifikt nekte, eller forstyrre barn som leker slikt, DA mener jeg voksne "avmystifiserer" voksen seksualitet på en usunn måte ved å tilkjennegi at dette er tabu og skambelagt, noe barn ikke har "naturlige" forutsetninger for å forstå..Det kan ødelegge mye for barnets gryende seksualitet og for tillitsforhold og selvfølelse. Også barn må få være private seg i mellomog få ha sine intimsfærer der de voksne ikke blander seg.

At noen IKKE dro doktorleken mot de mystiske og forbudte sonene, betyr ikke at de som gjør eller gjorde det på noe måter unormale.

tror jeg.

Skrevet

Dette var et typisk eksempel på utforsking av seksualiteten sin - på en helt trygg måte.

9-åring har helt sikkert sett bilder av folk som har samleie, og de har skjønt en sammenheng.

Ikke gjør noe nummer ut av det i det hele tatt, med mindre datteren din tar det opp.

"9-åring har helt sikkert sett bilder av folk som har samleie..."

Det hadde ikke jeg da jeg var 9. Og det var akkurat like greit. Håper at mine unger får være barn litt lengre.

mvh

Skrevet

Dette er jo helt sprengt. 'Eksperimenterer med sex?'

Nå bruker du samme uttrykket som vågale mennesker på forum for seksualitet og sikkert alle slags underlige fetisj-klubber har på dagsorden.

Er dette virkelig ukjent for deg? Snakk med barnehagepersonale, helestasjoner, leger, foreldre - jeg trodde da virkelig at dette var allminnelig kunnskap.

Skrevet

Er dette virkelig ukjent for deg? Snakk med barnehagepersonale, helestasjoner, leger, foreldre - jeg trodde da virkelig at dette var allminnelig kunnskap.

Ja, det er totalt ukjent for meg at helsepersonell, barnehager m.fl. snakker om at barn 'eksperimenterer med sex' (!).

At noen barn tutler i skrittet på hverandre er da ikke 'eksperimentering med sex'.

Skrevet

"9-åring har helt sikkert sett bilder av folk som har samleie..."

Det hadde ikke jeg da jeg var 9. Og det var akkurat like greit. Håper at mine unger får være barn litt lengre.

mvh

Selvsagt er ikke det slike bilder vi med vidende og vilje viser barna våre. Men det jo stort sett bare å ha et VG, Dagbladet, Se&Hør eller et vanlig ukeblad liggende - så blir de jo eksponert for lignende bilder...

Skrevet

Ja, det er totalt ukjent for meg at helsepersonell, barnehager m.fl. snakker om at barn 'eksperimenterer med sex' (!).

At noen barn tutler i skrittet på hverandre er da ikke 'eksperimentering med sex'.

Jo. De prøver ut sin egen seksualitet. Men selvsagt er det ikke med tanke på samleie. Barn kjenner gode følelser når de tar seg i skrittet, og endel viderefører dette til også å inkludere andre. Det er jo akkurat det doktorleken også er. Et harmløst (i de aller fleste tilfeller) eksperiment med sin egen og andres seksualitet.

Skrevet

mvh

Jeg kaller det sexlek, men bruker ordet doktorlek når trådstarter gjør det.

Om barn kler av seg i barnehagen, så kler vi på de igjen. Mest fordi at man har klær på seg i barnehagen og slik er regelen, noe annet blir kaos. Men vi gjør ikke noe aktivt for å avbryte sexleker som ikke involverer tvang eller store aldersforskjeller (en to-åring og en fem-åring, for eksempel).

Kan ikke skjønne at alle reagerer så sterkt på dette... Det er forskjell på at barn synes det er spennende å leke nakene sammen og oralsex (som noen nevnte for en stund tilbake) eller leker hvor en blir tvunget.

Mye er normalt, men man skal reagere om lekene utarter seg. Da kan det være et hint om at noe er galt.

Så enkelt er det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...