Gå til innhold

ADHD - sykeliggjør normalt aktive barn?

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Hva foreslår du da? Ut å løpe ADHD-en av seg?

Jeg foreslår at vi slutter å sykeliggjøre.

Jeg foreslår at vi aksepterer at ikke alle barn er like gode til å konsentrere seg.

Jeg foreslår at vi gir rom for aktivitet og "kræling".

Jeg foreslår at vi gir barna våre mer tid og rom til å leve som barn, og ikke som små kontorister på skolepulten.

Jeg foreslår at vi slutter å gi store barnekull Ritalin, og begynner å bruke barnas virketrang til noe positivt.

Fortsetter under...

• Svar 72
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fuji1365380447

23

• kaffepiken

9

• Terka

9

• frosken

7

Gjest drvalley

Jeg foreslår at vi aksepterer at ikke alle barn er like gode til å konsentrere seg.

Jeg foreslår at vi gir barna våre mer tid og rom til å leve som barn, og ikke som små kontorister på skolepulten.

Jeg foreslår at vi slutter å gi store barnekull Ritalin, og begynner å bruke barnas virketrang til noe positivt.

Kjenner du til at positivt aktive barn som gjør det godt på skolen og sosialt får Ritalin?

fuji1365380447

Kjenner du til at positivt aktive barn som gjør det godt på skolen og sosialt får Ritalin?

Jeg vil heller snu saken om: skal man medisinere dem som ikke gjør det godt på skolen??

Nei mener jeg - man skal vise at selv om man ikke er så god til å konsentrere seg om skoleting, eller selv om man kanskje oppleves som litt voldsom av andre barn, så er du OK, og vi kan bruke dine egenskaper på en anne måte.

Kanskje du er flink med dyr, kanskje du er god i idrett osv.

Jeg syntes virkelig ikke at det er en god utvikling at de som presterer dårlig, enten det er faglig eller sosialt, skal diagnostiseres eller medisineres!

Men når barnet ikke lærer noe på skolen? Hvilke tiltak mener du skal iverksettes da?

Hvis ingen tiltak iverksettes, vil barnet uvegerlig bli et uroelement i klassen, et produkt ren frustrasjon og kjedsomhet.

fuji1365380447

Men når barnet ikke lærer noe på skolen? Hvilke tiltak mener du skal iverksettes da?

Hvis ingen tiltak iverksettes, vil barnet uvegerlig bli et uroelement i klassen, et produkt ren frustrasjon og kjedsomhet.

... jeg har sagt hva jeg mener.

Hva mener du?

Skal alle uromomenter får Ritalin så de sitter stille?

... jeg har sagt hva jeg mener.

Hva mener du?

Skal alle uromomenter får Ritalin så de sitter stille?

Jeg syns alternativer bør være prøvd før man gir ritalin. Barna bør få ekstra hjelp på skolen, og foreldrene bør få tilbud om kurs. Det er spennende at det nå er mye forskning på EPA-fettsyrer til barn med ADHD.

Men jeg er jo ingen ekspert på området, og jeg vet på ingen måte hva som er best for hvert enkelt barn. Det er vel derfor de bør utredes , så man kan forsøke å skreddersy en slags "hjelpepakke" for hvert enkelt barn.

Jeg syns det er en smule arrogant av deg å avfeie ADHD som diagnose, og skylde på foreldrene. Det er å stigmatisere en hel gruppe foreldre.

Annonse

Tror det er utelukket at enkelte barn gis en adhd-diagnose og medisineres selv om årsaken til problemene ligger mer i omgivelsene (enten i familie eller skole) enn i barnets nevropsykologiske forutsetninger? Blir det ikke like feil enten man overser de reelle adhd'ene som at man plasserer for mange barn i denne kategorien?

Det er vel kjent at det enkelte fagmiljøs ståsted fort påvirker hvilke årsaksforklaringer man kommer frem til på uhensiktsmessig atferd.

fuji1365380447

Jeg syns alternativer bør være prøvd før man gir ritalin. Barna bør få ekstra hjelp på skolen, og foreldrene bør få tilbud om kurs. Det er spennende at det nå er mye forskning på EPA-fettsyrer til barn med ADHD.

Men jeg er jo ingen ekspert på området, og jeg vet på ingen måte hva som er best for hvert enkelt barn. Det er vel derfor de bør utredes , så man kan forsøke å skreddersy en slags "hjelpepakke" for hvert enkelt barn.

Jeg syns det er en smule arrogant av deg å avfeie ADHD som diagnose, og skylde på foreldrene. Det er å stigmatisere en hel gruppe foreldre.

Det er ikke foreldrene som diagnostiserer sine barn med ADHD såvidt jeg vet. hvis det er tilfelle, så syntes jeg at de fortjener å bli stigmatisert som foreldre...

Det er jo skolevesenet og legestanden som diagnostiserer, men ofte godt stimulert av foreldre som vil ha svar på hvorfor deres barn er så hyperaktive.

Jeg syntes at det er grunn til å sette søkelys på forelders ønske om å sette en diagnose på adferd som kanskje er litt slitsom, men som jeg i allefall mener er innenfor normalen. Hvis du kaller det stigmatisering, så javel..

Det er ikke foreldrene som diagnostiserer sine barn med ADHD såvidt jeg vet. hvis det er tilfelle, så syntes jeg at de fortjener å bli stigmatisert som foreldre...

Det er jo skolevesenet og legestanden som diagnostiserer, men ofte godt stimulert av foreldre som vil ha svar på hvorfor deres barn er så hyperaktive.

Jeg syntes at det er grunn til å sette søkelys på forelders ønske om å sette en diagnose på adferd som kanskje er litt slitsom, men som jeg i allefall mener er innenfor normalen. Hvis du kaller det stigmatisering, så javel..

Har jeg sagt at det er foreldrene som diagnostiserer sine barn??

Det jeg mente med stigmatisering, er denne uttalelsen som du kom med lenger oppe:

"Min påstand er at mange som "lider" av ADHD egentlig lider av mange på oppmerksomhet, har for liten mulighet til å bli sett, mangler kjærlighet og grenser."

fuji1365380447

Har jeg sagt at det er foreldrene som diagnostiserer sine barn??

Det jeg mente med stigmatisering, er denne uttalelsen som du kom med lenger oppe:

"Min påstand er at mange som "lider" av ADHD egentlig lider av mange på oppmerksomhet, har for liten mulighet til å bli sett, mangler kjærlighet og grenser."

Jeg misforsto deg kanskje.

Når det gjelder min uttalelse, så begunnet jeg den med at svær mange barn som er i Barnevernets hender er diagnostisert med ADHD. Og det er jo også et faktum at mange av de kriminelle har en bakgrunn fra dårlig hjem, og de har også en overvekt av ADHD.

Derfor syntes jeg det er naturlig å stille spørsmål ved hva som er det EGENTILIGE problemet. Er det ADHD`en eller er det mangel på omsorg som gjør at disse barna havner i barnevernet og / eller blir kriminelle?

Når det gjelder min uttalelse, så begunnet jeg den med at svær mange barn som er i Barnevernets hender er diagnostisert med ADHD. Og det er jo også et faktum at mange av de kriminelle har en bakgrunn fra dårlig hjem, og de har også en overvekt av ADHD.

Derfor syntes jeg det er naturlig å stille spørsmål ved hva som er det EGENTILIGE problemet. Er det ADHD`en eller er det mangel på omsorg som gjør at disse barna havner i barnevernet og / eller blir kriminelle?

Jo, det er forsåvidt et relevant spørsmål du stiller der. Et svar kan være at adhd ser ut til å gå i arv, slik at foreldrene kanskje grunnet egen ubehandlet ADHD ikke har klart å ta seg av barna sine godt nok.

Gjest drvalley

Ja, og det er nettopp slike definisjoner på sykdom som jeg er så utrolig uenig i!!!

Det at vi først definerer hvordan et samfunn skal være, og hva slags barn som fungerer best i et slik samfunn - og så sier vi at de som ikke fungerer i et slikt miljø er syke og trenger behandling.

Dette er et menneskesyn og ikke minst et håpløst syn på sykdom, som jeg ikke vil være med på.

Vi behøver ikke å behandle barna, vi må behandle samfunnet!!!

Det at et barn har for mye "krutt" i rompa til å fungere på dagens skole, er IKKE det samme som at dette barnet trenger medisinering. Det trenger tilretteleggelse og forståelse for at ikke alle vokser stille og rolig foran skolepulten.

"Å behandle samfunnet" tar utrolig lang tid.

Skal barna i mellomtiden bli skoletapere, sosiale tapere og evt kriminelle fordi en eller annen mor eller far benekter sykdom?

Dersom diagnosen stilles, bør en prøve sentralstimulerende medisin. Effekten bør og skal evalueres. Dersom barna ikke blir bedre eller uendret, skal selvsagt medisinen seponeres. Om de får en langt bedre funksjon, bør medisineringen fortsettes.

Hva har de å tape på det?

Gjest drvalley

Ja, og det er nettopp slike definisjoner på sykdom som jeg er så utrolig uenig i!!!

Det at vi først definerer hvordan et samfunn skal være, og hva slags barn som fungerer best i et slik samfunn - og så sier vi at de som ikke fungerer i et slikt miljø er syke og trenger behandling.

Dette er et menneskesyn og ikke minst et håpløst syn på sykdom, som jeg ikke vil være med på.

Vi behøver ikke å behandle barna, vi må behandle samfunnet!!!

Det at et barn har for mye "krutt" i rompa til å fungere på dagens skole, er IKKE det samme som at dette barnet trenger medisinering. Det trenger tilretteleggelse og forståelse for at ikke alle vokser stille og rolig foran skolepulten.

"Å behandle samfunnet" tar utrolig lang tid.

Skal barna i mellomtiden bli skoletapere, sosiale tapere og evt kriminelle fordi en eller annen mor eller far benekter sykdom?

Dersom diagnosen stilles, bør en prøve sentralstimulerende medisin. Effekten bør og skal evalueres. Dersom barna ikke blir bedre eller uendret, skal selvsagt medisinen seponeres. Om de får en langt bedre funksjon, bør medisineringen fortsettes.

Hva har de å tape på det?

Annonse

Legger til en ting jeg glemte:

Det er veldig vanskelig å få innvilget ekstra hjelp/oppfølging på skolen hvis ikke barnet er utredet og helst har fått en diagnose. Foreldre står på og krever utredning fordi de ser at barnet trenger hjelp, ikke fordi de absolutt vil ha denne ADHD-klistrelappen på barnet sitt.

Det tar tid å få barnet utredet, og i mellomtiden opplever barnet å sakke stadig mer etter de andre barna faglig og sosialt. Vondt for barnet, og forferdelig vondt for foreldrene å stå hjelpeløse og se på.

fuji1365380447

Jo, det er forsåvidt et relevant spørsmål du stiller der. Et svar kan være at adhd ser ut til å gå i arv, slik at foreldrene kanskje grunnet egen ubehandlet ADHD ikke har klart å ta seg av barna sine godt nok.

Godt poeng.

Phu - sliten av å diskutere dette nå.

Skal vi gi oss ;-)

Jeg er så hjertens enig i filosoferingen din. Har ofte selv tatt opp dette til diskusjon i de pedagogiske miljøene jeg har vært i. Førskolelærere kan tildels være enig, men lærere er helt håpløst på å reflektere.

De er som du sier interessert i å "presse" barna våre inn i et A4 format, for å få mest mulig arbeidsro. I min tid som førskolelærer så jeg også at mange barn led under dette, og har fått med seg merkelappen "lettere ADHD" fra barnehage til skole.

Jeg tror også at diagnostiseringen skjøt fart med 6 åringen, inn i skolen. Da ble det nemlig lagt ytterligere press på førskolelærere og stress til lærerne som skulle mestre de "aktive" barna.

Dette er et ømtålig tema. Jeg vet det. Men i min fsl utdanning var diagnostisering, differensiering, tilrettelegging og normalisering av barn flittig diskutert.

Ja, hva er egetlig et "normalt" barn"`?

Godt spørsmål du stiller der fuji.

Godt å se at noen tror på at bevegelse, aktivitet og naturlig lek enda er "normalt".

Gjest been there done that

Det er såppass mye info om ADHD på nettet og i andre media for tiden, at det ikke er et stort problem for foreldre med barn som virkelig har problemer å diagnostisere dem selv.

Men selvfølgelig må diagnosen bekreftes av en som er kompentent til det.

Gjest been there done that

Vet du noe spesielt om dette siden du uttaler deg så bastant?

¨

Kunne ikke grunnen være at man først og fremst har en kjemisk "skade" i hjernen (gjerne overført via generasjoner) som øker sjansen for å ende opp som kriminelt belastet.

Iom at dette er arvelig vokser man ofte opp i

et "overbelastet" miljø der adhd problematikken er veldig konsentrert. Noe som igjen medfører at det er enda lettere å havne i gale miljøer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...