Gå til innhold

Ønske vedr. kjønn

Anbefalte innlegg

Hei-

Vi har to gutter fra før. Hvis vi ønsker å adoptere, så begrunnes adopsjonen selvsagt ikke i ønske av kjønn (gutta er biologiske barn). Men likevel er det jo ingen hemmelighet at vi hadde syntes det var fint med ei jente. Kan man få lov å påpeke det i en adopsjonsprosess, eller kan det bli misforstått?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/200878-%C3%B8nske-vedr-kj%C3%B8nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

skorpionfisken

Velger dere Kina som adopsjonsland er dere nesten garantert å få jente.

De gir skjeden gutter til adopsjon utenlands og da helt spesielle familier som ikke har barn fra før.

De jeg kjenner til som fikk gutter var en familie der mannen i familien var fra Kina selv, og en familie som var bønder slik at gutten ble odelsgutt. Og så har jeg hørt om en del amerikanere som har fått gutter. I Kina er det toppen å få komme til Amerika.

Gjest Kina-adoptant og jentemor

Velger dere Kina som adopsjonsland er dere nesten garantert å få jente.

De gir skjeden gutter til adopsjon utenlands og da helt spesielle familier som ikke har barn fra før.

De jeg kjenner til som fikk gutter var en familie der mannen i familien var fra Kina selv, og en familie som var bønder slik at gutten ble odelsgutt. Og så har jeg hørt om en del amerikanere som har fått gutter. I Kina er det toppen å få komme til Amerika.

Statistikken viser at det kommer klart flere jenter fra Kina enn gutter, men det kommer gutter også! Og de kommer til helt vanlige familier! Helt vanlige gutter til helt vanlige familier. Vi var nylig på hentereise og i vår gruppe var det to gutter. Velg gjerne Kina som land, men vær klar over at man ikke er garantert jente, selv om man har gutter fra før!

carla1365380461

Hei

Såvidt jeg har forstått så har i hvert fall AF gitt signaler i det siste til de som skriver søknadsbrev (det som sendes til Kina) om at de kan (jeg er usikker på om det sies 'bør') skrive noe om bl.a. kjønn i dette brevet.

Det er heller ikke noe i veien for at en i sosialrapportskrivinga legger inn noe om at det hadde vært hyggelig med ei jente. Da kan det i samme slengen være greit å lage en formulering om at begge kjønn naturligvis er like velkomne.

Hilsen fra

Statistikken viser at det kommer klart flere jenter fra Kina enn gutter, men det kommer gutter også! Og de kommer til helt vanlige familier! Helt vanlige gutter til helt vanlige familier. Vi var nylig på hentereise og i vår gruppe var det to gutter. Velg gjerne Kina som land, men vær klar over at man ikke er garantert jente, selv om man har gutter fra før!

Det er faktisk en familie her i Norge som har fått 2 kinagutter også. :-)

De siste årene har prosentandelen gutter fra Kina vært på 2-3%. Det innebærer selvsagt størst sjanse for å få jente, men kjempeviktig å ha i bakhodet at det er _barn_ man er godkjent for å få, ikke et av kjønnene, sånn at man ikke maler alle veggene rosa og kjøper bare kjoler. Det kommer gutter også!

Vi hadde forøvrig også en gutt i vår første reisegruppe. I en annen gruppe omtrent da, litt etterpå tror jeg det var, var det 3 av 8 barn som var gutter.

MVH

skorpionfisken

Det er lenge siden vi adopterte, så det er mulig de har endret policy.

Da vi adopterte var vi flere familier sammen som hadde gutter fra før av. De vi var i møte med i Kina etter adopsjonen (CCAA og sosialkontoret i byen hennes) sa da vi utrykte glede over å få jenter, at selvfølgelig får dere jenter, dere har jo gutter fra før av.

Annonse

Det er faktisk en familie her i Norge som har fått 2 kinagutter også. :-)

De siste årene har prosentandelen gutter fra Kina vært på 2-3%. Det innebærer selvsagt størst sjanse for å få jente, men kjempeviktig å ha i bakhodet at det er _barn_ man er godkjent for å få, ikke et av kjønnene, sånn at man ikke maler alle veggene rosa og kjøper bare kjoler. Det kommer gutter også!

Vi hadde forøvrig også en gutt i vår første reisegruppe. I en annen gruppe omtrent da, litt etterpå tror jeg det var, var det 3 av 8 barn som var gutter.

MVH

2 av 5 i vår gruppe var gutter asså!!

Så hyggelig, da! Må jo være toppen å få noe så sjeldent som en gutt fra Kina :o))) Har sett et par av dem - heeeeelt nydelige ;-)

Hilsen stolt mor til en sjarmør og "sjarmørinne" (riktignok fra Thailand)

...at Kvarts kan ønske seg en jente - med to go'guttter fra før. Bare så det er sagt.

Men, når man først får barnet tildelt, tror jeg det blir "riktig" uansett - og uansett kjønn ;-)

Det går jo an å si en del om det i sosialrapporten, og mange "hinter" vel en del om hva de ønsker seg med innredning av barnerommene også. Sender man bilder av barnerom innredet i rosa, så skjønner vel de fleste hvilket kjønn man ønsker seg:-)

Leste inne på spørresiden til VB en gang at de aldri hadde opplevd at en familie fikk tildelt det tredje barnet av samme kjønn. Å få to barn av samme kjønn er helt vanlig, men de fleste land ser ut til å ønske å balansere dette på en måte, slik at det ved tre barn skal være av begge kjønn.

Ville ikke nølt om å si i fra om jeg ønsket meg et barn av et spesifikt kjønn jeg heller, men ville selvsagt poengtert at et barn var velkomment hos oss uansett kjønn.

...at Kvarts kan ønske seg en jente - med to go'guttter fra før. Bare så det er sagt.

Men, når man først får barnet tildelt, tror jeg det blir "riktig" uansett - og uansett kjønn ;-)

Vi har to jenter, bio, men vil gjerne ha ei jente fra Kina. Kan vi ønske oss det da?

Det går jo an å si en del om det i sosialrapporten, og mange "hinter" vel en del om hva de ønsker seg med innredning av barnerommene også. Sender man bilder av barnerom innredet i rosa, så skjønner vel de fleste hvilket kjønn man ønsker seg:-)

Leste inne på spørresiden til VB en gang at de aldri hadde opplevd at en familie fikk tildelt det tredje barnet av samme kjønn. Å få to barn av samme kjønn er helt vanlig, men de fleste land ser ut til å ønske å balansere dette på en måte, slik at det ved tre barn skal være av begge kjønn.

Ville ikke nølt om å si i fra om jeg ønsket meg et barn av et spesifikt kjønn jeg heller, men ville selvsagt poengtert at et barn var velkomment hos oss uansett kjønn.

På vår andre hentereise møtte vi en norsk familie som fikk gutt nr tre. Vet ikke om de hadde ytret ønske om spesielt kjønn, men de var selvfølgelig stolte og lykkelige over guttegjengen sin ;-)

I et av de siste AF-bladene kunne vi også lese om en familie som hadde tre gutter.

Andre kjenner sikkert til tilsvarende "historier", så jeg tror nok informasjonen på VB sine side ikke stemmer i dette tilfellet.

Mvh

På vår andre hentereise møtte vi en norsk familie som fikk gutt nr tre. Vet ikke om de hadde ytret ønske om spesielt kjønn, men de var selvfølgelig stolte og lykkelige over guttegjengen sin ;-)

I et av de siste AF-bladene kunne vi også lese om en familie som hadde tre gutter.

Andre kjenner sikkert til tilsvarende "historier", så jeg tror nok informasjonen på VB sine side ikke stemmer i dette tilfellet.

Mvh

Er temmelig sikker på at jeg har lest dette inne på VB sine sider, men det er jo mulig at det gjelder andre regler for andre land (AF har jo langt flere giverland enn VB).

Klart at foreldrene var stolte av guttegjengen sin. Hadde ikke hatt noe imot gutt nr 3 selv jeg:-)

Annonse

Vi har to jenter, bio, men vil gjerne ha ei jente fra Kina. Kan vi ønske oss det da?

Klart dere kan. Og ved å velge Kina som giverland så har dere jo over 90% sannsynlighet for å få jente da. Så sjansen for jente er jo _veldig_ stor, selv om dere ikke fremmer noen spesifikke ønsker.

Er temmelig sikker på at jeg har lest dette inne på VB sine sider, men det er jo mulig at det gjelder andre regler for andre land (AF har jo langt flere giverland enn VB).

Klart at foreldrene var stolte av guttegjengen sin. Hadde ikke hatt noe imot gutt nr 3 selv jeg:-)

Hei!

Hvis VB har skrevet det, så er jeg temmelig sikker på at det har vært i forhold til et bestemt land, og ikke generelt. Fra Kina er det ikke uvanlig at alle barna er samme kjønn hvis man adopterer tre.

MVH

Hei!

Hvis VB har skrevet det, så er jeg temmelig sikker på at det har vært i forhold til et bestemt land, og ikke generelt. Fra Kina er det ikke uvanlig at alle barna er samme kjønn hvis man adopterer tre.

MVH

For kinesiske adopsjonsmyndigheter så ville vel ikke dette vært mulig å gjennomføre med så få gutter som adopteres utenlands...?

Gikk tilbake til VB sin spørrespalte for å lete etter innlegget jeg leste en gang, og du har rett i at det gjelder et spesifikt land, nemlig Korea. Men når jeg tenker meg om så er det da utrolig sjelden å se adopterte søskenflokker på tre med bare ett kjønn??? (med unntak av Kina) så det må vel tyde på at flere land praktiserer på denne måten ved tildeling

Hei kvarts.

Det er helt "stuerent" å si noe om at dere ønsker dere en jente. Det passer meget godt inn i en fam. med to gutter fra før.

Man får spørsmål om det er ønske om et spesifikt kjønn fra sos.kontoret (det gjorde vi).

Lykke til:-)

Hilsen fra

Hei !

Jeg kjenner to familier som hadde spesielt ønske om kjønn (og det var IKKE fra Kina), og det var ingen problem så lenge de kom med en sakelig begrunnelse hvorfor.(og da mener jeg ikke begrunnelser som;"jenter er søtere ol..) Så lenge spørsmålet tross alt står som eget punkt i sosialrapporten mener jeg det er helt"stuerent" å svare ærlig på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...