Gå til innhold

Avslag

Gjest I takt med tiden?

Anbefalte innlegg

Gjest I takt med tiden?

Vi har fått avslag. Vi har fem barn fra tidligere. Tre hjemmeboende, og to som bor hos mor. Samværet er meget godt organisert, og i tillegg er de andre foreldrene fleksibel og hjelper til ekstra ved behov.

Avslagsgrunnen er at vi "har nok" med 5 barn! Men det er jo bare 3 av dem som bor hos oss fast, og alle tre er skolebarn. De to andre barna er hos oss mest i ferier. Ingenting i rapporten tyder på at vi synes samarbeid med de andre foreldrene og den avlastningen samværet gir er slitsomt. Tvert imot, vi er venner med de andre familiene og har det fint sammen.

Kan ikke fostå dette. Vi føler oss mye heldigere enn tradisjonelle familier, for vi har ubegrenset tilgang til avlastning fra øvrige foreldre.

Er bufaetat rett og slett gammeldags? De klager også på at barna kun er samlet i ferier, grunnet lange reiseavstander. Men slik er det vel ofte med samværsbarn? Slik er det jo og med kjære kusiner og fettere noen ganger, uten at det gjør slekta mindre nær hverandre? Vi opplever at hjemmeboende barn og samværsbarn koser seg sammen, og at dette ikke er noe problem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest adoptiv og fosterfam

Går det virkelig ant å få avslag med ett sånt grunnlag?Vi har to egne barn og ett fosterbarn. Da vi skulle adoptere hørte vi aldri at noen sa at vi hadde for mange barn.I fjor fikk vi tildelt verdens nydeligste prinsesse. Så nå er vi en lykkelig familie med 4 barn, og har ett barn til som er på avlastning hos oss annen hver helg. Har også tenkt å ta til oss ett fosterbarn til om ett år.Barnevernet er positive til dette.Jeg kan ikke skjønne at det skulle være noen problem for dere, når dere har ett sånt godt sammarbeid med resten av familien. Har dere tenkt å anke? Jeg ville gjort det hvis jeg var dere.

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1426026
Del på andre sider

Gjest Vanskelig tema

Jeg synes Bufetat har handlet riktig i denne saken.

Selv om barna er så store at de går på barneskolen, så har dere maaange år igjen med omsorg før de er ute av redet. Foreslår at dere koser dere og tar dere godt av de tre (fem) dere allerede har, og istedet tenker gode tanker om de barnløse som slipper å havne bak dere i køen for å få sitt etterlengtede barn.

Jeg mener overhode ikke å fornærme noen her altså, bare så det er sagt. :o)

MEN, når alt dette er sagt, så er det mange barn som trenger nye hjem i utlandet, så sånn sett skjønner jeg ikke avgjørelsen til Bufetat, selv om jeg altså mener de handlet riktig her.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1426843
Del på andre sider

veps1365380824

Jeg synes Bufetat har handlet riktig i denne saken.

Selv om barna er så store at de går på barneskolen, så har dere maaange år igjen med omsorg før de er ute av redet. Foreslår at dere koser dere og tar dere godt av de tre (fem) dere allerede har, og istedet tenker gode tanker om de barnløse som slipper å havne bak dere i køen for å få sitt etterlengtede barn.

Jeg mener overhode ikke å fornærme noen her altså, bare så det er sagt. :o)

MEN, når alt dette er sagt, så er det mange barn som trenger nye hjem i utlandet, så sånn sett skjønner jeg ikke avgjørelsen til Bufetat, selv om jeg altså mener de handlet riktig her.

"MEN, når alt dette er sagt, så er det mange barn som trenger nye hjem i utlandet, så sånn sett skjønner jeg ikke avgjørelsen til Bufetat, selv om jeg altså mener de handlet riktig her."

Blir ikke det litt selvmotsigende ;-)? Du skjønner det ikke, men er enig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1426962
Del på andre sider

Gjest Vanskelig tema

"MEN, når alt dette er sagt, så er det mange barn som trenger nye hjem i utlandet, så sånn sett skjønner jeg ikke avgjørelsen til Bufetat, selv om jeg altså mener de handlet riktig her."

Blir ikke det litt selvmotsigende ;-)? Du skjønner det ikke, men er enig?

Hehe..jo, du har helt rett. Det kan virke sånn. Det jeg mente var at jeg var enig ift vårt ståsted. Men ift hvor mange barn som trenger nye hjem, så forstår jeg det ikke. Og jeg tror neppe Bufetat favoriserer de barnløse fremfor de som har noen fra før - om du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1427018
Del på andre sider

Annonse

Hehe..jo, du har helt rett. Det kan virke sånn. Det jeg mente var at jeg var enig ift vårt ståsted. Men ift hvor mange barn som trenger nye hjem, så forstår jeg det ikke. Og jeg tror neppe Bufetat favoriserer de barnløse fremfor de som har noen fra før - om du skjønner hva jeg mener?

...overvekt av adoptivforeldre som "trenger" barn i verden ? Etter det jeg har hørt (kan ikke henvise til kilder riktignok) er det en myte at det florerer barn i verden som behøver "nye" foreldre. Situasjonen er den motsatte; foreldre står i kø for å få oppleve det fantastiske å adopterer et barn.

At veldig mange barn er fattige/uten foreldre/bor på barnehjem eller i fosterhjem stemmer jo, men ikke alle disse blir fristilt for internasjonal adopsjon. Kanskje er det også ofte riktig - i noen situasjoner - at de _ikke_ blir det... Litt utenom tema, men ;-)

Hilsen mamma'n til to barn født i Thailand,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1427041
Del på andre sider

Jeg synes det er naturlig at antall andre barn tas med i betraktningen når man vurderer familiens omsorgsevne i forhold til adopsjon. Med tre hjemmeboende barn fra før, vil dere få mindre tid til å ta dere av adoptivbarnet enne dere villle hatt med færre barn. Det er nok en kjennsgjerning, selv om dere føler dere har ressurser til å ta hånd om et barn til.

Bufetat skal ta avgjørelser til beste for de barna som trenger et hjem. Det vil naturligvis også innebære at de bruker noe skjønn, og egen erfaringsbakgrunn, i avgjørelsen. De fleste vil tenke at tre hjemmeboende og to borteboende barn medfører at dere har nok å henge fingrene i.

Det er ikke en menneskerett å bli godkjent for adopsjon selv om man tilfredsstiller de formelle kravene.

Jeg er selv nr 5 i en søskenflokk, og mener helt klart at det å ha mange søsken medførte at foreldrene mine hadde mindre tid til å følge opp hver enkelt av oss. Jeg ville ikke byttet, men jeg ville heller ikke godkjent mine foreldre for adopsjon av et barn fra utlandet, spesielt med den ekstra utfordringene en adopsjon kan innebære.

Det er godt mulig dere har ressurser i overflod til å ta i mot et barn til. Men jeg skjønner altså Bufetats avgjørelse i saken, basert på det du opplyser her.

Når det er sagt - skjønner kjempegodt at dette er en skuffelse for dere! Håper dere finner en vei ut av skuffelsen, enten det innebærer en anke eller en beslutning om å la saken ligge. Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1427052
Del på andre sider

...overvekt av adoptivforeldre som "trenger" barn i verden ? Etter det jeg har hørt (kan ikke henvise til kilder riktignok) er det en myte at det florerer barn i verden som behøver "nye" foreldre. Situasjonen er den motsatte; foreldre står i kø for å få oppleve det fantastiske å adopterer et barn.

At veldig mange barn er fattige/uten foreldre/bor på barnehjem eller i fosterhjem stemmer jo, men ikke alle disse blir fristilt for internasjonal adopsjon. Kanskje er det også ofte riktig - i noen situasjoner - at de _ikke_ blir det... Litt utenom tema, men ;-)

Hilsen mamma'n til to barn født i Thailand,

Jeg har oppfattet det på samme måte som deg. Det er mange barn i verden som trenger et hjem, men relativt få av dem blir frigitt for adopsjon. Det er ikke noe underskudd på mennesker som ønsker å adoptere, så vidt jeg vet.

(Hvis det hadde vært det, ville vel køene vært mye kortere og prosessen i giverlandene raskere, vil jeg anta)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1427058
Del på andre sider

Gjest Vanskelig tema

Jeg har oppfattet det på samme måte som deg. Det er mange barn i verden som trenger et hjem, men relativt få av dem blir frigitt for adopsjon. Det er ikke noe underskudd på mennesker som ønsker å adoptere, så vidt jeg vet.

(Hvis det hadde vært det, ville vel køene vært mye kortere og prosessen i giverlandene raskere, vil jeg anta)

Ja - det kan godt være at jeg er dårlig informert. :o)

Men Litchi - du forklarte veldig bra det jeg ikke klarte å sette ord på, nemlig dette med at det er naturlig å ta hensyn til ant tidligere barn osv. :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200818-avslag/#findComment-1427306
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...