Gå til innhold

Ull tøfler som er noe glatt...

Anbefalte innlegg

Har satt igang med strikking (har ikke strikket siden jeg gikk på barneskolen...) og har nå strikket ull tøfler til ungene. Men de er jo da ganske så glatt under. Er det mulig å få tak i noe lignenede det som er under sokker (sånne "skliokker")? noen som vet hvor jeg i såfall kan få fatt i dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/201115-ull-t%C3%B8fler-som-er-noe-glatt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå i en hobbybutikk og se etter puff-liner (el.liknende). Dette kan du "tegne" under tøflene med, og det fungerer som sklihindring. Det skal tørke et døgn, og så varmes opp (i stekeovn eller med hårføner) sånn at det "puffer opp". Tåler vask også.

Hei. Er det vanskelig å strikke tøflene? Har heller ikke strikket på mange år, og mine strikkekunnskaper er nokså begrensa... Oppskrift?

Kjempeenkelt!!!

Strikkepinner nr. 5-6 og 100% ullgarn.(50g ca. 70m) Str. 2-4 år, trenger du 2 nøster. Legg opp 48 masker. Strikk frem og tilbake, bare rettstrikk til det måler 12cm. Fell av 8 masker på hver side, strikk videre til det måler 18 ca. strikk så 2 rett, og 2 sammen igjen og igjen ut pinnen, så to runder rett. Strikk så 1 rett, 2 rett sammen igjen og igjen ut pinnen, og 2 nye runder med rettstrikk. strikk så 2 rett sammen igjen og igjen ut pinnen, og du sitter igjen med 8 masker. tre en stoppenål på garnet, og tre den gjennom de siste maskene og snurp sammen. Sy sammen tøffelen, og tove den i vaskemaskinen på 60 grader, med vanlig vaskemiddel (ikke milo e.l.) Gjerne sammen med en dongeribukse.

Lykke til! For større str. er det hhv. 52 og 56 masker som legges opp, 8 som felles av der også, 12 cm først, og hhv 18 og 21 cm etter avfelling.

Annonse

Kjempeenkelt!!!

Strikkepinner nr. 5-6 og 100% ullgarn.(50g ca. 70m) Str. 2-4 år, trenger du 2 nøster. Legg opp 48 masker. Strikk frem og tilbake, bare rettstrikk til det måler 12cm. Fell av 8 masker på hver side, strikk videre til det måler 18 ca. strikk så 2 rett, og 2 sammen igjen og igjen ut pinnen, så to runder rett. Strikk så 1 rett, 2 rett sammen igjen og igjen ut pinnen, og 2 nye runder med rettstrikk. strikk så 2 rett sammen igjen og igjen ut pinnen, og du sitter igjen med 8 masker. tre en stoppenål på garnet, og tre den gjennom de siste maskene og snurp sammen. Sy sammen tøffelen, og tove den i vaskemaskinen på 60 grader, med vanlig vaskemiddel (ikke milo e.l.) Gjerne sammen med en dongeribukse.

Lykke til! For større str. er det hhv. 52 og 56 masker som legges opp, 8 som felles av der også, 12 cm først, og hhv 18 og 21 cm etter avfelling.

Når tøffelen er ferdig strikket syr du sammen fra tåen og opp på vristen. De 8 maskene du felte av først, blir da til en kant som du kan brette ned. Du ser det lett når tøffelen er ferdig, så det er bare til å sette igang! Bak på tøffelen må du også sy sammen, fra hælen og opp.

Ikke så lett å forklare,men når JEG klarte det, så klarer de fleste det, det kan jeg love ;)

Jeg har kjøpt "puff-liner" fra Panduro i ulike farger osm jeg bruker. Både under ulltøfler og på strømper/-bukser til "knerten knurt".

Du har på et bra lag, legger det hele i ovnen på 150 grader i noen minutter.(tror jeg... det står på hvor varmt det skal være).

Fungerer utmerket!

Gjest Har også lyst til å strikke!

Kjempeenkelt!!!

Tror kanskje jeg kan klare det!!?

Men...skjønner ikke helt: "Strikk så 1 rett, 2 rett sammen igjen og igjen ut pinnen..."

Hva betyr 2 rett sammen igjen? At jeg skal felle?

Også antar jeg at vi snakker om rundpinne?

Hilsen amatør.;)

Tror kanskje jeg kan klare det!!?

Men...skjønner ikke helt: "Strikk så 1 rett, 2 rett sammen igjen og igjen ut pinnen..."

Hva betyr 2 rett sammen igjen? At jeg skal felle?

Også antar jeg at vi snakker om rundpinne?

Hilsen amatør.;)

Ja, du skal begynne å felle når arbeidet måler 18 cm. 2 rette sammen, blir 1 maske. (Dette er tåen på tøffelen) strikk 2 masker vanlig, og så 2 sammen (som blir til 1) også 2 vanlig igjen, og 2 sammen etc. ut pinnen, og så 2 pinner rett strikk, også feller du igjen, med 1 rett og 2 sammen. 2 runder rettstrikk, og så bare 2 sammen, og 2 rettstrikk.

Det er ikke rundpinn. 2 vanlige strikkepinner. (Lange, ikke pinner for sokker)

Klart du får det til!!!

Kjempeenkelt!!!

Hei! Har strikket 12 cm rettstrikk nå, skal felle 8 masker på hver side. Hvordan gjør jeg det? Bare strikke sammen 2 og 2 masker 8 ganger på hver side, eller må jeg strikke noen vanlige masker innimellom??

Hei! Har strikket 12 cm rettstrikk nå, skal felle 8 masker på hver side. Hvordan gjør jeg det? Bare strikke sammen 2 og 2 masker 8 ganger på hver side, eller må jeg strikke noen vanlige masker innimellom??

Svarer det litt seint, her...

Du feller av med at du strikker først en maske vanlig, så en til. Du har sa to masker på den andre pinnen. Så løfter du den første masken opp og over maske nr. 2, og lar den falle av pinnen (inni strikkearbeidet på en måte) Så strikker du en til på vanlig måte, og har igjen 2 masker på den andre pinnen. Løft over, og la den falle av osv. Til du har latt 8 masker falle av.

Svarer det litt seint, her...

Du feller av med at du strikker først en maske vanlig, så en til. Du har sa to masker på den andre pinnen. Så løfter du den første masken opp og over maske nr. 2, og lar den falle av pinnen (inni strikkearbeidet på en måte) Så strikker du en til på vanlig måte, og har igjen 2 masker på den andre pinnen. Løft over, og la den falle av osv. Til du har latt 8 masker falle av.

Jeg fant ut av det selv *stolt!*

og vips! var en tøffel ferdig strikket. Nr. 2 coming up! ;)

Har du oppskrift på voksenstørrelse også?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...