Hanne34 Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Min sønn er nå 4,5 mnd og virker som et friskt barn - han vokser normalt og virker med. Problemet er at han er så urolig, særlig om natten. Han sover som regel rolig fra ca 21-24/01, deretter er han svært urolig resten av natten. Han virker ikke sulten. Han virker faktisk som han sover, men er sp urolig med armer og ben at han vekker seg selv hele tiden. Han hadde en kolikklignende tilstand frem til ca 2,5-3 mnd og vi syntes da at kiropr hjalp. Er det mulig at magen forts er problemet? Og er det i såfall noe som jeg kan gjøre? Han ammes og har såhvidt begynt med grøt. Dersom det er fordøyelsen vil det vel gå seg til etterhvert, men når??? Dette sliter veldig på oss, og frustrasjonen stiger stadig. Vi har fra før en datter på 2 år som lenge sov dårlig, men hos henne virket det mer som en uvane og det gikk fort å endre på det når vi satte igang med Ferber og litt gråting. Håper på nyttig svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201001-uro-hos-baby/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Babyen min har våknet svært mange ganger per natt en god stund nå, men det ser ut til at soneterapi har en god effekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201001-uro-hos-baby/#findComment-1427944 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg synes innledningen i brevet ditt er viktig når man skal forsøke å veilede. Du skriver at barnet virker friskt, vokser og utvikler seg normalt. Men så skriver du at han er urolig under søvn.Din beskrivelse av uroen og bevegelsene hans utover natten synes jeg ligger innenfor det normale hos barn i denne alder i søvnfasene utover natten, og såvidt jeg forstår er ikke barnet våkent, bevegelsene skjer i søvne og det er ikke samtidig gråt eller annen uro og derfor ikke slik som Ferber beskriver.Du har vært opptatt av om uroen kan skyldes tarmen/ fordøyelsen.Mønsteret har ikke slikt særpreg ( endring i avføring) men siden du har begynt med grøt, kan det ikke utelukkes at barnet/tarmen kan reagerer litt på det. Siden barnet er 4.5 mnd er det tidlig med grøt selv om du bare gir smaksporsjoner. Men for å teste mistanken til grøten kan du kutte den ut en ukes tid og fullamme. Jeg synes du skal observere evt. endring i tarmfunksjon og intoleranse som mulig forklaring til uroen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201001-uro-hos-baby/#findComment-1428644 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanne34 Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg synes innledningen i brevet ditt er viktig når man skal forsøke å veilede. Du skriver at barnet virker friskt, vokser og utvikler seg normalt. Men så skriver du at han er urolig under søvn.Din beskrivelse av uroen og bevegelsene hans utover natten synes jeg ligger innenfor det normale hos barn i denne alder i søvnfasene utover natten, og såvidt jeg forstår er ikke barnet våkent, bevegelsene skjer i søvne og det er ikke samtidig gråt eller annen uro og derfor ikke slik som Ferber beskriver.Du har vært opptatt av om uroen kan skyldes tarmen/ fordøyelsen.Mønsteret har ikke slikt særpreg ( endring i avføring) men siden du har begynt med grøt, kan det ikke utelukkes at barnet/tarmen kan reagerer litt på det. Siden barnet er 4.5 mnd er det tidlig med grøt selv om du bare gir smaksporsjoner. Men for å teste mistanken til grøten kan du kutte den ut en ukes tid og fullamme. Jeg synes du skal observere evt. endring i tarmfunksjon og intoleranse som mulig forklaring til uroen. Takk for svar. Jeg forstår det slik at du ikke mener fordøyelsen er årsak til uroen, men heller at dette er normalt for baby på hans alder. Grunnen til at jeg mistenker fordøyelsen er ikke at vi nettopp har begynt med grøt, ettersom denne uroen har vart hele hans liv. Tidligere var den assosiert med truing og stønning om natten, nå er det bare uroen igjen. Som nevnt i mitt første innlegg hadde han mye vondt i magen/kolikk de første ukene også. Grøten har etter min mening ikke gjort saken verken verre eller bedre. I et par uker nå har jeg forsøkt å gi han Vallergan (1-1,5 ml) på kvelden for å se om han da kanskje sover bedre, men det har heller ikke noen vidunderlig effekt - han blir nok noe mindre irritabel og vekker ikke seg selv så lett av uroen sin, samt at natten varer til 6-7 i stedet for 4-5 som det ofte er, men han våkner til omtrent samme tid som før for å spise og han er altså fortsatt urolig. Nå virker det imidlertid som om han får diare av Vallergan og jeg har tenkt å ta en pause i behandlingen. Når jeg beskriver problemet for mine venninner med barn er det ingen som sier at deres barn oppfører seg i nærheten av dette, og jeg kan heller ikke forstå at dette skal være normal adferd. Jeg kan også nevne at dag 2 på sykehuset da han ble født skrek han hele dagen og ga uttrykk for magesmerter. Ble da undersøkt av barnelege som hevdet at han ikke kjente noe unormalt i magen. Mvh Hanne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201001-uro-hos-baby/#findComment-1433372 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 18. oktober 2005 Del Skrevet 18. oktober 2005 Takk for svar. Jeg forstår det slik at du ikke mener fordøyelsen er årsak til uroen, men heller at dette er normalt for baby på hans alder. Grunnen til at jeg mistenker fordøyelsen er ikke at vi nettopp har begynt med grøt, ettersom denne uroen har vart hele hans liv. Tidligere var den assosiert med truing og stønning om natten, nå er det bare uroen igjen. Som nevnt i mitt første innlegg hadde han mye vondt i magen/kolikk de første ukene også. Grøten har etter min mening ikke gjort saken verken verre eller bedre. I et par uker nå har jeg forsøkt å gi han Vallergan (1-1,5 ml) på kvelden for å se om han da kanskje sover bedre, men det har heller ikke noen vidunderlig effekt - han blir nok noe mindre irritabel og vekker ikke seg selv så lett av uroen sin, samt at natten varer til 6-7 i stedet for 4-5 som det ofte er, men han våkner til omtrent samme tid som før for å spise og han er altså fortsatt urolig. Nå virker det imidlertid som om han får diare av Vallergan og jeg har tenkt å ta en pause i behandlingen. Når jeg beskriver problemet for mine venninner med barn er det ingen som sier at deres barn oppfører seg i nærheten av dette, og jeg kan heller ikke forstå at dette skal være normal adferd. Jeg kan også nevne at dag 2 på sykehuset da han ble født skrek han hele dagen og ga uttrykk for magesmerter. Ble da undersøkt av barnelege som hevdet at han ikke kjente noe unormalt i magen. Mvh Hanne. Jeg har lest ditt nye brev med nye opplysninger, men de gir etter min mening ingen sikker forklaring på den uroen du ser, og som du mener er unormal. Barn har en del uro når de sover, det varierer med søvnstadiene og jeg var inne på at bildet kunne være " en normalvariant" siden barnet utvikler seg helt normalt. Ande teoretisk mulige forklaringer til uro under sengeleie kan være gastroøsofageal refluks, maten går opp i spiserøret fra magesekken.Det kan gi smerter og ubehag.Må undersøkes på barneavdeling. Men jeg synes ikke bildet er typisk. Undertiden kan også reaksjon på kumelkprotein gi magesymptomer og uro, men heller ikke det er en god forklaring hos ditt barn. Selv om barnet ammes kommer det kumelkprotein gjennom brystmelken dersom moren spiser melkeprotein.Vedvarer symptomene og man mistanker magen som årsak, kan undersøkelse på barneavd. med ultralyd gi ytterligere informasjon. Jeg synes ikke det er riktig å behandle med Vallergan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/201001-uro-hos-baby/#findComment-1444811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.